روزانه های سینمایی

مکتوب هفته ۳۸-از کسب و کارهای غیرفرهنگی تا حضور سیروس مقدم در نمایش خانگی

خبر رسیده است که به دنبال کاهش فروش نسخه ارجینال محصولات نمایش خانگی در پی افزایش قیمت فیلم، نمایندگی های توزیع در استانها نیز درصدد تنوع بخشی به خدمات خود برآمده و قصد دارند تهیه و توزیع کالاهایی غیر فرهنگی را با توجه به تقاضای موجود در بازار مورد توجه قرار دهند.

کسب و کارهای غیرفرهنگی

در این یادداشت نوشتم که بعضی از شرکت های پخش روزهایی در هفته به توزیع کالاهای مصرفی و غذایی می پردازند و برای گذران امورشان ابایی از انجام کار غیرفرهنگی ندارند. حالا خبر رسیده است که به دنبال کاهش فروش نسخه ارجینال محصولات نمایش خانگی در پی افزایش قیمت فیلم، نمایندگی های توزیع در استانها نیز درصدد تنوع بخشی به خدمات خود برآمده و قصد دارند تهیه و توزیع کالاهایی غیر فرهنگی را با توجه به تقاضای موجود در بازار مورد توجه قرار دهند.

نیمه تعطیل در دهه اول محرم

نزدیک شدن به دهه اول ماه محرم احتمال تجدید نظر در توزیع بعضی از عناوین در حال پخش را به دنبال دارد. به موجب این گزارش توزیع هفتگی سریال کمدی«ساخت ایران۲» در هفته آینده انجام نخواهد شد و قبل از آن در روز دوشنبه آینده مخاطبان دیگر سریال شبکه، یعنی«ممنوعه» نیز روز ۲۶ شهریور ماه نباید در انتظار قسمت چهارم این مجموعه باشند.

به همین خاطر پیش بینی می شود، توزیع و پخش تازه ترین فیلم های سینمایی ایرانی شبکه نیز در دهه دوم ماه محرم به روال عادی بازخواهد گشت.

مقوای دولتی نیز دوای درد نیست

سازمان امور سینمایی پس از افزایش قیمت مقوا برای انتشار ولت دی وی دی، اقداماتی را برای تهیه و تامین این کالا به نرخ ارزانتر صورت داده است اما موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش منتظر به نتیجه رسیدن این دست از اقدامات ننشستند و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان برای محصول کنار آمدند. افزایش روزانه قیمت ارز نشان داد که این واکنش فعالان شبکه نمایش خانگی چندان غیرمنطقی نیز نبوده است، زیرا با فرض واگذاری مقوا با ارز ۴۲۰۰ تومانی، سیر صعودی تامین ماده اولیه پلی کربنات، هزینه تمام شده محصول را کماکان بالا نگه خواهد داشت. در این میان بی شک عرضه عناوین غیرمجاز که بصورت صنعتی تولید و تکثیر می شوند، تحت تاثیر وضعیت اخیر قرار خواهد گرفت و قیمت گذاری این قسم از محصولات فاقد پروانه نمایش دچار افزایش خواهد شد. !

سریال های تازه ای را تا پایان سال خواهیم دید؟

بمب خبری هفته گذشته حضور و دورخیز غافلگیرانه کارگردان و مجموعه ساز موفق تلویزیون در یک دهه گذشته یعنی جناب سیروس خان مقدم بود. این کارگردان خوشنام بعد از نمایش موفقیت آمیز «پایتخت ۵» فرصت یافته است تا تجربیاتش را در مدیوم های دیگری مثل نمایش خانگی و اینترنت امتداد بخشد. سریال تازه «سیروس مقدم» همانطور که احتمالاً از آن با خبر شده اید، با سرمایه گذاری برند «روبیکا» تولید می شود و پس از عرضه نسخه فیزیکی در اپلیکیشن «روبیکا» بارگذاری خواهد شد. فیلمنامه «خوابزده» را سعید نعمت الله نوشته است «نعمت الله» پیش از این پنج سریال را برای «مقدم» نوشته بود. سریال های تلویزیونی «زیر هشت»، «رستگاران»، «دیوار»، میکائیل» و «مدینه» کار مشترک این نویسنده با کارگردان خبره و کارکشته تلویزیون است. نکته جالب توجه در این زمینه آن است که فیلمنامه این سریال در سیما نیز به تصویب رسیده است و بعید نیست که کم پولی صدا و سیما دلیل اصلی تغییر فرمان سرمایه گذار و تیم سازنده به سمت نمایش خانگی و اینترنت بوده باشد. تهیه کننده «خواب زده» همسر جناب «مقدم» خانم «الهام غفوری» است.

بشنوید و باور نکنید

انتشار خبر کمبود لامپ پروژکتور برای سامانه های نمایش دهنده فیلم در سینماها به سبب تحریم اقتصادی کشور، سبب نگرانی شد اما پیگیری های «روزانه های سینمایی» نشان داد که این اتفاق ممکن است برای ویدیو پروژکتورهایی که با پروتکل D-CINEMAکار می کنند در آینده رخ دهد اما برای اغلب سینماهای کشور که از پروتکل E-CINEMA تبعیت می کنند، مشکلات کمتری را به همراه خواهد داشت.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید