روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته، از دورخیز ازبک‌ها برای شهرزاد، ردپای ترک‌ها در سریال های تلویزیون، نقد فیلم به شرط بلیط تا بخشنامه رئیس قوه قضاییه

در شرایط پیچیده و جنگ رسانه ای بهتر آن است که صدا و سیما توجه و تمرکز خود را معطوف چالش رقابت با تلویزیون های فارسی زبان کند و با اصلاح رویکرد خود مانع از ریزش مخاطبانش شود.

بسته خبری هفته را با مطلبی پیرامون ردپای سریال های ترکیه ای در مجموعه های نمایشی تلویزیون شروع می‌کنیم و در ادامه به حواشی صدور بلیط جشنواره برای اهالی رسانه و تمایل یک تلویزیون خصوصی ازبکستانی برای تهیه سریال«شهرزاد» می‌پردازیم / این یادداشت را به نکته‌ای در باره عزم جزم صدا و سیما برای ورود در عرصه های حاکمیتی به پایان می بریم:

 

 راهی که سیما می‌رود، الگوبرداری از سریال‌های ترکی

ردپای سریال‌های ترکی در مجموعه‌های نمایشی تلویزیون نیز پیدا شده است. بعد از آنکه دو مجموعه اخیر شبکه نمایش خانگی «مانکن»و «دل» به دفعات متاثر از فضای رمانتیک سریال‌های ترکیه‌ای توصیف شدند، حالا منتقدانی پی به رگه شباهت‌هایی بین سریال‌های تلویزیونی ایرانی و ترکیه‌ای برده‌اند. روزنامه هفت صبح در صفحه شبکه خود از شباهت شخصیت مادران زورگو در دو سریال «دل» در نمایش خانگی و «وارش» محصول تلویزیون پرده برداشته و نوشته است:

«این شب‌ها در سریال وارش با یک مادر مقتدر، سیاس، زورگوو حیله‌گر با بازی سهیلا رضوی روبرو هستیم. زنی که تمام مرزهای مادر بودن را جابجا کرده است و بدون کوچکترین احساسی صرفا برای موفقیت دخترش به دیگران لطمه می زند.»

نویسنده در ادامه پای مادر آرش در سریال «دل» را با بازی نسرین مقانلو به میان می‌کشد و از او که برای به کرسی نشان دادن حرف‌ها و خواست‌هایش از انجام هیچ کار ابایی ندارد، صحبت می‌کند. زنان ثروتمند و مغروری که از احساس خالی هستند.

بلیط ندادید نقد نکردیم

یکی از معترضانی که در سینمای اهالی رسانه جایی برای خود ندیده بود، پیش من آمده بود تا حقش را بستانم و راضی به ظلم در حق او و همکارانش در یک سایت سینمایی نشوم. از او خواستم لینک یا پرینتی از مطالب تولیدی سایتش را در اختیارم بگذارد تا بتوان ادعایش را بررسی کنم.

مدتی بعد تنها لینک‌هایی که از او دریافت کردم خبرهایی بود که صرفا بازنویسی و ارائه متفاوت مطالب و خبرهای دیگران بود. جناب شاکی و همکارانش به خود زحمت نداده بودند که اقلاً خبرهای تازه‌ای را انحصارا تولید و منتشر کنند یا شرح و تکمله‌ای بر اخبار پیشین بزنند. به این خاطر از او خواستم نقد و تحلیل در باره فیلم‌های سینمایی را ارائه دهد. صادقانه جواب داد چون در سال گذشته بلیط جشنواره در اختیار او قرار نگرفته، نتوانسته اند هیچی فیلمی را نقد کنند.!

در واقع از دید مدیر سایت سینمایی تمام تولیدات سینمایی ایران در جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند و فقط همین فیلم ها در طول سال اکران می شوند. پس منتقدان صرفا مجاز به نقد و تحلیل فیلم‌هایی هستند که در جشنواره امکان تماشای رایگان آنها وجود دارد.

نتیجه اخلاقی: اطلاع رسانی در باره هنر-صنعت سینمای ایران و وجوه مختلف آن فقط به فیلم‌های جشنواره محدود می شود.!

ازبک‌ها شهرزاد را می‌خواهند

مدیر شبکه تلویزیونی خصوصی ترقیات در ازبکستان طی درخواستی از سفیرکشورمان در تاشکند، علاقه خود را برای خرید حقوق نمایش سریال«شهرزاد» به وی تسلیم کرده است.

به همین خاطر مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه طی هفته‌ای که گذشت، مراتب را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کرد تا صاحبان این مجموعه پرطرفدار با خریدار ازبکی وارد گفتگوی تجاری شوند.

شبکه تلویزیونی ترقیات در سال ۱۹۹۵ آغاز به کار کرد و هم اینک بصورت رایگان در استان‌ها و شهرهای اندجان، فرغانه، نمنگان، خجند، جلال آباد و اوش قابل دریافت است. ساکنان پایتخت و دیگر شهرهای ازبکستان از طریق شبکه کابلی(آی پی) به برنامه های این شبکه دسترسی دارند. مدیر این شبکه مدعی است که حدود ۲۰ میلیون بیننده ناظر برنامه‌های آن هستند.

پیش از این گزارش‌هایی در باره نمایش قانونی سریال«شهرزاد» در دیگرکشورهای همسایه منتشر شده بود.

صدا و سیما: همشو بده…..

گفته می‌شود از نظر صدا و سیما انتشار هرگونه صوت و تصویری در اینترنت باید با مجور آن سازمان صورت بگیرد.! براساس این برداشت شاذ، خبرگزاری‌هایی که سالهاست با مجوز معاونت مطبوعاتی ارشاد و به موجب قوانین مصرح، اجازه تولید و انتشار ویدیوهای خبری و تحلیلی داشته‌اند، باید تن به نظارت صدا و سیما بدهند. با این حساب دور از انتظار نیست که سازمان صوت و تصویرفراگیر مدیران پیام‌ رسان‌های اجتماعی، پلتفرم های دانلود فیلم، اپ استورهایی که عرضه فیلم و سریال را در زمره خدماتشان گنجانده‌اند و همه استارتاپ‌هایی که در چنین زمینه‌هایی مشغول فعالیت هستند را به صف کند و با تشکیل پرونده برای آنها درگیر کار پرحجم اداری و بوروکراتیک شود.

با فرض که اینگونه اظهارات صحت نداشته باشد، در شرایط پیچیده و جنگ رسانه‌ای بهتر آن است که صدا و سیما توجه و تمرکز خود را معطوف چالش رقابت با تلویزیون‌های فارسی زبان کند و با اصلاح رویکرد خود مانع از ریزش مخاطبانش شود. در بدنه دولت از گذشته تا حال ساز و کارهای اجرایی لازم برای ساماندهی و نظارت بر چنین خدماتی پیش بینی و مستقر شده است و انتظار می‌رود صدا و سیما صرفا مسئولیت نظارت بر صوت و تصویرفراگیر براساس تعریف مراجع مسئول را عهده‌دار شود تا ناخواسته موجبات اختلال در روند جاری نشود.

یادآور می‌شود، سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با صدور بخشنامه‌ای به همه مراجع قضایی سراسر کشور اعلام کرد: با عنایت به نظریه تفسیری مورخ ۱۰ مهر ۷۹ شورای محترم نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مورخ ۲۲ شهریور ۹۴ خطاب به رئیس جمهور محترم مبنی بر اینکه : "مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آ‌ن منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است" ؛ ضروری است مراجع قضایی و ستادی قوه قضائیه هر گونه استعلام درباره صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از حیث پروانه فعالیت، مقررات و موضوعات مرتبط از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عمل آورند.

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید