روزانه های سینمایی

اسکار اوراسیا در راه است

دوم اردیبهشت سال‌جاری بود که رییس سازمان سینمایی به اتفاق سه تن از مدیرانش به مسکو رفت تا در آیین آغاز بکار آکادمی اوراسیا شرکت کند. بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، طیب مدیر دفتر جشنواره‌ها و اسماعیلی مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی او را در این سفر همراهی کرده بودند. حالا بعد از گذشت یکصد روز از آغاز بکار اکادمی، نیکیتامیخالکوف کارگردان و بازیگر شناخته شده روسی با صدور پیامی به همتایان ایرانی خود، ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده در تهاجم اسرائیل به ایران، اهمیت همکاری‌های سینمایی و جشنواره اوراسیا را یادآور شده است. او گفته است:
«بار دیگر شما را دعوت می‌کنم که در آکادمی سینمای اوراسیا که ما سازمان‌دهی می‌کنیم در برابر تسلط ‌هالیوود که به نظر من تمام ارزش‌ها و سنت‌های انسانی را نابود می‌کند، شرکت کنید. ما باید متحد شویم. من با قلبی پاک و آغوشی باز منتظر شما هستم، با حضور فیلم‌هایتان و حضور شما بر روی فرش جشنواره و جایزه پروانه الماسی آکادمی سینمای اوراسیا.»(به نقل از مهر)
به نظر می‌رسد ترکیب تمام دولتی نمایندگان ایران در افتتاحیه آکادمی اوراسیا و نبود نماینده‌ای از خانه سینما و یا تشکل‌های تهیه کنندگان سینمایی باعث شده است تا این فرصت آنگونه که باید جدی گرفته نشده و از آن بهره‌برداری نشود. درست که آیین برگزارشده با پیام ویدیویی ولادیمیر پوتین همراه شد اما سینمای روسیه ستونهای خود را بیش از دولت بر دوش شرکت‌های خصوصی فیلمسازی گذاشته است و سازوکار اقتصاد آزاد بر آن حاکم است. اکران فیلم‌های خارجی در روسیه گردش مالی قابل توجهی دارد و برخلاف ایران، همه چیز به اکران فیلم داخلی محدود نمی‌شود. البته پس از آغاز جنگ روسیه علیه اکراین و تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه روسیه، احتمال می‌رود دامنه تحریم‌ها به قطع یا کاهش همکاری دفاتر پخش فیلم غربی با سینمای روسیه منجر شده باشد. اطلاعات دقیقی در دست ندارم اما سینمای روسیه و ایران در این سالها بیش از همیشه به یکدیگر شبیه شده‌اند و تقویت گرایش‌های ضد هالیوودی نظر آنها را به سینمای داخل بیش از گذشته معطوف کرده است. بنابراین آکادمی مادام که با تشکل‌های سینمایی بخش خصوصی ایران و چهره‌های نامدار سینمای ایران پیوند برقرار نکند، در مناسبات بوروکراتیک اداری متوقف شده و راه به جایی نمی‌برد. البته طرف روسی باید خاطرش جمع باشد که دولت ایران حواسش به آکادمی اوراسیا هست و در زمان مقرر فیلم‌های خود را در بخش‌های اعلام شده معرفی خواهد کرد. اما آنچه که محل تردید است همکاری‌های سینمایی بخش‌های خصوصی و غیردولتی ایران با روسیه در ابعاد مختلف است که در سینمای ایران، به دلایل عدیده‌ای محقق نخواهد شد.
از جمله آنکه بخش خصوصی ایران اصولاً محافظه ‌کار است و به اندک عایدی ناشی از بازار داخل راضی است. آنها راه تعامل با همکاران خارجی را بلد نیستند و به زبان خارجی تسلط ندارند. در ایران گروه‌های حرفه‌ای کاربلد در این زمینه به قدر کافی وجود ندارد و اصولاً تجربه انباشته‌ای به چشم نمی‌خورد. نگرش‌های امنیتی و بوروکراسی در مسیر حضور فیلمسازان خارجی، حوصله بر و ناهموار است. ادامه تحریم آمریکا و احتمالا تحریم ناشی از اجرای اسنپ‌بک تا یکماه آینده، ریسک همکاری شرکت‌های فیلمسازی خارجی را با ایرانی‌ها افزایش می‌دهد. تنگناهای ارزی شارژ مالی پروژه‌های مشترک را با دشواری همراه می‌کند و سبب وقفه در انجام کار می‌شود.
پی‌نوشت:
در مراسم افتتاحیه آکادمی اسکار از تندیس این آکادمی که پروانه‌ الماس است، رونمایی شد.پروانه الماس” به عنوان نماد رسمی آکادمی بود. این تندیس که توسط هنرمندان سرشناس روس طراحی شده، ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن را در خود جای داده و به گفته طراحان آن، نماد پرواز و تحول در هنر سینما است.
اوراسیا نام یک اتحادیه اقتصادی و فرهنگی با حضور برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی از جمله ایران است که بر اساس اهداف مشترکی شکل گرفته است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید