روزانه های سینمایی

حضور تیم های تمام تلویزیونی در نمایش خانگی

تیم تمام تلویزیونی «خوابزده» سهم و وزن سریال سازان تلویزیونی را در نمایش خانگی بیش از گذشته می کند. البته این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و اطمینان حاصل کرد که خروجی چنین تولیداتی سبب ارتقای کیفیت سریال های آتی شبکه شود. از کنار نام سریلل سازانی مثل سیروس مقدم، منوچهرهادی، حسین سهیلی زاده، بهرنگ توفیقی و حسن فتحی به راحتی نمی توان گذشت زیرا در کارنامه حرفه ای آنها مجموعه های پرمخاطب و استاندارد کم نیست.

 این یادداشت به قلم نگارنده در روزنامه «اعتماد» به تاریخ ۱۳ مرداد به چاپ رسیده است و در آن به اختصار تازه ترین خبرها و تحلیل ها در باره تولیدات نمایشی شبکه نمایش خانگی مورد بررسی قرار گرفته است تا ابعاد و حجم روبه رشد سرمایه گذاری در این شبکه و کیفیت حضور هنرمندان و سینماگران کشورمان در آن نمودار گردد.

فرج بعد از شدت

پنج ماه لازم بود تا موانع موجود در مسیر ادامه پخش قسمت های باقی مانده از مجموعه «احضار» از پیش پا برداشته شوند و طرف های درگیر و اختلاف، به خاطر حفظ حقوق مخاطبان، کوتاه بیایند و مسیر و مجرای دیگری را برای تسویه حساب با یکدیگر پیدا کنند. بدین ترتیب«احضار» نخستین مجموعه نمایش خانگی است که از فهرست سریال های جوانمرگ شده و به مقصد نرسیده خارج شد و با احیای دوباره قسمت نهم سریال از نهم مرداد در دسترس علاقمندان قرار گرفت. در بازنشر نسخه فیزیکی سریال موسسه «گلرنگ رسانه» اهتمام ویژه ای داشته است. همان موسسه ای که در اوایل دهه نود بدون دوراندیشی لازم اقدام به واردات و راه اندازی خط تولید و تکثیر لوح فشرده blu- ray کرد و بر این تصور بود که بازار مصرف پس از dvd جبراْ به سوی فرمت پیشرفته blu- ray میل خواهد کرد. موسسه در سال های گذشته با مشاهده تمایل تماشاگران فیلم و سریال به اینترنت و استفاده از پلتفرم های جدید، با وجود دراختیار داشتن فناوری blu- ray، کمتر محصولی از جمله همین سریال «احضار» را بر حامل یاد شده نشانده است. گلرنگ رسانه به عنوان یکی از هلدینگ های شرکت گلرنگ می توانست به جای سرمایه گذاری بر روی لوح فشرده، اینک یکی از برندهای معتبر در زمینه سامانه های آنلاین فیلم و سریال باشد.

پای بازیگران بیشتری به نمایش خانگی باز شده است

تهیه کننده سریال جدید «مانکن» وقتی خیالش از دریافت پروانه پنج قسمت اول سریال راحت شد، تیزر آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد تا عملاْ پروژه تبلیغی آن را کلید زده باشد. پیش بینی می شود با اتمام توزیع سریال «سالهای دور از خانه» که در دو هفته آینده رخ می دهد، از اولین قسمت «مانکن» در شبکه رونمایی شود.

«ایرج محمدی» و «حسین سهیلی زاده» دو تن از نام های شناخته شده در ساخت سریال های تلویزیونی، نخستین مجموعه اختصاصی خود را برای نمایش خانگی در حالی آماده پخش نموده اند که کار تولید سریال را تقریبا در سکوت به سامان رساندند و حالا امیدوار هستند ملودرام خانوادگی آنها بر اساس فیلمنامه ای از «بابک کایدان» نویسنده پر کار این سالهای رسانه های تصویری ایران، مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

«امیر حسین آرمان» و «نازنین بیاتی» دومین تجربه بازی در سریال های نمایش خانگی را پشت سرگذاشته اند و در«مانکن» جوان اول های سریال هستند. «محمد رضا فروتن»برای حضور در اولین سریال نمایش خانگی اش، ایفای نقش شخصیت پیچیده ای به نام «اخگر» را پذیرفته است. به جز «فروتن»، «مریلا زارعی» بازیگری که در انتخاب نقش وسواس به خرج می دهد و اصطلاحاْ بازیگر گزیده کاری است، یکی از نقش های کلیدی «مانکن» را بر عهده گرفته است. «مانکن» به رغم قصه ملتهبی که دارد، ادعای شکستن خط قرمزها را ندارد و اثری در چارچوب هنجارهای اخلاقی جامعه است. پیشینه تلویزیونی تیم سازنده بدون شک در بروز چنین وضعیتی بی تاثیر نبوده است. به تیم بازیگران «مانکن» حسین پاکدل، لیندا کیانی،‌ الهام پاوه نژاد و شبنم قلی خانی را هم بیفزایید.

