روزانه های سینمایی

چاره کار شفاف سازی است!

پیشنهاد می شود مدیر عامل موسسه سوره در ادامه نشست قابل ستایش مطبوعاتی خود، همانند دستگاه های دولتی نسبت به انتشار عملکرد مالی خود در سال های سپری شده شفاف سازی کند و عملاً نشان دهد که روزی خوار سفره ها و اعتبارات دولتی نیست. این اقدام می تواند ضمن اثبات صحت ادعاهای مطرح شده، قدر و منزلت این موسسه قدیمی را در شبکه نمایش خانگی و جامعه سینمایی ایران دوچندان کند.

  مدیر عامل موسسه هنرهای تصویری سوره در یک نشست مطبوعاتی ضمن ارائه عملکرد موسسه ویدیو رسانه سوره، نکات مهمی را هم با خبرنگاران در میان گذاشته است.(اینجا) خندق آبادی صراحتاً بر این نکته ناکید ورزیده است که موسسه تحت مدیریت او بودجه بگیر از حوزه هنری یعنی دولت نیست و روی پای خود ایستاده است. او تصریح کرده است:  ما موسسه‌ای خودگردان هستیم. یعنی بدون حمایت حوزه هنری و بدون استفاده از پول بیت المال این موسسه را اداره می‌کنیم.

ایشان با نام بردن از خرید رایت آثار مربوط به سینمای دفاع مقدس که در جای خود کار ارزشمندی است، خرید سایر فیلم هایی که چندان قرابتی با فلسفه تاسیس حوزه هنری ندارد را به ارزش های هنری و تجاری بودن آنها مربوط دانسته است. یعنی یکی از ملاک های انتخاب فیلم ها توسط موسسه سوره پر فروش بودن آنها در گیشه است. همین اعتراف کافی است که از سوره انتظار نداشته باشیم راهی را برود که حوزه هنری در تولید فیلم و یا حمایت از ساخت آثار سینمایی و مستند می رود. به عبارتی وقتی سوره بنا را بر خودگردانی گذاشته است چاره ای ندارد که گوی سبقت را از رقبا برباید و با قیمت های بیشتری سبد خرید خود را از تولیدات سالانه سینمای ایران فارغ از ارزش های فرهنگی آنها انباشته کند.

با این همه «خندق آبادی» صادقانه سود سال گذشته سوره را ۴۰۰  میلیون تومان عنوان کرده است که با توجه به حجم سرمایه گذاری موسسه برای خرید حقوق نمایش خانگی فیلم های سینمایی و پرکاری موسسه رقم بسیار ناچیزی است. خندق آبادی نگفته است که در حسابرسی سالانه خود هزینه های جاری و ارزش سرمایه ثابت را هم لحاظ کرده است یا نه.؟

به نظر می رسد موسسه هنرهای تصویری با در اختیار داشتن زیرساخت های اداری و تجیهزاتی که در اصل متعلق به حوزه هنری است، هزینه های جاری کمتری نسبت به سایر موسسات دارد و همچنین این امتیاز را دارد که بسیاری از عناوین سینمایی فرهنگی و ارزشی خود را در مناسبت ها و مصارف فرهنگی به سفارش نهاد متبوع خود هزینه کند و  راهی برای گریز از ضرر و زیان داشته باشد.

به همین خاطر پیشنهاد می شود مدیر عامل موسسه سوره در ادامه نشست قابل ستایش مطبوعاتی خود، همانند دستگاه های دولتی نسبت به انتشار عملکرد مالی خود در سال های سپری شده شفاف سازی کند و عملاً نشان دهد که روزی خوار سفره ها و اعتبارات دولتی نیست. این اقدام می تواند ضمن اثبات صحت ادعاهای مطرح شده، قدر و منزلت این موسسه قدیمی را در شبکه نمایش خانگی و جامعه سینمایی ایران دوچندان کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید