روزانه های سینمایی

چرا فیلم ها نمی فروشند؟

در حال حاضر و پس از گذر از دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر، تماشاگران حرفه ای قدری اشباع شده اند و فیلم های معمولی قادر به تحریک و ایجاد انگیزه در آنها برای سینما رفتن نیستند

در پنج هفته ای که از اکران فیلم های تازه در سینماها می گذرد، کمترین میزان فروش برای آنها ثبت شده است. در بین پنج فیلم کاتی و ستاره، اژدر، امیر، قطار آن شب و اولین امضا برای رعنا فقط کمدی «اژدر» توانست از مرز فروش پانصد میلیون تومان بگذرد و چهار فیلم دیگر در فروش زیر ۱۵۰ میلیون تومان متوقف ماندند.

به موجب این گزارش وضع چهار فیلمی که از چهارشنبه گذشته راهی سینماها شدند، مساعد گزارش نشده است و فیلم های نرگس مست، بی وزنی، دوئت و یادم ترافراموش در ۱۱۰ سالن سینما در تهران و شهرستانها مجموعا ۱۰۰ میلیون تومان فروش نداشته اند. در این مدت میدان داری باز هم با فیلم های شاد «مطرب»، «زیرنظر»، «چشم و گوش بسته» و «جهان با من برقص» بود که پیشتر اکران خود را آغاز کرده بودند.

در تحلیل و چرایی این نتیجه به جز کیفیت های نازل و متوسط بسیاری از فیلم های یادشده، به این نکته باید اشاره نمود که تماشاچیان تقریبا ثابت سینما در ایران اقشاری هستند که با مدیریت سرمایه خود، برای خرید بلیط هر فیلمی هزینه نمی کنند. این عده از دو هفته مانده به جشنواره فیلم فجر، در انتظار تهیه و خرید بلیط فیلم های مورد علاقه خویش بوده اند و ای بسا در طول دوره یک هفته ای تا ده روزه جشنواره در شهر محل سکونت شان حداقل سه تا ۵ فیلم را دیده باشند.

همچنین سینماروهای حرفه ای جدا از آنکه پیشاپیش اطلاعاتی را در باره کیفیت فیلم ها بدست می آورند، دو ماه پایانی سال را فصل مرده اکران می دانند مگر آنکه فیلم هایی پرمخاطبی از اوایل یا اواسط اسفند ماه گیشه های نوروزی را نشانه رفته باشند و در چنین ایامی به نمایش عمومی درآیند. به عنوان مثال اگر در پایان این هفته «ارتش سری» اکران شود، موج تازه ای از تماشاگران راهی سینماها می شوند و رونقی به سالن ها می بخشند.

در یک نتیجه گیری طی سه ماه گذشته فقط چهار فیلم سینمایی با حال و فضایی شاد و مفرح قادر به بازگشت سرمایه و کسب سود شده اند و سایر آثار وداع تلخی با سینماها داشته اند. در حال حاضر و پس از گذر از دوره سی و هشتم جشنواره فیلم فجر، تماشاگران حرفه ای قدری اشباع شده اند و فیلم های معمولی قادر به تحریک و ایجاد انگیزه در آنها برای سینما رفتن نیستند. بنابراین تا زمان وقوع یک اتفاق جدید و وزش نسیم تازه پاسخ به این سوال که چرا سینماها نمی فروشند، روشن است.!

روزانه های سینمایی را در تلگرام دنبال کنید: cinemadailyir@

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید