روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته- از ترند شدن #هیولا تا چگونگی کناره گیری «تنابنده» از یک سریال نمایش خانگی

منشا بخشی از آلودگی و گرم شدن زمین معلوم شد.! از شما چه پنهان یک گروه تحقیقاثی فرانسوی به این نتیجه رسیده اند که بشر دو پا با گرایش به فناوری دیجیتال و تماشای آنلاین فیلم و سریال هم روزه مقدار زیادی دی اکسید کربنن روانه فضا می سازد.

همه چیز از یک خواستگاری شروع شد

سکانس جذاب و شیرین خواستگاری داود از مادر هوشنگ نقطه عطفی برای سریال «هیولا» شد تا پس از آن این سریال که دچار یکنواختی شده بود، دوباره اوج بگیرد و ویدیوهای آن در شبکه های اجتماعی پر بازدید شوند. «شکیب شجره» که کشف جدید «مدیری» در «هیولا»ست، با تیپ خاص و بیان ممتازش حالا به یکی از برگ های برنده سریال تبدیل شده است و قطعا «هیولا» سکوی پرشی برای او در نقش های بعدی خواهد بود. بازی شبنم مقدمی و فرهاد اصلانی در چند نقش متفاوت از جمله سکانس های دیدنی «هیولا» در قسمت های آتی است.

«هیولا» را در چهار هفته باقیمانده دنبال کنید زیرا آنطور که از قراین پیداست تا مدتها کمدی دندان گیری در سینما، تلویزیون و نمایش خانگی نخواهید دید.

فعلا از خانه دور بمانید!

در هفته ای که گذشت پرونده دو سریال برای همیشه بسته شد. «احضار» با تاخیری چند ماهه سه قسمت باقی مانده را پی در پی راهی بازار کرد تا اقلا پایان آن برای مخاطبان سریال معلوم و مشخص گردد. پایانی که از قرار به مذاق بینندگان بد نیامده و از آن به یک غافلگیری یاد کرده اند.

سریال بی حاشیه و البته کم مایه و نسبتا پربیننده «سال های دور از خانه» نیز به کارگردانی «مجید صالحی» در ایستگاه پانزدهم به سرمنزل مقصود رسید تا «صالحی» هم تجربه ای نه چندان موفق را در مدیوم نمایش خانگی در کارنامه اش ثبت کند.  با این وصف به «مجید صالحی» باید گفت تا اجرای کاری شریف و ارزنده به این خانه یعنی نمایش خانگی برنگردید.! البته با اتمام سریال «سال های دور از خانه»هنوز این سوال بی پاسخ مانده است که «محمد حسین قاسمی» سرمایه گذار و تهیه کننده آثار عموماْ ارزشمند چگونه تن به تولید سریالی در این سطح داد!؟

کپی کاری از روی دست یکدیگر

اگر ولت نمونه ای از سریال های در حال پخش شبکه را در اختیار دارید، نگاهی به طرح روی جلد آنها بیاندازید. درست دقت کنید! همه طرح ها شبیه همدیگر است و تعدادی از بازیگران سریال رو به دوربین ژست گرفته اند و طراح با استفاده از فتوشاپ عکس های گرفته شده از بازیگران را در کنار یکدیگر چیده است. تنها تفاوت رنگ زمینه و نوع ژستی است که عکاس از بازیگران طلب کرده است. این عکس های باسمه ای که متاسفانه بازتاب دهنده حس و حال بازیگران در نقش های خود نیستند، عارضه ای است که دامنگیر همه مجموعه های نمایش خانگی شده است و کمتر نشانی از ذوق و خلاقیت و یا تمایز در بین آنها دیده می شود. کاهش تیراژ نسخه فیزیکی فیلم و سریال ها بهانه خوبی نیست که طراحان به سطحی ترین شکل و رفع تکلیفی اجرای طرح های کلیشه ای را در دستور کار خود قرار دهند.

فیلم ها و سریال های آلوده کننده هوا

منشا بخشی از آلودگی و گرم شدن زمین معلوم شد.! تا همین چند سال پیش در تشویق ناشران ویدیویی به سمت اینترنت و دست کشیدن از لوح فشرده به آلودگی های زیست محیطی واحدهای صنعتی تولید سی دی و دی و دی اشاره می کردیم. حالا معلوم شده است، دیدن انواع محتوا در بستر اینترنت و از طریق گجت های مختلفی مثل تبلت، لپ تاپ، گوشی هوشمند و تلویزیون، سهم بسزایی در تولید دی اکسید کربن و گرم شدن هوا دارد.

از شما چه پنهان یک گروه تحقیقاتی فرانسوی به این نتیجه رسیده اند که بشر دو پا با گرایش به فناوری دیجیتال و تماشای آنلاین فیلم و سریال هم روزانه مقدار زیادی دی اکسید کربن روانه فضا می سازد. به نقل از روزنامه «شهروند» مرکز تضارب آرای «شیفت پروجکت» رسما اعلام کرده است که تکنولوژی دیجیتال مسپول تولید ۴ درصد گازهای گلخانه ای در جهان است. این تخمین بر اساس متصاعد شدن دی اکسید کربن از گوشی های موبایل تا تلویزیون های هوشمند است. همین پژوهشگران ادعا کرده اند برای دیدن دو ساعت محتوای ویدیویی روی نت فلیکس»نزدیک به شش کیلو دی اکسید کربن نیاز است. در حالیکه که اگر با خودروی شخصی خود به سینما بروید تنها دویست گرم دید اکسید کربن مصرف می کنید. این گزارش افزوده است، اشتهای آدمی برای تماشای فیلم با کیفیت بالا ۸k))به مرور حجم این آلودگی و افزایش دمای هوا را در پی دارد.

مصوبات یک جلسه از پیش تعیین شده

رسم بر این است که مصوبات جلسات شوراهای پروانه ساخت و نمایش بعد از مشخص شدن خروجی جلسات به اطلاع افکار عمومی برسد. تعطیلی دوشنبه گذشته به مناسبت عید سعید قربان سبب شد تا جلسات شوراهای غیرسینمایی اعم از تولید و نمایش برگزار نگردد. با این حال در جلسه پیش روی شورای نمایش غیرسینمایی، تصویب این عناوین دور از انتظار نخواهد بود.! قسمت های آخر سریال های «هیولا» و «نهنگ آبی» که به ترتیب در قسمت ۱۹ و ۳۰ به پایان خواهند رسید. «رالی ایرانی» قسمت های ۱۱ و ۱۲ به کارگردانی «آرش معیریان» دیگر مصوبه این جلسه خواهند بود.

رودربایستی «تنابنده» در این دو سریال نمایش خانگی به ضرر او تمام شد

«محسن تنابنده» بازیگر محبوب این سال های سینما و تلویزیون در نمایش خانگی درخشش آنچنانی نداشته است و به جز گریم خاص او در سریال «شاهگوش» که یادآور«ابی» خواننده لس آنجلسی بود، تصویر ماندگاری از او در یادها نمانده است. «تنابنده» اخیرا در یک گفتگو فاش ساخته است که ایفای نقش در سریال شکست خورده«ابله» را به توصیه دوستش«تورج شفیعی» صاحب امتیاز پیشین «تصویرگستر پاسارگاد» و بازی در سریال«شاهگوش» را به احترام «داود میرباقری» و باز گذاشتن دست او در انتخاب نقش پذیرفته است. با این حال او به روزنامه «هفت صبح» گفته است: «سریال شاهگوش قرار نبود اینجوری باشه. رفته رفته آقای میرباقری به این نتیجه رسید که من همه نقش ها را بازی کنم. شمایل کارم ابتدا به شکل دیگری بود….بعدها هم که آن نقش ها را پس از پایان کار دیدم به نظرم جذاب و دوست داشتنی نیامد.». تنابنده افزوده است. «بازی در سریال ابله را فقط به خاطر سرمایه گذارش تورج شفیعی که از دوستانم بود، قبول کردم. و گرنه فیلمنامه جذابی نبود و دوست نداشتم کار کنم. وقتی با آقای تبریزی صحبت کردیم و قرار شد نقش یک زن را یک مرد بازی کند برایم جالب بود ولی در قصه دیدم که مرا اقناع نمی کند و در نتیجه از پروژه کنار کشیدم.»

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز 

    بجای حسن فتحی، داود میرباقری باید نوشته شود

    ضمنا سریالهای دندون طلا و شاهگوش به واقع از درخشان‌ترین تولیدات شبکه بودند که بعید است بزودی کارهایی در این سطح در شبکه شاهد باشیم

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید