روزانه های سینمایی

مروری بر کارنامه نمایش خانگی در سالی که گذشت-۲

توضیح: این یادداشت در شماره ۱۳۸ روزنامه سینما به قلم نگارنده به چاپ رسیده است.:

محتوای ایرانی شبکه نمایش خانگی در چهار سبد: فیلم های سینمایی، تله فیلم، سریال و سایر برنامه های سرگرم کننده قابل ارزیابی است. در مقایسه با سال گذشته فیلم های سینمایی ایرانی کمتری در نمایش خانگی طی سال ۹۴ عرضه شد. اگر ۹ فیلم گروه هنر و تجربه را که امسال در شبکه توزیع شدند از مجموع فیلم های امسال کم کنیم، تعداد فیلم های سینمایی بالغ بر ۴۵ عنوان می شود که ۱۲ عنوان از سال گذشته کمتر است.( در این برآورد توزیع فیلم سینمایی «پدر آن دیگری»  لحاظ شده است که با احتساب آن مجموعاً ۵۴ فیلم ایرانی در شبکه توزیع خواهد شد.) در بین فیلم های امسال شبکه، ۲۳ فیلم در سالجاری به اکران عمومی درآمده اند که به این ترتیب توزیع نسخه ویدیویی ۳۴ فیلم دیگر به سال آینده موکول می شود. هر چند تجربه نشان داده است که بعضی از عناوین هیچگاه مجال عرضه در شبکه نمایش خانگی را پیدا نمی کنند.

کاهش فعالیت های تامینی موسسه «رسانه های تصویری» بویژه در نیمه دوم سال موسسات خصوصی را امیدوار ساخت که در غیاب رقیب دولتی، ساز و کار منطقی تر بر بازار بویژه در زمینه قیمت رایت فیلم های ایرانی حاکم خواهد شد، اما تشدید فعالیت های موسسه «هنرهای تصویری سوره»(حوزه هنری)خط بطلانی بر این پندار کشید. «سوره» در اقدامی کم سابقه اغلب قریب به اتفاق فیلم های پر فروش اکران ۹۴ را با قیمت های بالا خرید و با فاصله زیادی از رقبای خصوصی، بخش قابل توجهی از گردش مالی شبکه را از آن خود کرد. اگر فیلم های میلیاردی اکران های ۹۳ و ۹۴ را استثنا کنیم، به دلیل ناامنی موجود در فضای کسب و کار، رایت کمتر فیلمی مورد معامله قرار گرفت و غالب موسسات ویدیو رسانه بصورت حق العمل کاری و حداکثر گارانتی کف فروش با تهیه کنندگان سینما به توافق رسیدند. طی دو سال اخیر که امکان نمایش اینترنتی فیلم ها توسط بعضی از شرکت های شناخته شده تحت نظارت وزارت ارتباطات فراهم شده است، بسیاری از تهیه کنندگان رایت اینترنتی فیلم هایشان را نیز به موسسات ناشر واگذار می کنند. بسیاری از نمایندگان پخش و توزیع فیلم در کشور بر این عقیده هستند که با کاهش خریداران نسخه ارجینال فیلم های سینمایی، توزیع هفتگی سریال «شهرزاد» تنها عامل روشن ماندن چراغ مراکز فروش محصولات فرهنگی بوده است.!

همچنین بر خلاف سال گذشته که قریب به ۹۰ عنوان «تله فیلم» در پیشخوان های فروش عرضه شد، طی سالجاری این رقم به ۳۴ عنوان کاهش یافت. نکته جالب توجه این است که با توجه به خالی بودن سبد نوروزی فیلم های شبکه از عناوین کمدی و شاد، مخاطبان شبکه دلخوش به دو فیلم ویدیویی«املاکی ها» و «قرار نبود اینجوریشه» هستند که طی روزهای اخیر در شبکه توزیع شده اند.

سال ۹۴ را بی تردید باید سال میدانداری سریال های ایرانی و خارجی در شبکه نمایش خانگی دانست. سالی که بطور بی سابقه ای شش سریال ایرانی و دو سریال خارجی را به خود دید. در بین سریال های ایرانی «شهرزاد» و پس از آن «دندون طلا» پر فروغ ظاهر شدند. «شهرزاد» در آینده نخستین سریالی خواهد بود که پخش جهانی را هم به افتخاراتش می افزاید.

دیری نگذشت که سه مجموعه از دور رقابت ها خارج شدند و نصفه و نیمه با شبکه و مخاطبان اندک شان برای همیشه خداحافظی کردند. سازندگان سریال های «ابله»، «عشق تعطیل نیست» و «سیگنال موجود است» حالا دیگر باید به خوبی فهمیده باشند: «نه هر که سر بتراشد قلندری داند»!

قسمت هفتم مجموعه«عطسه» که به نظر نگارنده از دو مجموعه تلویزیونی اخیر «مهران مدیری» دیدنی تر است، ۲۰ بهمن در سراسر کشور توزیع شد و هنوز از عرضه دو قسمت باقی مانده آن خبری در دست نیست. در بین دیگر تولیدات اختصاصی شبکه باید از توزیع سری ششم و هفتم «شام ایرانی» یاد کرد که مخاطبان ثابت خود را داراست و از سال آینده با حضور مجدد خانم های هنرمند در آشپزخانه بینندگان بیشتری را به خود جذب خواهد کرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید