روزانه های سینمایی

قضاوت اینستاگرامی در نقد یک تئاتر و سریال

​در هفته ای که گذشت مبنای داوری تند و تیز در باره دو محصول هنری، تصاویری بود که از این دو رویداد در اینستاگرام گذاشته شده بود. رخداد اول آنونسی از یک تئاتر بود که در آن زنان و مردان بازیگر لحظاتی در حال رقصیدن روی سن دیده می شدند. رویداد دوم که باز از طریق اینستاگرام دست به دست شد، صحنه ای از قسمت اول سریال «ممنوعه» بود.

در هفته ای که گذشت مبنای داوری تند و تیز در باره دو محصول هنری، تصاویری بود که از این دو رویداد در اینستاگرام گذاشته شده بود. رخداد اول آنونسی از یک تئاتر بود که در آن زنان و مردان بازیگر لحظاتی در حال رقصیدن روی سن دیده می شدند. واکنش قضایی در برابر این حرکت آن بود که کارگردان تئاتر و مدیر مجموعه ای که این نمایش در آنجا به نمایش درآمده بود، موقتاً بازداشت شدند. دولتیان مسئولیت تهیه و انتشار این آنونس را  متوجه تهیه کننده اثر دانستند و آن را مغایر با واقعیت نمایش و پرده های مختلف آن پنداشتند. در مقابل گزارش های دیگری هم دلالت بر این داشت که در شب های اجرا نظیر چنین صحنه هایی در برابر دید تماشاگران حاضر در سالن قابل رویت بوده است. با آزادی دو مدیر و هنرمند بازداشت شده، ادامه سیر بازجویی و یا دادرسی نشان خواهد داد که کدامیک از دو روایت درست تر است.: بازیگران صرفاً در برابر دوربین به حرکات موزون روی آورده اند یا آنکه اینگونه حرکت ها بخشی از نمایش و مکمل درام آن بوده است.

رویداد دوم که باز از طریق اینستاگرام دست به دست شد، صحنه ای از قسمت اول سریال «ممنوعه» بود که در آن جمعی دختر و پسر در یک گعده دوستانه مشغول بازی با کارت هستند و طی قرعه تصادفی، دو کارت به یک دختر و پسر در آن جمع میافتد. در صحنه گفته نمی شود که حکم جاری برای این دو نفر چیست و قرار است که چکار کنند. پسر صاحب کارت شیطنت آمیز ترانه ای را زیر لب می خواند.: نگو نمیام …نگو نمیام

فالوئرها در کامنت هایشان به زعم خود پرده از راز این صحنه برمی دارند.: قرار بوده دختر و پسر خلوت کنند و باقی قضایا! در واقع  آنچه را که سازنده سریال بطور غیرمستقیم هم نمی گوید، این عده از کاربران به صراحت از آن دم می زنند و اصرار بر موجودیت آن دارند.!

در حالیکه تماشاگران سریال خوب می دانند در همین دورهمی پسری به نام «سامی» جنون وار «برکه» یعنی همان دختری که کارت به نام او درآمده است، را دوست دارد و کسی جرات چپ نگاه کردن به او را ندارد. اقتضای اینستاگرام این است که گوشش به این توجیهات و توضیحات بدهکار نباشد. در این فضا، کسانی به سودای صید فالوئر، مرتباً دنبال طرح کپشن ها و تصاویر ذاتاً منشوری هستند. اوج بی اخلاقی جایی است که عده ای با تحمیل عقده های جنسی خود بر روی ویدیوهایی که سلبریتی ها در آن حضور دارند، روایت خود را با تیترهای دروغین درهم آمیزند. یکی از تازه ترین تولیدات این جماعت در باره صحنه ای از سریال «ممنوعه» با این عنوان منتشر شده است: رابطه نیکی کریمی با مرد زن دار!

موضوع مجموعه «ممنوعه» آنگونه که بازگو شده است، طرح آسیب های اجتماعی در حوزه روابط جوانان و رفتارهای غیرمتعارف آنان است. درجه بندی سنی سریال به خوبی نشان میدهد که موضوع سریال و قصه آن ملتهب است و در ادامه ممکن است مستعد بروز سوء تفاهمات تازه ای باشد. به همین خاطر ملاحظه آستانه تحمل جامعه مخاطبان و گزک ندادن به دست مخالفانی که اغراض سیاسی آنها بر دغدغه های فرهنگی اشان می چرید، رویکردی است که تیم سازنده و مرجع نظارتی، باید به آن تمسک جویند. حافظه جمعی ما ایرانیان، واکنش جماعتی معترض به قسمت های اولیه سریال های تلویزیونی مثل «خط قرمز»، «میوه ممنوعه»و …را خوب به یاد دارد و فراموش نمی کند. جماعت معترضی که برای قسمت های اولیه سریال جیغ بنفش کشیدند، در ادامه دم فروبستند و نگرش عمیق فیلمساز را ارج نهادند.

 

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید