روزانه های سینمایی

شهر به روایت دوربین

اراک به روایت مستندسازان

بعد از یک سده که محققان برای شناخت اراک و مسائل گذشته و حال آن باید به کتاب‌ها و نشریات مختلف مراجعه می‌کردند، حالا با رونق سینمای مستند، تاریخ تصویری شهر هم در حال شکل‌گیری است و به مرور می‌تواند به اطلسی گویا برای شناساندن شهر و استان به نسل جدید بدل شود.

در جریان رویداد« مهر سینمای ایران» که سیزدهم مهرماه در تهران برگزار شد، از یک مستند‌ساز اراکی تقدیر به عمل آمد. محمد طالبی در سالهای اخیر تعداد زیادی فیلم کوتاه داستانی و مستند ساخته است که در بین آثار او فیلم‌های مستند نیمه بلند جایگاه ویژه‌ای دارند. طالبی پیش از این با ساخت فیلم‌های «نفس‌های یک شهر» در باره آلودگی شهر اراک، «سالهای خاموشی» در باره تعطیلی کارخانه شازند(زادگاه فیلمساز)، «صدای انقلاب» در باره شخصیت شهید محلاتی و «چوب بستنی» پیرامون ابتکار یک صنعتگر در زرندیه ساوه، توانایی‌های خود را برای روایت تصویری مسائل و چالش‌های موجود در شهر اراک و مزیت‌های فرهنگی و صنعتی استان نشان داده بود.

«نقش زیگلر» تازه‌ترین فیلم طالبی است که در آن به عمل‌کرد سیاسی و اقتصادی کمپانی سوئیسی/انگلیسی فرش زیگلر در اراک پرداخته است تا به این بهانه به پیشینه هنر/صنعت فرشبافی در اراک و حومه نیز اشاره کند.

این مستند ۳۴ دقیقه‌ای که در سیمای استان مرکزی تهیه شده است، مبتنی بر تحقیقات کتابخانه‌ای و میدانی است و با سر و شکلی خوب و ساختارمند، گلیم خود را با موفقیت از آب بیرون کشیده است. طالبی برای نمایش اسناد تاریخی مصور و مکتوب موضوع فیلم از گرافیک رایانه‌ای سود برده است و همانند دیگر فیلم‌هایش به عنصر صدا در روایت فیلم به خوبی توجه کرده است. کارگردان در نقل قول‌های تاریخی خود از اشخاص، از گویندگانی به جزگوینده اصلی(نریتور)ا استفاده نموده است. طالبی حافظه موسیقیایی خوبی دارد و در اغلب آثارش با مراجعه به اٰرشیو موسیقی ملل و کلاسیک،‌ قطعاتی را در حال و هوای صحنه‌های فیلم‌هایش انتخاب می‌کند.

طالبی مستندسازی است که علاوه بر تهیه‌کنندگی و کارگردانی، تصویربرداری و صداگذاری اغلب فیلم‌هایش را انجام داده است.

در سالهای گذشته مستند سازان اراکی دیگری نظیر، سعید شاه‌حسینی، محمدرضا حاج محمد حسینی و سعید ساروقی مستندهایی در باره چالش‌های توسعه اراک و موضوعات ملتهبی همچون کارخانه هپکو و مناطق حاشیه‌نشین شهر اراک ساخته بودند. حمایت مرکزگسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران، مؤسسه هنری/رسانه‌ای اوج، سفیر فیلم و خانه مستند انقلاب از فیلمسازان طی یک دهه اخیر نقطه عطفی در سینمای مستند ایران با رویکرد روشنگرانه و هویت بخشی بوده است.

سرمایه‌گذاری سیمای استان مرکزی برای ساخت مستند‌های غیرگزارشی با ساختاری سینمایی، می‌تواند کیفیت تولیدات این مرکز را نیز ارتقا دهد تا از این پس مستندسازان استانی در به در به دنبال سرمایه‌گذار در خارج از استان نباشند.

فیلم‌های مستندسازان اراکی را با یک جستجوی ساده می‌توانید در اینترنت تماشا کنید.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید