روزانه های سینمایی

تفاوت پرل هاربر با طوفان الاقصی

این روزها حمله غافلگیر کننده حماس به مناطق مرزی اسرائیل را با عملیات «پرل هاربر» مقایسه می‌کنند. پرل هاربر نام بندری در مجمع الجزایر هاوایی است. شهرت این منطقه به خاطر حمله غافلگیرانه صدها هواپیمای جنگی ژاپن در بامداد یکشنبه هشتم دسامبر ۱۹۴۱ به پایگاه دریایی و ناوگان هوایی آمریکا است. در دهه چهل میلادی همان حس جنون و جهانگشایی که به جان هیتلر و موسولینی افتاده بود، به امپراطور ژاپن هم سرایت کرده بود. امپراطوری ژاپن تصمیم گرفت برای تسلط خود بر غرب اقیانوس آرام و جنوب شرقی آسیا و نیز نشان دادن ضرب شست به آمریکایی‌ها، ضعف خود در برابر ارتش بزرگ آمریکایی‌ها را با ابتکار عمل و وارد کردن ضربه سنگین به ارتش آمریکاجبران کند.
پیامد انهدام پایگاه آمریکایی پرل هاربر، افزایش غرور و اشتهای ژاپنی‌ها برای اشغال کشورهای همسایه و اتحاد با آلمان و ایتالیا در جنگ جهانی بود.
ماشین جنگی ارتش ژاپن زمانی متوقف شد که دو بمب اتمی جان صدها هزار نفر ژاپنی را گرفت و چند نسل را درگیر عوارض خطرناک آن کرد.
فلسطینی‌ها بر خلاف ژاپنی‌ها بیش از نیم قرن است که برای آزادی سرزمین اشغال شده خود می‌جنگند. آنها تاکنون صدها هزار قربانی داده‌اند و میلیونها فلسطینی در سراسر دنیا آواره شده‌اند.
فلسطینی‌ها در نبرد اخیر  با جنگ افزارهای متعارف و نیمه سنگین، اشغالگران را غافلگیر کردند و صدها نظامی و غیرنظامی را به تلافی نیم قرن کشتار اسراییلی‌ها کشتند.
فلسطینی‌های غزه بر خلاف ژاپنی‌ها بلافاصله پس از حمله به اسراییل، در جنگی نابرابر و نامتوازن متحمل خسارت‌های جانی و مالی زیادی شده‌اند و هر ساعت قربانیان بی‌دفاعی را در راه آزادی میهن‌شان تقدیم می‌کنند.
ژاپن بعد از نبرد پرل هاربر دست در دست دو قدرت نظامی سیاسی آلمان و ایتالیا گذاشت. اما ساکنان غزه این روزها جز حمایت سیاسی معنوی چند کشور معدود از جمله ایران، از سران عرب و همتایان فلسطینی در کرانه باختری هم همراهی ندیده‌اند. در حالیکه میلیونها سکنه غزه در خطر محاصره کامل غذایی و قطع آب و برق هستند،اسرائیل در شوک ناکارآمدی شبکه اطلاعاتی خود مانده است. چگونه هزاران جاسوس و نفوذی در سرزمین‌های اشغالی نتوانسته‌اند هیچ نشانی از حمله برنامه‌ریزی شده فلسطینی‌ها بیابند.!؟ روزها و هفته‌های آینده آتش جنگ مجددا به سردی می‌گراید اما مجاهدان فلسطینی‌ که از سنگ و تیرکمان به موشک و پهباد دست یافته‌اند آرام نخواهند نشست. اشغالگران از این پس با کابوس حملات صاعقه‌گونه ملتی تحقیر شده، خواب راحتی نخواهند داشت.
حیف است که حماسه پرل هاربر در قرن جدید، روایت اول سینماگران هالیوود شود. هر چند اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها منتظر تولید فیلم سینمایی ننشسته‌اند و با همرسانی گسترده فیلم‌های گزینشی و تقطیع شده از یورش فلسطینی‌ها تلاش دارند تا خود را مظلوم جلوه داده و سربازان غزه را به داعش تشبیه کنند. همان داعشی که نطفه آن در اتاف فکر غربی‌ها و صهیونیست‌ها بسته شد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید