روزانه های سینمایی

کارتی که برای وزیر کنار گذاشته شده بود

این یادداشت به قلم نگارنده در اطلاعات آنلاین بازنشر شده است که عینا در ادامه آن را می‌خوانید:

سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس به صدور کارت زرد اول برای وی انجامید. برای من قابل پیش‌بینی بود که منتقدان وزیر به سطحی‌ترین شکل ممکن به کارنامه آقای وزیر خواهند پرداخت و به تحلیل کلی وضعیت فرهنگی کشور، عمیق‌تر شدن دوگانه فرهنگ رسمی و عرفی، کاهش سرمایه اجتماعی که تاثیر خود را در مصرف محتوای مجاز نشان می‌دهد و گرفتاریهای معیشتی و رفاهی اهالی فرهنگ اشاره نخواهند کرد.
سخنران مخالف عملکرد وزیر در بخشی از سخنانش پرونده جشنواره موسیقی کوچه در بوشهر را گشود. همان جشنواره‌‌ای که به رغم حواشی ایجاد شده به احترام شهدای اسکله شهید رجایی در شهرستان بندرعباس در نیمه راه متوقف ماند و در پایان رنگ و بوی متفاوتی در عزای کشته شدگان به خود گرفت.
البته کیست که نداند مخالفان با اصل برگزاری جشنواره مشکل دارند و تاب و تحمل شادی و راه‌انداختن کارناوال موسیقی در کوی و برزن را ندارند.
سنگ‌اندازی‌ها در مسیر جشنواره یادشده پیامی بود به برگزار کنندگان که فکر ادامه جشنواره و نهادینه کردن آن را در سالهای بعد از سر بیرون کنند و پرونده آن را برای همیشه ببندند.
سخنران در ادامه از عدم تولید بازی رایانه‌ای و فیلم فاخر انتقاد کرد و سپس با نام بردن از فیلم در حال اکران «پیرپسر» به قدر کافی آن را نواخت و توضیح نداد که پلشتی‌های موجود در فیلم به اعتبار شخصیت منفی داستان طراحی و اجرا شده است. قطعا فردی که به فرزندان خود رحم نمی‌کند و آنها را مرتب تحقیر می‌کند، الگویی برای هیچ پدر و مادری نیست و جز حس نفرت و البته ترحم را در پی ندارد. فیلمساز تلاش کرده است تا تاریک و روشن روح و روان چنین انسان هیولا صفتی را روان کاوانه به تصویر بکشد و درام خود را همانند بسیاری از رمان‌ها و فیلم‌های سینمایی با برجسته کردن آدمی لاابالی و پشت‌پا زده به اصول اخلاقی سروشکل دهد. میزان موفقیت او در انجام این کار موضوع این یادداشت نیست و مجال دیگری را می‌طلبد که از آن می‌گذرم.
فیلم با رده‌بندی سنی به نمایش عمومی درآمده است و به زعم مجوز دهندگان که افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند، از فیلم ترویج هنجارشکنی و قبح‌زدایی استنباط نشده است.
وزیر ارشاد چه گفت؟ صالحی در پاسخ ترجیح داد که به کارنامه وزارتخانه‌اش در ایام جنگ ۱۲ روزه و پس از آن بپردازد تا نشان دهد بسیاری از هنرمندان بصورت خودجوش در حمایت از مدافعان میهن بیکار ننشستند و نغمه همبستگی را ساز کردند. او به فعالیت‌های در دست اقدام از جمله ساخت و آماده‌سازی فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی اشاره کرد تا ایثار و همدلی مردم را به موثرترین شکل نشان دهند و داستان همدلی برانگیز شهدا اعم از نظامی و غیرنظامی را روایت کنند.
او بطور غیرمستقیم خواست بگوید که در این مدت چتر حمایت وزارتخانه او بر سر هنرمندان و فعالان فرهنگی گشوده بوده است تا آنها با خیال راحت، به هنرنمایی بپردازند. این نکته ناگفته نماند که حمایت از ساخت بیست فیلم فاخر در سالهای اجرای برنامه هفتم توسعه، کاری ناشدنی است و عباس صالحی و هر وزیر دیگری که جای او باشد، امکان تحقق چنین تکلیفی را ندارد. در متن برنامه هفتم متاسفانه تکالیفی از این دست که کمیت آنها مورد تاکید قانونگذار بوده است، کم نیست.
مضافاً که در مسیر تولید محتوای تصویری وزارت ارشاد نقش حامی را دارد و سایر نهادها و ارگان‌های دیگری که برای تولید فیلم بودجه و اعتبار قابل توجهی دارند، باید آستین بالا زده و فیلم فاخر و در عین حال مخاطب‌پسند را تولید کنند.
سرانجام وزیر ارشاد با دریافت ۱۱۹ رای موافق و ۱۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع با کارت زردی که دریافت کرد، راهی محل کارش در آنسوی خیابان مجلس شد. در مسیر حرکت او سایه تندیس ایستاده کمال‌الملک در زیر تابش آفتاب در حال امتداد یافتن بود.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید