روزانه های سینمایی

وقتی که خبرنگاران هم روزنامه نمی خوانند!

در این میان آنچه جدا از اصل واقعه و کم و کیف آن، معلوم شد اغلب کسانی که مدتهاست در فضای مجازی خیمه سنگین زده اند و مرتبا در حال تولید و بازتولید انواع و اقسام خبر هستند – فارغ از آنکه به کدام ارزش خبری بیشتر بها می دهند-، کلاْ روزنامه خوانی را کنار گذاشته اند

ماجرا از آنجا آغاز شد که در تاریخ شش شهریور در پستی (اینجا) گزارش روزنامه همشهری را در باره برنامه «شب نشینی» به کارگردانی «مهران مدیری »بازنشر کردم. موضوع گزارش در نوع خودش جالب و بدیع بود و در آن خبر از توقف تولید و ضبط برنامه «شب نشینی» داده شده بود و نویسنده احتمالات و دلایلی را هم برای تعطیلی موقت پروژه ذکر کرده بود.

در ۲۲ شهریور و در آستانه توزیع آخرین قسمت سریال «»هیولا، این پست را منتشر کردم و در پاراگراف پایانی مطلب، یکبار دیگر با اشاره به پست قبلی و در واقع گزارش روزنامه همشهری، به موضوع توقف تولید برنامه «شب نشینی» اشاره گذرایی کردم. این بار بر خلاف پست پیشین توجه بسیاری از فعالان رسانه ای به پروژه متوقف مانده «مدیری »جلب شد و طی چندین ساعت متوالی بسیاری از کانال های خبری و دیگر منابع به نقل از نگارنده، خبر از تعطیلی برنامه شب نشینی و از آن جالب تر شکایت صدا و سیما از عوامل آن دادند.!

طبیعی بود که اولین تماس با بنده از سوی همان خبرنگار و نویسنده گزارش روزنامه همشهری گرفته شود و از من خواستار اطلاعات بیشتری در این باره شود تا گزارش پیشین خود را تکمیل کند. این اتفاق افتاد و آن خبرنگار محترم با دریافت لینک دو پستی که در همین خصوص منتشر کرده بودم، به خوبی متوجه شد که من مطلب تازه ای را فاش نساخته ام و در واقع با رعایت امانت به منبع خبر اشاره کرده ام. به همین خاطر با تشکر سراغ نگارش گزارش تازه ای رفت که فردای آن روز در همشهری منتشر شد و این بار گفتگویی را با یک کارشناس حقوقی در خصوص ادعای احتمالی صدا و سیما در خصوص حقوق مالکانه اثر ترتیب داد. اگر کنجکاو هستید که کارشناس حقوقی چه گفت و در نهایت حق را به چه کسی داد، بهتر است همشهری ۲۳ شهریور را بخوانید زیرا هر گونه نقل قول از سوی نگارنده ممکن است به یک جنجال خبری تازه بدل شود!

در این میان آنچه جدا از اصل واقعه و کم و کیف آن، معلوم شد این بود که اغلب کسانی که مدتهاست در فضای مجازی خیمه سنگین زده اند و مرتبا در حال تولید و بازتولید انواع و اقسام خبر هستند – فارغ از آنکه به کدام ارزش خبری بیشتر بها می دهند-، کلاْ روزنامه خوانی را کنار گذاشته اند و حاصل زحمات همکاران روزنامه نگار خود را مطالعه نمی کنند. بازکردن پرونده ای برای برنامه «شب نشینی» ۱۶ روز بعد از آنکه یک خانم روزنامه نگار برای اولین بار به طرح مسائلی پیرامون آن پرداخت، به نظر لطفی ندارد و امتیازی برای آنها به حساب نمی آید.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید