روزانه های سینمایی

بسته خبری هفته- از افزایش سریال های شبکه تا دست بسته تهیه کنندگان برای تبلیغ سریال ها

تهیه کنندگان سینما در گذشته ای نه چندان دور زمانی از سفارش تبلیغ به شبکه های ماهواره ای دست برداشتند که مطم‍‍‍‍ین شدند، تلویزیون دست از لجاجت برداشته و به نمایش تیزرهای آنها روی خوش نشان می دهد. آیا تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سریال های نمایش خانگی باید راهی بروند که پیش از این همتایان آنها در سینما رفتند!؟

سریالی که زودرس شد

تصور می شد «تصویر دنیای هنر» پخش مینی سریال هشت قسمتی «ریکاوری» را به پس از پایان توزیع مجموعه «سال های دور از خانه» موکول کند خصوصا که پخش این مجموعه از نیمه هم گذشته است و در پنج هفته باقی مانده به اتمام می رسد. با این حال بخت با «هومن برق نورد» یار بود که همزمان با پخش مجموعه«آچمز»از تلویزیون، در نمایش خانگی هم به هنرنمایی بپرازد. «هومن» در «ریکاوری» و در دومین سریالی که برای نمایش خانگی بعد از «شهرزاد» بازی کرده است، تیپی آشنا را بازی می کند اما در «آچمز» شخصیت تازه ای را به نمایش گذاشته است که به مرور ابعاد تازه ای از آن نمودار می شود. از غافلگیری های «ریکاوری» بازی «مجید واشقانی» است که سمپاتی بیننده را به همراه دارد. «بهادر اسدی» پروانه ساخت این اثر را برای تولید فیلم بلند گرفته بود اما با گسترش قصه های فرعی، ابتدا مجموعه ای ۱۲ قسمتی و سپس با تدوین مجدد آن را به هشت قسمت کاهش داد.

«ریکاوری» بیست و پنجمین سریال نمایش خانگی است و علاوه بر آن ۵ سریال برای کودکان و ۵ ریالیتی شو در این شبکه پخش شده است.

چرا همه سریال ها کش می آیند؟

وقتی یک فیلمنامه بلند در اجرا به مینی سریال تبدیل می شود(ریکاوری) طبیعی است که سازندگان سریال ها نیز به تعداد قسمت هایی که پروانه گرفته اند، قانع نباشند و به گسترش منطقی و بعضا زاید اثر بپردازند. همین اواخر بود که شنیدیم «نهنگ آبی» از ۲۶ قسمت به بیش از ۳۰ قسمت افزایش یافته و موتور«هیولا» نیز نه در قسمت ۱۶ که در قسمت ۱۸ خاموش می شود.

چرا چنین اتفاقی می افتد آیا همه چیز به اقتضای داستان و درام موجود رخ می دهد و یا حساب کتاب های مالی در بین است؟ قراپن گویای آن است که از این قضیه سرویس های آنلاین ویدیویی بیشتر سود می برد زیرا بیننده ای که حق اشتراک ماهانه برای تماشای سریال پرداخته است، ناگزیر است برای تماشای همه قسمت های سریال به تمدید اشتراک خود اقدام کند و مدت بیشتری از سرویس مورد نظر خدمات بگیرد و او در همین مدت عادت دیدن سایر عناوین بارگذاری شده را در خود تقویت کند. به عبارت دیگر سرویس های آنلاین سود خود را در آینده ای جستجو می کنند که رفتار مصرفی بیننده صرفا معطوف تماشای حلال و ارزان فیلم و سریال بر بستر شبکه ملی اطلاعات باشد و از سایر اشکال نظیر دانلود غیرمجاز بپرهیزد. البته بدیهی است که در آینده نرخ خدمات سرویس های آنلاین ویدیویی بیش از مقادیر کنونی خواهد بود زیرا آنها ناگزیرند برای بازگشت سرمایه ای که صرف تولید محتوای ارجینال و یا خرید انواع فیلم می کنند، محاسبات دقیق تری داشته باشند.

