روزانه های سینمایی
آیا موسسات تمارض می کنند؟

آیا موسسات تمارض می کنند؟

 تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران در گفتگو با یک روزنامه سینمایی اظهار داشته است؛ بر خلاف آنچه گفته می شود، وضع موسسات ویدیو رسانه خیلی هم خوب است و اغلب آنها از محل خرید فیلم ایرانی در سال های گذشته به سود چشمگیری دست یافته اند.  سهید سهیلی در مصاحبه ای که با بانی فیلم داشته است، بر این عقیده است که موسسات با تبانی و  اتفاق نظر از خرید فیلم ایرانی خودداری ورزیده اند تا تهیه کنندگان مجبور به کاهش قیمت فروش رایت فیلم هایشان شوند. وی در ادامه تصریح کرده است وقتی که انبوه فیلم های سخیف به شبکه عرضه می شود ، مردم هم به خرید فیلم سینمایی ایرانی رغبت نشان نمی دهند. سهیلی در این گفتگو با اشاره به اینکه رجبی فروتن انسان شریفی است ، مدعی شده است که موسساتی که او را احاطه کرده اند به او تحلیل غلط می دهند. از نکات قابل توجه این مصاحبه آن است که همانند برنامه هفت هیچیک از مدیران موسسات ویدیو رسانه در گفتگو شرکت داده نشده اند و فقط تهیه کنندگان سینما مجاز به شلیک انتقاد و داوری یک جانبه گردیده اند. همچنین سعید سهیلی بی آنکه از سهم و وزن تولید و عرضه فیلم های به زعم وی سخیف از سوی موسسسات با خبر باشد، سیئه ای به نام فیلم سخیف را یکسره به پای موسسات ویدیو رسانه نوشته است. ایشان در تحلیل خود اشاره ای به دلایل کاهش تیراژ محصولات از ابتدای سالجاری نکرده و به عوامل متعدد اجتماعی و اقتصادی در پاسخ سرد بازار به محصولات نمایش خانگی ننموده است. جالب تر انکه سهیلی از کنار شکست تجاری تعداد قابل توجهی از فیلم ها در اکران عمومی می گذرد اما کماکان بر این اصل پای می فشارد که موسسات ویدیو رسانه باید به هر قیمتی در برابر آثار سینمایی تمام قد ایستاده و احترام کنند و جور شکست های آنها در اکران را هم بکشند. زیرا به عقیده وی اگر مردم از فیلم ها در شش ماهه اول سال استقبال نکرده اند، مقصر اصلی موسسات هستند و این چیزی از قدر و قیمت فیلم های ایرانی نمی کاهد.! سهیلی در شرایطی از فیلم های نازل به تندی یاد کرده است که متاسفانه آثار چند سال اخیر این فیلمساز دستمایه ای برای تولید نمونه های سطحی مشابهی در سینما و ویدیوی کشور بوده است. البته در جنب این مصاحبه نباید از گفتگوی نسبتا" واقع بینانه تهیه کننده دیگری غافل شد. ساداتیان در پاسخ به سوال بانی فیلم بیش از هر چیز از توزیع و مصرف نسخه کپی آثار سینمایی در شهرستانها یاد کرده و می گوید به موازات گسترش عملیات ستاد مبارزه با محصول غیر مجاز، آگاه کردن مردم برای اجتناب از خرید و تهیه نسخه غیر مجاز فیلم ها حائز اهمیت است.

به هر صورت اگر موسسات حاضر نیستند برای خرید  فیلم ایرانی با قیمت های گذشته ریسک کنند، باید دید این امر ناشی از محدودیت سرمایه و آسیب پذیری آنهاست یا اینکه ریشه در تمارض آنها دارد و به قول آقای سهیلی خوشی زیر دلشان زده و ثروت بادآورده مست شان کرده است؟ کشف این حقیقت تا حد زیادی مستلزم صحبت بی پرده با جمعی از مدیران موسسات است. مدیرانی که در راستگویی و امانتداری بسیاری از آنها نباید شک کرد و بازگشت سرمایه تهیه کنندگان زیادی که امروز موسسات را بی محابا مورد سرزنش قرار می دهند، از رهگذر سرمایه گذاری این عده بوده است. خدا را چه دیدید شاید بدین ترتیب تعداد بیشتری تحت تاثیر تحلیل موسسات قرار گیرند و بنده خدمتگزار نیز به تنهایی در حلقه محاصره تحلیل موسسات باقی نمانم.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب آقای فروتن آمار تولیدی موسسات و تیراژ عنوان شده مبنی بر واقعیت هست یا صوری چون آمار ها با محاسبه تقریبی مبنی بر واقعیت نمی باشد

  • جناب فروتن وقتی کارخانه داری که خور را چهارمین در دنیا و بزرگترین در خاورمیانه میداند  و هفته گذشته برای تولید بیشمار سی دی های غیر مجاز و قاچاق یا به گفته درست جنابعالی سرقتی و دزدی پلمپ گردیده است و نمیدانم با کدام تساهل و تسامح دوباره باز شد !!!!!!! و از شما موافقت اصولی میگرد برای تاسیس ویدئو رسانه !!!!!!! چه انتظاری دارید
    حتما اگر به حافظه خود رجوع کنید خواهید دید که موسسه فوق چه بلایی سر دیگر ویدئو رسانه ها با قیمت هر ولت انیمیشن به قیمت ۲۵۰ تومان آورد حال ما را چه شده است باید از سوراخی چند بار گزیده شویم

    • تند نروید. لطفا” قدری آهسته تر!
      مرجع اظهار نظر در باره هر متهمی قانون است. قبل از صدور مجوز برای هر متقاضی و یا تمدید پروانه فعالیت او مراجع رسمی کشور مورد استعلام قرار می گیرند. بنابراین ملاک عمل برای اعلام موافقت یاعدم موافقت مراجع انتظامی،امنیتی و قضایی است. تسامح و تساهلی در کار نیست.

  • شاید در زمانی که موافقت اصولی گرفتند خلافی هویدا نشده بود ولیکن با محرز شده این داستان که تکراری می نماید ( تکثیر انبوه غیر مجاز) باز هم در صدور مجوز رسمی یکساله نیز این مورد را در نظر نمیگیرید ؟؟؟؟
    من فکر میکنم که کسی که میخواهد داعیه فرهنگی بودن داشته باشد باید حداقل در ظاهر امر جلوه ای فرهنگی و مبادی آداب حرفه ای این صنف را به خود بگیرد لذا خواهشمند است این موارد را در نظر بگیرید

  • جناب جعفری عزیز
    چرا شما که زمانی بهترین فیلم های سینمای ایران را خریداری می کردید (شب یلدا، چهارشنبه سوری، میکس، مهمان مامان، شب های روشن، کمیته مجازات، طهران روزگار نو، کافه ستاره، بوتیک، شهر زیبا و …) اما مدتیست که به خرید و پخش فیلم های سخیف (کنسرت روی آب، پیتزا مخلوط، تپلی، دختر شاه پریون) روی آورده اید؟ نام موسسه قرن ۲۱ زمانی مترادف با فیلم های وزین سینمای ایران عجین شده بود.

  • جناب آقای فروتن
    در پاسخ شما به مطلب آقای معیری باید عرض کنم قانون چیست ؟ مگر معنی قانون در حال حاضر چماقی برای ما و راه گشاهی برای شمانیست  مگر شما باتساامح و تساهل حق ما ها را از بین نبرید  پس به نظر من بکار بردن قانون در پاسخ آقای معیری جواب قانع کننده ائی البته برای من نیست جمله ای دیگر بیان بفرمائید

  • فکر کنم چند وقت دیگه خود سازندگان فیلم های سطح پایین هم بر علیه این فیلم ها کمپین راه بیاندازند!
    مبتذل تر از فیلم چارچنگولی ساخته همین جناب، فیلمی در سال های اخیر سراغ دارید؟
    والا «استخونای بابام» و «به روح پدرم» و بقیه فیلم های این مدلی شرف دارند به چارچنگولی!
    اتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم حضرت آقا؟
    اولا کارهای خوب هم چنان از سوی موسسات با قیمت های بالا خریداری و عرضه می شوند
    ثانیا بحث عرضه و تقاضاست، چه هم دستی و چه تمارض، اصلا دلشان نمی خواهد پول مفت به کسی بدهند
    نه شرعی مشکل دارد و نه عرفی. خرید به رضایت طرفین است
    ارشاد باید موسسات را مجبور به خرید کند؟ باید مثل لیگ برتر کف و سقف قرارداد بگذارد؟
    هی …

  • با سلام و عرض خدا قوت
    شاید عقلانی است که متذکر باشیم؛   در هر صنف یا رسته فعالیتی اقتصادی که به هر دلیلی غیر از قانون عرضه و تقاضا و کار شایسته، عوامل دیگری چون محدودیت اعطای مجوز فعالیت، سوبسیدهای پنهان و پیدا و عدم اجبار به شفافیت… سیاست کلان کاری گردند، بدیهی است فرهنگ وابستگی و کسب قدرت غیر ضروری به اعضای آن صنف مستولی گردد، که اگر راحت طلبی عمومی بشر و رخوت کاری خاص ما ایرانیان را که متأسفانه ریشه فرهنگی دارد ( EASY MONEY ) به این تراژدی بیافزاییم، باید هر روز شاهد قدرت طلبی بیشتر، سستی یا کم کاری تعمدی، کاهش کیفیت و افزایش منت بر ملت و دولت… و انحصار طلبی در تشکلها و گروههای حاصله باشیم، چه بندگان خدا تهیه کننده باشند و چه توزیع کننده…
    شرط لازم سیاست آزاد کاری است و کافی شایسته سالاری قانونی… الگوی عمل علی (ع)     

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید