🔹باید سکوهای داخلی بدون اخذ وجه در صداوسیما تبلیغ شود که این مصوبه سران قوا و شورای عالی فضای مجازی است.
🔹اینکه ۸۰ درصد بستر اینترنت ما مصرف خارجی میشود بخاطر عدم تولید محتوای مناسب در داخل است.(قالیباف، محمدباقر در جلسه علنی مجلس ۳۱ تیرماه، ایسنا)
برخلاف انتظار رییس مجلس شورای اسلامی و مصوبه ۳۲مادهای شورای عالی فضای مجازی که قالیباف از آن سخن به میان آورده است، کماکان نام هیچیک از سکوهای داخلی عرضه محتوای نمایشی و سرگرمکننده در برنامههای صداوسیما برده نمیشود.
ممنوعیت و مخالفت نانوشته با تبلیغ سکوهای داخلی چه آن زمان که سازمان سینمایی برآنها نظارت داشت و چه حالا که صداوسیما بر آنها نظارت دارد، ادامه داشته است و هیچ دلیلی هم برای آن ذکر نمیشود.
این سیاست بر این شائبه که صداوسیما پلتفرمها را رقیب خود میپندارد، دامن میزند و تمایلی ندارد که به آنها ولو با دریافت هزینه، فضای تبلیغی بدهد.
از سوی دیگر برخورد صداوسیما و بازوی اجرایی آن با رسانههای تولید کننده و ناشر محتوای بومی بیش از آنکه جنبه حمایتی داشته باشد فقط در نظارت خلاصه شده است. مشکلات پیش آمده در مسیر انتشار سریال سووشون و سریالهای دیگری پیش از این، گویای این ادعاست.
هرگونه وقفه در عرضه محتوای داخلی نه تنها سبب سلب اعتماد مخاطبان به سکوهای داخلی میشود و آنها را به مصرف محتوای سکوهای خارجی سوق میدهد بلکه به اقتصاد نمایش خانگی و اقتصاد دیجیتال لطمه زده و ریسک سرمایهگذاری در آن را افزایش میدهد.
رییس مجلس به مصوبه ۳۲ مادهای اشاره کرده است که اگر منظور وی همان مصوبه«سیاست ها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم در آمد محتوا» باشد که ماه گذشته از سوی دولت ابلاغ شد، متاسفانه در روند بررسی و تصویب آن نظر اهالی و فعالان تولید و انتشار محتوا و تامینکننده بستر و زیرساخت را اخذ و تامین نشده است.
بنابراین بعید نیست که روند ناترازی موجود بین مصرف اینترنت داخل و خارج ادامه یابد و با برخوردهای نسنجیده دستگاههای نظارتی، تشدید شود.
اضافه کردن نظر