پا در راهی که تهیه کنندگان سینما رفتند

ممنوعیت تبلیغ سریال های نمایش خانگی در شبکه های تلویزیونی، سازندگان این مجموعه ها را به استفاده از فضای مجازی محدود کرده است. به همین خاطر ابتدایی ترین کاری که شرکت های پخش سریال های شبکه انجام می دهند، راه اندازی صفحه در پیام ها رسان های محبوب و اینستاگرام است. در این صفحات به جز تیزر معمولاْ گزیده سکانس های هر سریال به عنوان پیش نمایش گذاشته می شود. با این حال تخلفی که بیشتر شرکت ها بدان مبادرت می ورزند استفاده از نماهایی است که در اصل در سریال وجود ندارند و یا در ممیزی و یا در تدوین نهایی حذف شده اند. تجربه نشان داده است که چنین تبلیغات گمراه کننده ای معمولا مبنای قضاوت قرار می گیرد و کسانی که مترصد انتقاد و پرونده سازی برای تولیدات نمایش خانگی هستند، به همین مواد تبلیغاتی متوسل می شوند. تهیه کنندگان سینما در گذشته ای نه چندان دور زمانی از سفارش تبلیغ به شبکه های ماهواره ای دست برداشتند که مطم‍‍‍‍ین شدند، تلویزیون دست از لجاجت برداشته و به نمایش تیزرهای آنها روی خوش نشان می دهد. آیا تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سریال های نمایش خانگی باید راهی را بروند که پیش از این همتایان آنها در سینما رفتند!؟

از پرده برون افتاد راز

در اولین روز هفته ای که گذشت سامانه «فیلیمو» در اقدامی جالب نمایه آماری خود را در قالب اینفوگرافی منتشر کرد تا ریز دستاوردهای یکساله آن برای عموم و رقبا نمودارشود. البته در فهرست اقلام آماری منتشر شده، جای خالی پاره ای از اطلاعات که شاید در زمره اطلاعات تجاری این برند موفق باشد، خالی است. با این وجود مزیت انتشار این اطلاعات آن است که شناخت و تصور واقع بینانه تری از فعالیت این سرویس ها در ایران به دست می آید. بطوریکه طی روزهای اخیر به استناد آمار منتشر شده، یادداشت ها و گزارش هایی از سوی رسانه های گروهی منتشر شد و زمینه نگارش تحلیل های تازه ای فراهم شد. «فیلیمو» در شرایطی اقدام به اطلاع رسانی در زمینه خدمات خود کرده است که در یکسال گذشته به شدت از سوی سازمان تنطیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صدا و سیما تحت فشار قرار داشته است تا تن به ضوابط ممیزی آن سازمان بدهد و تحت نظارت آن قرار گیرد. سازمان یاد شده نظارت بر سرویس های آنلاین را حق انحصاری خویش می پندارد و مجوز سازمان سینمایی را بی اعتبار می داند. سازمان تنطیم مقررات صوت و تصویر فراگیر تاکنون به دفعات خواستار ابطال مقررات دولتی در خصوص اعطای مجوز به سامانه های استریم شده است، که هر بار با رای دیوان عمومی عدالت اداری راه به جایی نبرده است.

اهم اطلاعات منتشر شده از سوی «فیلیمو» بدین شرح است :

تعداد مشترکان این سامانه در مقایسه با سال ۹۶، نزدیک به ۱۲۰ درصد بیشتر شده و مخاطبانش بیش از چهار میلیارد و ۶۶۰ میلیون دقیقه فیلم و سریال به وسیله آن تماشا کرده‌اند. ۵۷ درصد محتواهای تماشاشده از سوی کاربران فیلمیو، محتواهای ایرانی است. محبوب‌ترین‌های مخاطبان این سامانه در بخش فیلم ایرانی «هزارپا»، در بخش فیلم خارجی «ددپول۲»، در بخش سریال ایرانی «هیولا» و دربخش سریال خارجی «مردگان متحرک» بوده است. معیار سنجش محبوبیت این بخش دقیقه ‌تماشا بوده است؛ اما دربین ژانرهای این سامانه، اکشن با یک میلیارد دقیقه، انیمیشن با ۹۲۴میلیون دقیقه، خانوادگی با ۸۶۸میلیون دقیقه، کمدی با ۷۸۶میلیون دقیقه و علمی-تخیلی با ۲۴۰میلیون دقیقه به ترتیب ژانرهای محبوب مخاطبان بوده است. «فیلیمو» رتبه ۲۷ در داخلی الکسا را دارد. ۵۳درصد مخاطبان با موبایل، ۲۳درصد با رایانه و ۲۱درصد با تلویزیون هوشمند «فیلیمو» را پیگیری کرده‌اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید