روزانه های سینمایی

مخاطب جامعه اصناف سینما صداوسیماست نه ساترا

رئیس سازمان صداوسیما و نیز وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در باره مناقشه حقوقی مورد بحث صحبتی نکرده‌اند و سایه بلاتکلیفی از سر تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تهیه و تولید سریال‌های غیرتلویزیونی و سایر محتواهای نمایشی و ترکیبی رخت برنبسته است.

موج اول انتقادات علیه ادعای صداوسیما برای در دست گرفتن مدیریت محتوای نمایش خانگی بر بستر اینترنت از دو صنف کارگردانان و تهیه کنندگان خانه سینما و نیز آیفیک(انجمن موسسات فیلمسازی) آغاز شد. چندی نگذشت که ۱۳ صنف خانه سینما زیاده‌خواهی رسانه ملی را برنتابیدند و در برابر آن موضع گرفتند. تا این جای کار واکنشی از صداوسیما دیده نشد اما روزی که این روزنامه اتهام بی قانونی را متوجه صداوسیما ساخت و در گزارشی اظهارات تازه معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را منتشر کرد، روابط عمومی صداوسیما سکوت را شکست و روزنامه را بر طبق قانون وادار به انتشار جوابیه خود کرد.اینجا

پشت بند این موضعگیری نسبتا تند، ساترا بازوی عملیاتی صدا و سیما در امر تصدی صوت و تصویر فراگیر دست به کار شد و تیتر یک روزنامه جا‌م ‌جم را در این تاریخ از آن خود کرد.

ارگان صداوسیما در این شماره به تفصیل استدلال‌ها و توجیهات حقوقی ساترا برای امتداد بخشیدن به انحصار صداوسیما را در قالب یک گزارش منتشر کرد تا جواب قاطعی به مخالفان نظارت صداوسیما برهرگونه محتوای صوتی و تصویری بربستر فضای مجازی بدهد.

جوهر این گزارش خشک نشده بود که این بار ۲۶ صنف خانه سینما پای بیانیه‌ای را امضا کردند که خواستار ادامه نظارت وزارت ارشاد بر سامانه های ویدیوی درخواستی شدند.

با آغاز به کار هیات مدیره جدید خانه سینما این هیات نیز اولویت کاری خود را تا قبل از انتخاب مدیرعامل، دعوت از وزیر ارشاد برای ایستادگی بر مواضع و تکالیف قانونی دانست و در این اطلاعیه بیم و نگرانی و همچنین توقعات خود را در مناقشه بین دولت و صداوسیما صراحتا بیان کرد.

نکته مهم در همه واکنش های صنفی اهالی سینما این است که هیچیک از آنها ساترا را مخاطب کلام خویش قرارنداده و به ادبیات حقوقی و گزارش‌های سفارشی آن توجه نکردند و ترجیح دادند روی سخن خود را مستقیما متوجه صدا و سیما و ریاست عالیه آن کنند. کنایه از آنکه تشکیلات کوچک و چابکی مثل ساترا بدون اجازه سازمان متبوع خود کاری را از پیش نخواهد برد و به عنوان یک عامل گوش به فرمان آمرانی است که در جام‌جم نشسته‌اند و حکم می‌رانند. بنابراین مخاطب جامعه اصناف سینما صداوسیماست نه ساترا

این واقعیت زمانی خود را آشکار ساخت که مدیرعامل هلدینگ صباایده و مالک آپارات و فیلیمو در یک گفتگوی ویدیویی ضمن اشاره به همکاری ساترا با رسانه‌های برخط، از بی‌علاقگی و عدم تمایل صداوسیما برای توسعه فعالیت‌های پلتفرم‌های آنلاین فیلم و سریال پرده برداشت. جان کلام شکوری مقدم این بود که صداوسیما به عنوان یک پدرخوانده رسانه‌های برخط را دوست ندارد همانطور که فعالان سینمایی و ویدیویی نیز مایل نیستند زیر سایه نظارت و امر و نهی صداوسیما فعالیت کنند. همان حرفی که این تهیه کننده رک و پوست کنده اینگونه گفته است: «ما ترجیح می‌دهیم در وزارت ارشاد باشیم. خواهشا به این خواسته‌های ما توجه کنید دیگر نمی‌دانیم که چگونه اعلام کنیم با چه زبانی بگوییم که نمی‌خواهیم در هیچ شرایطی نمی‌خواهیم زیر پرچم حتی اداری صدا و سیما باشیم. »(ساداتیان، اعتماد۲۵شهریور)

به رغم واکنش‌های گسترده اهالی سینما هنوز رئیس سازمان صداوسیما و نیز وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در باره مناقشه حقوقی مورد بحث صحبتی نکرده‌اند و سایه بلاتکلیفی از سر تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران تهیه و تولید سریال‌های غیرتلویزیونی و سایر محتواهای نمایشی و ترکیبی رخت برنبسته است.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: http://t.me/cinemadailyir

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید