روزانه های سینمایی

دوره تو تمام شده شبکه!

طی سه هفته ای که از سال جدید می گذرد همه خبرهای سینمایی حول و حوش اکران موفق اکثر فیلم های نوروزی است. افزایش شمار تماشاگران و فروش فیلم ها در تهران و شهرستانها(تا این تاریخ ۲۰ میلیارد تومان) همه را خوشحال و این انتظار را ایجاد کرده است که در ادامه هم با چینش درست و هوشمندانه فیلم های باقیمانده، فصول اکران موفقی در طول سال ۹۵ داشته باشیم. پیش بینی ها حکایت از رسیدن نصاب تماشاگران فیلم های روی پرده به دو میلیون نفر و عبور از رکورد یک میلیون و نهصد هزار نفر در اکران نوروزی سال ۱۳۸۸ است. کمترین پیامد تاثیر فیلم های پر فروش آن است که سازندگان درصدد دنباله سازی برای آن برآیند و یا آنکه فرمول های امتحان پس داده، در فیلم های بعدی دیگر سینماگران مورد استفاده قرار گیرد. تدارک تیم سازنده «نهنگ عنبر» برای ساخت قسمت دوم این فیلم در روزهای اخیر به گوش رسید. رضا عطاران هم قطعاً سال شلوغی را در پیش خواهد داشت و اگر خودش قصد ساخت فیلم تازه ای را نداشته باشد، باید با مطالعه فیلم نامه های زیادی که بدستش می رسد برای بازی کردن در آنها و یا دادن جواب رد به دعوت کنندگان، تصمیمش را بگیرد. «دراکولا» سومین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان- بازیگر در نوبت اکران است و قطعاً یکی دیگر از پدیده های اکران سالجاری خواهد بود.

در نقطه مقابل سینما نمایش  خانگی ۲۵ فروردین با توزیع اولین فیلم سینمایی ایرانی رسماً به سال جدید لبخند می زند. آخرین فیلم ایرانی شبکه «پدر آن دیگری» بود که از توزیع آن بیش از یکماه می گذرد. فیلم فانتزی- کودکانه «بچگیتو فراموش نکن» ساخته جلال فاطمی از سوی موسسه قرن ۲۱ و به مدد پخش «دنیای هنر» بزودی در شبکه توزیع خواهد شد. طی ده روز گذشته هنر اول و قرن ۲۱ چند عنوان خارجی و دنیای هنر دو تله فیلم را روانه بازار کردند که حسب تجربه شروع گرم و شوق آفرینی برای شبکه به حساب نمی آیند. تعطیلات سال نو برای طرفداران سریال «شهرزاد» طولانی ترین تعطیلات سال های اخیر بود.! این عده که پیگیرانه داستان جذاب سریال را دنبال می کنند از وقفه ۲۰ روزه در فاصله توزیع قسمت های ۲۲ و ۲۳ مجموعه آزرده خاطر شدند و به همین خاطر در صفحات اصلی سریال در فضای مجازی انتقادات زیادی را متوجه تهیه کننده سریال کردند. پاسخ دست اندرکاران البته منطقی و پذیرفتنی بود: «به دلیل تعطیل و نیمه تعطیل بودن اکثر واحدهای صنفی و واحدهای درگیر در توزیع و حمل و نقل کالا در کشور، امکان توزیع سریال وجود ندارد.»

در این فاصله مشخص شد که «شهرزاد» تا قسمت بیست و هشتم برای انبوه مخاطبانش در دنیا حرف ها و موقعیت های پرکششی را پیش بینی کرده است و بر خلاف اظهارات اولیه که سریال را ۲۵ قسمتی می دانستند، باید پنج هفته دیگر منتظر پایان فصل اول سریال باشیم.

از این نکته که بگذریم سال ۹۵ برای معدود موسسات ویدیو رسانه ای که در صحنه باقی مانده اند، سال سرنوشت سازی به شمار می رود. با آغاز بکار الف)شرکت های هفت گانه ای که مجوز رسمی vod را از سازمان سینمایی دریافت کرده اند ب) شرکت هایی که پیش از این از مخابرات و یا بخش های دیگری از وزارت ارشاد پروانه فعالیت دریافت نموده اند(مانند: فیلیمو، فیلم نت، موبایل تی وی  و …) و ج) سایت های غیر مجازی که سالهاست خدمات مشابهی را ارائه می دهند و در واقع استارت vod را خیلی زودتر از اینها زده اند! گرایش به تماشای فیلم در فضای مجازی بیش از پیش نمود خواهد یافت. پیش بینی می شود، فضای رقابتی موجود در بین شرکت های یاد شده باعث شود که بینندگان هزینه ای به جز مصرف اینترنت خانگی یا تلفن های همراه نداشته باشند و با پرداخت هزینه اندک اشتراک سالانه یا ماهانه، پولی را اختصاصاً بابت خرید عنوان نپردازند. به همین خاطر ادامه کاهش تیراژ نسخه فیزیکی فیلم های شبکه دور از انتظار نیست و توسعه بازار در فضای مجازی رخ خواهد داد. شاید به همین خاطر است که موسساتی نظیر «هنرنمای پارسیان» و «قرن ۲۱» از مدتی پیش مطالعه و برنامه ریزی را برای حضور همزمان در عرصه vod آغاز کرده اند تا تجربه فعالیت در این زمینه را نیز به سوابق کاری خود بیفزایند.

خاطر نشان می سازد، موسسه «تصویر گستر پاسارگاد» پیش از این ورود به عرصه جدید را در قالب «فیلم نت» تحت وب و بر بستر تلفن های همراه دارای سیستم عامل ios آغاز کرده بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .

    کوتاه و پراکنده :

    ۱) سایت فیلمیو (وابسته به سایت آپارات) که چندین ماه است به ارائه خدمات vod می پردازد و ظاهراً مجوزهای لازم را هم در اختیار دارد ، تعداد زیادی از فیلم های دوبله ماهواره ای و اینترنتی غیرمجاز را آن هم به صورت رایگان ارائه می دهد!

    ۲) با وجود اجرای قانون ممنوعیت امکان دانلود رایگان از ابتدای سال ۲۰۱۲ در آمریکا ، برای تعدادی از سایت ها معروف همچون یوتیوب لینک های کمکی دانلودی ایجاد شده که به مخاطبان امکان می دهد از طریق سایت های دیگری ، محتویات این سایت ها را دانلود نمایند . از آنجا که مخاطبان ایرانی علاقه فراوانی به دانلود دارند و احتمالاً سیستم مشاهده آنلاین ویدئو درخواستی چندان برایشان جذاب نیست ، ارائه دهندگان vod در فضای مجازی باید مراقب لو رفتن لینک های پنهان دانلود محتوای سایت هایشان باشند .

    ۳) بجز فیلم بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا ، بقیه فیلم های روی پرده به شکل گسترده در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند و هیچ برخورد جدی با صاحبان این آثار نمی شود .

    ۴) با وجود فروش خوب اغلب فیلم های روی پرده عید امسال و ذوق زدگی فراوان مسئولان وزارت ارشاد از این فروش ، کارشناسان هشدار می دهند در بین عناوین آماده نمایش بعدی که طی ماه های آینده روی پرده خواهند رفت تعداد فیلم هایی که شانس میلیاردی شدن دارند کمتر از انگشتان یک دست است و بعد از پایان اکران فیلم های عید ، سینماها با رکورد قابل توجهی مواجه خواهند شد .

    ۵) در روزهای پس از عید اعلام شد برای کتابفروشی “ترنجستان سروش” از کتابفروشی های معتبر و ارزشی تهران به بهانه آنچه تبلیغ فرهنگ والنتاین توسط محصولات این فروشگاه نامیده شده ، از سوی اداره اماکن حکم پلمب صادر شده . البته ظاهراً با رسانه ای شدن این مطلب اداره اماکن فعلاً اقدام به پلمب فروشگاه نکرده است .

    ۶) تلوزیون عید امسال نسبت به چند سال اخیر توفیق بیشتری در جلب مخاطب داشت . هرچند بحث های فراوانی پیرامون حواشی و کیفیت برنامه های تلوزیون در گرفت ، اما همین بحث ها نشان می دهند که این برنامه ها دیده شده اند و تلوزیون به هدف اولیه خود دست یافته است!

    ۷) اما برخلاف سال های قبل امسال عملاً از فیلم های روز و جدید خارجی در بین برنامه های تلوزیون خبری نبود و عناوین خارجی که پخش گردید عمدتاً یا قدیمی بودند یا از عناوینی بودند که در طول سال ۹۴ وارد شبکه نمایش خانگی شدند (چه مجاز ، چه غیرمجاز!)

    ۸) امیدواریم وزارت ارشاد دولت تدبیر و امید برای امسال که دیگر نام “سال شبکه نمایش خانگی” را ندارد ، یک فکری به حال این شبکه بکند ، سال قبل که “سال نابودی شبکه نمایش خانگی” بود و اگر نبود سریال شهرزاد ، تقریباً تمامی فعالان این صنف تا به حال تغییر شغل داده بودند!

    • متاسفانه تلویزیون شعبه دوم کره شده
      فیلمهای امسال بسیار ضعیف بود و اکثرا هم ؛آسیایی یا آثار درجه چندم اروپایی بودن…
      بهتره صدا و سیما بجای پخش سریال های بی کیفیت و بی مزه یکم به بینندگان احترام بزاره.
      متاسفانه همین آثار ضعیف رو هم شبکه ها بازپخش میکردن تو ایام عید!!!!

    • با این مطلب که فیلم های روز جهان بر پرده های سینماها نقش بسته اند، گلایه از در دسترس بودن همین فیلم ها در سرویس های مجاز ویدیوی درخواستی جای تعجب ندارد. بخوانید:
      «اکران قاچاقی فیلم «بازگشته»(The Revenant) در ایران آنقدر با استقبال روبه‌رو شده که بلیت‌هایش نایاب شده است. این فیلم اسکاری که با استفاده از دانلود غیر مجاز پردیس‌های سینمایی و خارج از چرخه پخش بین‌المللی فیلم به ایران رسیده است، روز‌های خوبی را در کشورمان پشت سر می‌گذارد.»(روزنامه جوان۲۶ فروردین ۹۵)

      • به نظر بنده که دلیل خارج شدن کنترل از دست ارشاد به همان دو مورد بارها گفته شده بر می گردد : اول قانون میجر ، و دوم عدم تمکین به قانون و موازی کاری! اگر ارشاد همان روز اول سفت و سخت می ایستاد که حرف حرف قانون است ، و سعی نمی کرد در مواردی مثل دوبله های نرم افزاری ، مجوز دادن به موسسات بدون تایید اتحادیه ، مجوز دادن vod بدون تایید صدا و سیما و … قانون را دور زده یا تفسیر نماید ، الان اینقدر هرکی هرکی نمی شد که دیگر نشود اوضاع را جمع کرد! از طرف دیگر هم برداشته شدن قانون میجر عملاً دست فعالان مجاز را در برابر فعالان غیرمجاز بسته . همین دوبلورهای حرفه ای هم که با سایت های غیرمجاز مثل تاینی موویز همکاری می کنند نظر شخصی ام این است که مجبور به این همکاری هستند چون خیلی از موسسات مجاز غیر فعال شده اند و صدا و سیما هم مثل سابق دیگر تمایلی به دوبله فیلم های روز ندارد!
        اما از یکی از همکارانم شنیده ام که قرار بوده پاندای کونگ فو کار ۳ با دوبله حرفه ای به صورت غیرمجاز وارد شبکه شود اما دوبلورهای اثر شناسایی و به دادسرا احضار شده اند و تیم تکثیر کننده هم فعلاً کار را متوقف کرده است!

        • پاندای کونگفو کار ۳ را می توانید جمعه ۲۷ فروردین در ساعات ۱۵ و ۱۷ طی دو سئانس در پردیس سینمایی کوروش ببینید. برای آگاهی از تازه ترین دوبله انیمیشن های روز جهان می توانید به کانال تلگرامی آپاما بپیوندید.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید