روزانه های سینمایی

زمان اصلاح و تغییرات ساختاری فرارسید

برخلاف گذشته تقسیم کار براساس مدیدم سینمایی و غیرسینمایی نخواهد بود بلکه بررسی طرح ها و فیلمنامه ها و صدور پروانه ساخت در یک اداره کل و بازبینی و صدور پروانه نمایش فارغ از مدیوم آنها در اداره کل نظارت بر نمایش انجام خواهد شد.

با رفتن «حسین پارسایی»، از ابتدای سالجاری دفتر نمایش حانگی را یک سرپرست اداره کرد. «مصطفی سماوات» که طی ۱۷ سال گذشته سمت معاونت اداره کل سمعی و بصری در گذشته و از سال ۹۲ به بعد دفتر نمایش خانگی را بر عهده داشته است، برای دومین بار بر صندلی سرپرستی این اداره نشست. بر خلاف بار اول که سرپرستی او از دو ماه تجاوز نکرد، ‌این بار او شش ماه منتظر ماند تا تغییرات تشکیلاتی جدید در سازمان سینمایی پیاده سازی شود. از روزهای آینده دفاتر «سینمای حرفه ای» و «نمایش خانگی» از نمودار سازمانی حذف شده و به جای آنها ادارات کل «نظارت بر تولید» و «نظارت بر نمایش» امور صدور پروانه را در سازمان سینمایی عهده دار خواهند شد.

به این ترتیب شوراهای چهارگانه صدور پروانه ساخت و نمایش سینمایی و غیرسینمایی با اندکی ترمیم و تغییرات که بعضی از آنها پذیرا خواهند شد، به فعالیت مستقل خود ادامه خواهند داد اما برخلاف گذشته تقسیم کار  براساس مدیدم سینمایی و غیرسینمایی نخواهد بود بلکه بررسی طرح ها و فیلمنامه ها و صدور پروانه ساخت در اداره کل نظارت بر تولید و بازبینی و صدور پروانه نمایش فارغ از مدیوم آنها در اداره کل نظارت بر نمایش انجام خواهد شد.

«انتظامی» رئیس سازمان امور سینمایی در گفتگویی که با «ایسنا» در آستانه روز ملی سینما داشت در همین خصوص توضیحاتی داد و در برابر این پرسش که «با توجه به تأکید شما بر شفاف‌سازی یکی از بخش‌های پرابهام سازمان سینمایی که نقدهای مختلفی به آن وارد شده و کمتر در آن شفافیت وجود داشته شبکه نمایش خانگی است که هنوز هم مدیری برای آن انتخاب نشده و با سرپرست اداره می‌شود. وضعیت این شبکه قرار است چطور ادامه پیدا کند؟» پاسخ داد:

«ساختار سازمان سینمایی دچار تغییراتی شده و تا چند روز آینده احکام مدیران بخش‌های مختلف اعلام می‌شود. در معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان تا به حال سه اداره کل سینمای حرفه‌ای، دفتر نمایش خانگی و دفتر نظارت بر مجامع و مراکز فرهنگی بود. دو اداره کل اول به بستر عرضه و نمایش توجه داشتند درحالی که همه این ها یک کارکرد دارند و فقط بستر توزیع‌شان فرق دارد. در ساختار جدید کلیه فرایندهایی که به تولید یک فیلم منتهی می‌شوند، در "اداره کل نظارت بر تولید" مستقر و بسترهای پخش آن‌ها اعم از اکران، شبکه نمایش خانگی، هنر و تجربه و نمایش‌های محدود فرهنگی، در "اداره کل نظارت بر نمایش" دنبال می‌شوند. این ساختار،‌ به‌روزتر است و همین روزآوری متناسب با اقتضائات می‌تواند بسیاری از اشکالات سابق را مرتفع ‌کند.»

از جمله اشکالات موجود در ساختار کنونی آن است که بعضی از متقاضیان همزمان طرح خود را برای اخذ پروانه ساخت به دو اداره موجود می دهند و یا پس از انکه در گرفتن پروانه ساخت سینمایی ناکام می ماندند، راهی اداره نمایش خانگی می شدند تا با صرف وقت، بررسی مجددی بر آن صورت گیرد. در تشکیلات جدید اطلاعات مربوط  به تقاضای ساخت در یک واحد اداری متمرکز می شود و سوابق و نتیجه بررسی یک طرح براحتی در دسترس تصمیم گیرندگان بعدی قرار خواهد داشت. همچنین با ثبت و نگهداری کلیه اطلاعات مربوط به بازبینی یک فیلم در بانک اطلاعاتی و یک پایگاه ثابت و مشخص اداری، انتشار نسخه های متفاوت از یک فیلم در مدیوم های مختلف منتفی می شود.

به نظر نمی رسد برای مدیریت دو اداره کل جدید چهره های جدیدی معرفی شوند زیرا همانطور که رئیس سازمان امور سینمایی تصریح کرده است، این اقدام صرفا گامی برای اصلاح فرایندها و واکنش معقول تر در برابر اقتضائات حوزه هنر – صنعت تصویر است و تمرکز و هدایت بهتر امور را در پی خواهد داشت.

با این حال شفافیت مورد انتظار پرسش کننده از رئیس سازمان سینمایی(اینجا) قطعا در تغییرات ساختاری خلاصه نمی شود و در آینده باید به جز انتشار پروانه های صادره اعم از ساخت و نمایش و آثار در نوبت بررسی که از ابتدای سالجاری در دسترس عموم قرار گرفته است، با جلب همکاری مدیران سامانه های آنلاین فیلم و سریال و موسسات ناشر نسخه فیزیکی اطلاعات و آمار مربوط به گردش مالی حوزه نمایش خانگی استخراج و تولید شود تا امکان مطالعات بازرگانی از یکسو و تحلیل بازخورد مخاطبان در برابر محتواهای منتشره فراهم شود.

همچنین از زمان فعالیت سامانه های استریم و تعطیلی بسیاری از موسسات ویدیو رسانه به دلیل عدم تقاضای کافی در بازار برای نسخه فیزیکی فیلم و سریال، تشکل های صنفی این بخش نقش پرقدرتی در مسیر تصمیم سازی ها ایفا نمی کنند و به جز «آیفیک» (انجمن صنفی موسسات فیلمسازی) که صرفاْ به اظهار نظر مشورتی در خصوص صلاحیت های حرفه ای تهیه کنندگان و کارگردانان آثار غیرسینمایی می پردازد، مدیران موسسات فعال ویدیو رسانه و سرویس های آنلاین پخش فیلم ،ارتباط و مناسبات معنادار و تعریف شده ای با مراجع نظارتی در دولت ندارند و پیش بینی می شود با توجه به رویکرد عمومی دولت و حل مناقشه حقوقی موجود در حوزه نظارت بر سرویس های یاد شده، خلاء موجود رفع شود.

زمان اصلاح تغییرات ساختاری فرارسیده است اما اینکه اصلاحات مورد نظر در عمل به بهبود و تسهیل انجام امور بیانجامد و بتواند رضایت خدمات گیرندگان را تحصیل کندُ نیازمند گذشت زمان است و باید ارزیابی آن با تعریف سنجه های مشخص توسط کارشناسان سیستم بصورت ادواری انجام شود.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز

    آیا این نظریه درست است که فیلم پارادایس برای پخش در شبکه نمایش خانگی ده دقیقه سانسور شده است؟ تایم نسخه شبکه ۸۰ دقیقه اما زمان نسخه اکران در منابع مختلف ۹۰ دقیقه عنوان شده است

  • مجوز این فیلم پیش از مرداد ماه صادر شده، طبق صحبت شما مقرر شده فیلمها با نسخه ی اکران تفاوت نداشته باشد

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید