با توجه به پیگیری وضعیت بازار فیلم و حضور همیشگی در کنار فروشگاه دارها و شنیدن دردل های نامبردگان همچنین پیگیری اطلاعات و اخبار از سایت آن مقام محترم و برنامه سینما هفت ، نکاتی به عرض می رسانم که امیدواریم مورد استفاده قرار گیرد :
اولین نکته: بارز از علل افت فروش در بازار نمایش خانگی ، قهر کردن مردم با فیلم های ایرانی است.
که مهمترین عامل آن در مورد تله فیلم هاست که سطح کیفی و کمی آنها پایین بوده و حتی به جرات می توان گفت ارزش ۵ دقیقه تماشا را نیز ندارند . ضعف فیلمنامه ، بازیگری ، کارگردانی ، موزیک ، صدابرداری و تدوین و … که اینها مصائبی است که براحتی قابل درک است .
دومین نکته : توهین به شعور مخاطب است.
درج عکس های بزرگ در پوستر و والت ها از بازیگران معروف اما حضوری کم رنگ و یا حتی بی رنگ در حد ۳۰ ثانیه و یا ۱ دقیقه ای در فیلم خود به نوعی کلاه برداری فرهنگی است و کلاهی که به نام فرهنگ بر سر مردم گذاشته شده است .
سومین نکته : توزیع مویرگی و قطع شاهرگ های اصلی است .
از اصول اصلی کسب و کار پیدا کردن یک بازار جدید برای عرضه بهتر است و سوپرمارکتها در این راه انتخاب شدند اما متاسفانه موسساتی که به توزیع مویرگی اقدام کردند با اینکه خود از نسل فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی بوده به بازار اصلی فروش یعنی بازاری به بزرگی میدان امام خمینی که منبع تغذیه یک کشور است ، ویدیو کلوپ ها و فروشگاه هایی که بیش از ۱۵ الی ۲۵ سال سابقه فعالیت در این زمینه را دارند پشت نموده و پتانسیل آنها را ندیده گرفتند هرچند که اکنون رویکرد خود را عوض کردند اما چه فایده نوش دارویی است پس از مرگ سهراب …
چهارمین نکته : توزیع فیلم ابتدا در سوپرمارکتها بعدا در فروشگاه هاست.
هر عنوان و فیلم جدید مانند خونی تازه در رگ های حیات فروشگاه های برای ادامه فعالیت می باشد چنانچه فیلم یا هر عنوان دیگری قبل از سوپرمارکتها به فروشگاه ها برسد پس از ورود اولین تاثیر آن فروش انواع فیلم های خارجی و ایرانی است همراه بسیاری عناوین دیگر که در رکود به سر می برده است و این نکته ایست که نه تنها در عمده فروشی بلکه در تک فروشی باعث میشود در هنگام خرید ۱ عنوان ۳ عنوان محصول دیگر نیز می خرند .
یعنی اگر تیراژ یک فیلم ۳۰۰.۰۰۰ نسخه فروش داشته باشد می توان همراه آن ۱.۰۰۰.۰۰۰ نسخه قدیمی و عناوین دیگر را نیز فروخت .اما شایان ذکر است توجه خاص به این نکته که سوپرمارکتها آرشیو نداشته و همچنین اطلاعاتی نیز در این زمینه ندارند در کنار فروش ۱ پاکت شیر و ۱ شانه تخم مرغ فیلم جدید را نیز می فروشند .
پنجمین نکته : تناسب نداشتن میزان عرضه و تقاضاست.
در بعضی مواقع شاهد آن هستیم در یک هفته و یک ماه هیچ عنوانی توزیع نمی شود ولی به یکباره در یک هفته ۱۰ عنوان مختلف از سوی موسسات مختلف توزیع می شود بدون توجه به کشش بازار و تکنیک جذب مشتری
ششمین نکته : بالا رفتن بهای فیلم به بهانه dvd شدن فرمت آن و رشد کپی از آثار سینمایی است.
هرچند که بهای تولید یک DVD کمتر از تولید یک CD است و از طرفی DVD های موجود فاقد کیفیت های شایسته حجم آن DVD هستند پس افزایش قیمت از ۸۰۰۰ ریال به ۲۳.۰۰۰ ریال توجیه خوبی نیست . از طرف دیگر وقتی ارزش کالا بالا می رود و سود قابل توجهی به جا بگذارد شبکه های قاچاق به سرعت دست به کار شده و با جهشی چشمگیر روبرو می شویم . در تایید این ادعا به این نکته باید توجه کرد که روزی کپی کارها دستگاه های رایت در منزل داشتند اما امروز هزینه های سنگین برای تولید اورژینال می پردازند پس سرمایه گذاری خوبی از این سود های حرام کرده اند.
وقتی در ۱ ماه ۴ فیلم جدید عرضه شود و از هرکدام فقط ۱۰۰۰ نسخه کپی بفروشند و سود هر عنوان کپی را معادل ۱۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، در هرماه سود فروش ۴۰۰۰ نسخه کپی ۴.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد .! آیا با این سود می توان جلوی بازار کپی را گرفت ؟
م.ح .م
آسیب های ناشی از قطع یا تضعیف توزیع شاهرگی بر پیکره موزعین بسیاری نشست و کسب و کار عده زیادی دستخوش مخاطره شد. موسسات ویدئورسانه که یک سود مقطعی به گمراهی کشانده بودشان هم صدمات فراوانی دیدند. حال بازگشت به آن شیوه هرچند جبران مافات نمی کند اما راه حل یکتایی برای وضع موجود است. دقت موسسات در انتخاب و استفاده از نمایندگان با تجربه و همراهی و همکاری فیمابین در این مسیر، بسیار تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از افرادی که یکشبه می خواهند در این عرصه زورآزمایی کنند آسیب ها را بیشتر خواهد کرد.
هزینه تولید یک دی وی دی اورجینال به هیچ وجه کمتر از یک سی دی اورینال نیست بلکه نزدیک به هفتاد درصد بیشتر است
ضمن آن که در دی وی دی معمولا فیلم پشت صحنه هم هست که دلیلی برای گرانتر بودن آن است
البته هزینه رایت و کاهش شدید تیراژ که باید قیمت رایت را بر آن سرشکن کرد هم دلیل دیگر افزایش قیمتهاست
نهایتا اگر قرار باشد قیمت محصولات مختلف را بر اساس بازار غیرمجاز آنها تعیین کرد پس کارخانجات تولید ساید بای ساید باید محصول دو میلیون تومانی خود را ششصد هفتصد هزار تومان عرضه کنند چون دزدها و مالخرها به این قیمت میفروشند
آیا دی وی دی های در بازار ایران ویژگیهای لازم را در تولید خارج از کشور را دارد یا فقط اسم دی وی دی را یدک میکشد در ضمن ملاک گران بودن یک دی وی دی به لحاظ اینکه پشت صحنه هم را دارا می باشد توجیه مناسبی نیست جناب آقای قناد مطالب دارای صحبتهای دیگر نیز می باشد شما فقط قسمت قیمت رایت را گرفته اید نویسنده به نکات دیگری به اضافه قیمت رایت از عوامل افت بازار شبکه نمایش خانگی عنوان نموده انددر ضمن آقای قناد قیمت تولید یکعدد دی وی دی ۲۰۰تومان و قیمت هر عدد سی دی ۱۴۵ تومان جون برای فیلمها دو عدد سی دی لحاظ میگردد پس قیمت سی دی میشود ۲۹۰تومان پس برای یک اثر تولید با فرمت دی وی دی ارزان تر هست تا سی دی
لطفا متن بالا را دوباری بخوانید مهمان نوشته است هزینه تولید یک دی وی دی کمتر از یک سی دی است
ضمنا دی وی دی های فیلمهای سینمایی که اخیرا توزیع شده اند تا آنجا که من دیده ام کیفیت فنی و محتوایی خوبی دارند
ملاک عمل در این بخش فقط تله فیلمهای سخیف برخی موسسات نیست بلکه باید کلیت محصولات عرضه شده را در نظر گرفت
جناب قنا د عزیز
منظور از یک سی دی احتمالا یک فیلم (۲ سی دی) می باشد.