خیمه سنگین مدیری در نمایش خانگی

پیشتازی «هیولا» در بین چهار سریال در حال پخش نمایش خانگی نیاز به اثبات ندارد. در این میان توقف تولید و پخش سری جدید «دورهمی» نیز مزید بر علت شد تا علاقمندان مدیری و طنازی های او به نمایش خانگی کوچ کنند و تا اینجای کار با ۱۴ قسمت از مجموعه با او همراهی کنند. «هیولا» از حیث مطرح کردن مفاسد اقتصادی که موضوع روز جامعه می باشد، بروزترین مجموعه نمایشی ایران است که جسورانه و بی هیچ پرده پوشی هزارتوی فساد را در لایه های سطوح قدرت و ثروت بازنمایی می کند.

تازه ترین خبر در باره این سریال طولانی شدن آن و افزایش آن به ۱۸ قسمت است. پیشتر در باره کشدار شدن سریال های نمایش خانگی نوشته بودم که «چرا چنین اتفاقی می افتد آیا همه چیز به اقتضای داستان و درام موجود رخ می دهد و یا حساب کتاب های مالی در بین است؟ قراپن گویای آن است که از این قضیه سرویس های آنلاین ویدیویی بیشتر سود می برند زیرا بیننده ای که حق اشتراک ماهانه برای تماشای سریال پرداخته است، ناگزیر است برای تماشای همه قسمت های سریال به تمدید اشتراک خود اقدام کند و مدت بیشتری از سرویس مورد نظر خدمات بگیرد و در همین مدت با عناوین بارگذاری شده دیگری روبرو شود. به عبارت دیگر سرویس های آنلاین سود خود را در آینده ای جستجو می کنند که رفتار مصرفی بیننده صرفا معطوف تماشای حلال و ارزان فیلم و سریال بر بستر شبکه ملی اطلاعات باشد و از سایر اشکال نظیر دانلود غیرمجاز بپرهیزد. البته بدیهی است که در آینده نرخ خدمات سرویس های آنلاین ویدیویی بیش از مقادیر کنونی خواهد بود زیرا آنها ناگزیرند برای بازگشت سرمایه ای که صرف تولید محتوای ارجینال و یا خرید انواع فیلم می کنند، محاسبات دقیق تری داشته باشند.»(اینجا)

با آغاز پیش تولید برنامه «شب نشینی» که در واقع نسخه نمایش خانگی «دورهمی» است، بعید نیست که به دلیل تولید راحت تر چنین برنامه هایی در قیاس با مجموعه های نمایشی، پخش آن بلافاصله پس از «هیولا» آغاز شود و «مهران مدیری» در سال ۹۸ خیمه سنگینی در نمایش خانگی داشته باشد.

بهبود و ارتقای استانداردها

قطعی شدن تولید سری ششم «پایتخت» این معنا را در پی دارد که حداکثر تا پایان این فصل «سیروس مقدم» پرونده نخستین تجربه خود در نمایش خانگی را با آسودگی می بندد و ثابت می کند که توان و آمادگی تولید دو سریال را در یکسال دارد.!

 ماه گذشته پروانه نمایش چهار قسمت اول مجموعه «خوابزده» صادر شد. با این حال  به نظر می رسد تهیه کننده و سرمایه گذاران سریال یا عجله ای برای عرضه آن ندارند و یا اینکه در کمین فرصت مناسب برای پخش آن هستند. تیم تمام تلویزیونی «خوابزده» سهم و وزن سریال سازان تلویزیونی را در نمایش خانگی بیش از گذشته می کند. البته این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و اطمینان حاصل کرد که خروجی چنین تولیداتی سبب ارتقای کیفیت سریال های آتی شبکه شود. از کنار نام سریال سازانی مثل سیروس مقدم، منوچهرهادی، حسین سهیلی زاده، بهرنگ توفیقی و حسن فتحی به راحتی نمی توان گذشت زیرا در کارنامه حرفه ای آنها مجموعه های پرمخاطب و استاندارد کم نیست.

رقابت بین کارگردانان در اصل تلویزیونی به شرحی که گذشت با سینماگرانی مانند «علی عطشانی»، «کیارش اسدی زاده»، «هومن سیدی» و «مصطفی کیایی» که هر کدام درگیر و دار ساخت مجموعه ای برای نمایش خانگی هستند، نشان خواهد داد که خاستگاه سینمایی و یا تلویزیونی سازندگان سریال ها چقدر در توفیق آنها نقش دارد.

 نیمه دوم سال با به ثمر نشستن زحمات عوامل تولید، انتظار می رود سریال هایی نظیر «خوابزده»، به تهیه کنندگی الهام غفوری و کارگردانی سیروس مقدم، «مانکن»به تهیه کنندگی ایرج محمدی و کارگردانی حسین سهیلی زاده، «دل»ساخته منوچهر هادی و تهیه کنندگی جواد فرحانی، «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی علی اسد زاده و سرانجام «کرگدن»ساخته کیارش اسدی زاده و تهیه کنندگی صادق یاری سیمای متفاوت و جذابی را از نمایش خانگی به نمایش گذارند و ضریب نفوذ سرویس های اینترنتی مجاز و قانونی فیلم و سریال را با جهش خیره کننده ای روبرو سازند. سرویس هایی که برای تولید محتوای ارجینال از جمله مجموعه های نمایشی در یکسال اخیر سرمایه قابل توجهی را هزینه کرده اند.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • سلام  برای چندمین بار شاهد بودیم فیلم های سینمایی مدت زمان نسخه دی وی دی و اینترنتی فرق میکند اینبار بمب این وضعیت دارد و حدود ۴.۵ دقیقه تفاوت زمان دارد این نشانه چیست ایا نسخهی دی وی دی سانسور بیشتری دارد

    • سلام هیچ اصلاحیه ای به فیلم داده نشده است اگر به هر دو نسخه دسترسی دارید مقایسه کنید و تفاوت احتمالی را مشخص کنید. .

  • تصویر گستر پاسارگاد مدتهاست اینگونه رفتار میکند و همیشه نسخه فیزیکی محصولات پخش شده توسط این موسسه مقدار زمان کمتری نسبت به نسخه اینترنتی دارد. به نظر دو دلیل میتواند داشته باشد: سوق دادن مردم به استفاده از نسخه دانلودی یا بیمار بودن شخصی که این تصمیم را گرفته است

  • وقتی مدت کل هر دو نسخه میبینیم تفاوت فاحش البته جزیات بررسی نکردم ک اصلاحیه چی داره ولی حتما یک دقایقی درامده ک مدت دی وی دی کمتره این موارد در فیلمهای دیگه هم دیده بودیم

  • با توجه به استانداردهای سینما و ویدیو در دنیا  فیلمبرداری و پخش فیلم در سینما بر اساس ۲۴ فریم بر ثانیه تصویر برداری و پخش میشود در حالیکه در سیستم ویدیو مخصوصا دی وی دی بصورت ۲ سیستم پال و ان تی اس سی محدود میشود که بترتیب ۲۵ فریم بر ثانیه و ۳۰ فریم بر ثانیه میباشد که در تبدیل فیلمهای سینمایی باعث بوجود آمدن اختلاف زمانی در فیلم میشود، با توجه به اینکه سیستم استاندارد ایران پال است این اختلاف ۴ درصد زمان کل فیلم بوده بدون تغییر در محتوای فیلم .
    این محدودیت ها با آمدن سیستم های HD و بالاتر مانند ۴k برداشته شده یعنی در سیستم خانگی بلوری و همچنین زیر مجموعه های آن مدیا های اینترنتی هیچ محدودیتی در اندازه و سرعت پخش فیلم ندارند. 
    به دلیل محدودیت های فنی دی وی دی اجبارا فیلم بصورت پال با اندازه تصویر کوچکتر کیفیت پایین تر و تغییر زمان همراه خواهند بود البته بدون کم و زیاد شدن محتوای فیلم ولی فایلهای اینترنتی بصورت مستقیم در اندازه و کیفیتهای مختلف و همگی با زمان اصلی فیلم ارائه میشود .

  • ضمن تشکر، سوال اینجاست که چرا برای محصولات سایر شرکتها این اتفاق نمی افتد؟ یعنی تایم نسخه فیزیکی و اینترنتی یکیست

  • جواب این سوال بسیار ساده ست ، دو راه برای همزمان شدن زمان فیلم وجود دارد استفاده از فیلم بعد از تبدیل شدن برای همه موارد اینترنت و دی وی دی و یا تبدیل غیر استاندارد که زمان فیلم تغییر نمیکند بلکه در بعضی از صحنه ها شاهد پرش تصویر خواهیم بود که متاسفانه این اتفاق در بیشتراز فیلمها دیده میشود

  • بله به واقع از نظر کیفیت شرکت تصویر گستر پاسارگاد حرف اول را در بین سایر موسسات میزند و کیفیت بلوری واقعی را در نسخه های دانلودی شرکت مشاهده می‌نماییم. ممنون از شما

  • هنرهای سوره بدترین کیفیت دی وی دی دارد حیف پول بدی برای این کیفیت با ان ارم مسخره vacگوشه تصویر تو ذوق مخاطب میزنه جالبه هیچ کس هم اعترلض نمیکنه

  • کاملا با نظر شما موافقم. زمانیکه قرار میشود یکی از فیلمهای مورد علاقه ام از شرکت سوره پخش شود یکی از بدترین لحظات اوقات بنده می‌باشد

  • جناب فروتن عزیز

    برای فیلمهایی مانند آندرانیک یا کنسرت مهران مدیری که تنها بر بستر وی او دی عرضه میشوند، چه موسساتی درخواست مجوز میکنند و آیا سودی برایشان دارد یا خیر؟ سایت های دانلود قانونی مانند اپرا نیز این کارها در دسترس گذاشته اند

    • آقای «مهکام »کارگردان «اندرانیک» متقاضی اکران فیلم در گروه هنر و تجربه و سپس عرضه آن در سامانه های vod بوده است.
      ضمنا این سازمان دخالتی در انتشار کنسرت های موسیقی ندارد.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید