روزانه های سینمایی

پایان شهرزاد اینگونه تغییر کرد

وقایع مهمی در سریال حذف نشده است و کارگردان با حذف اتفاقات فرعی و کوتاه کردن سکانس ها و پلانها سرعت بیشتری به سیر وقایع اصلی داده است. با این حال کار اشتباه تدوین گر سریال که البته باید آن را به پای کارگردان نوشت تغییر لحن و سبک تدوین در قسمت آخر و تفاوت آشکار آن با سبک رایج در سریال است.

در این یادداشت(اینجا) نوشته بودم تیم سازنده «شهرزاد» بناست در آخرین قسمت از خجالت بینندگان و خریداران نسخه اصلی و یا اینترنتی سریال دربیایند.اما شگفتانه و سورپرایز دست اندرکاران «شهرزاد» چه بود و آنها چگونه توانستند تماشاگران همراه خود را در سه فصل گذشته تکریم و تقدیر کنند؟حقیقتش را بخواهید آخرین قسمت ارائه شده برای بازبینی سریال دو ساعت بود و بنا هم براین بود که این میزان یکجا در قسمت آخر عرضه شود. با انتشار قسمت ۱۶ و پایانی سریال همانطور که همگان متوجه شدند، زمان سریال چیزی در حد و اندازه قسمت های قبلی بود و تفاوتی با گذشته نداشت. در مقایسه نسخه بازبینی با نسخه منتشر شده، یکسری صحنه ها حذف شده بود و سکانس های دیگری هم با فشردگی و کوتاهی پلانها همراه شده بود. به عنوان مثال «قباد» در یک سکانس مفصلاً با محافظان و خادمان عمارت دیوانسالار صحبت می کند و از آنها می خواهد برای همیشه دنبال کار و زندگی شان بروند. «قباد» پول زیادی را بین آنها تقسیم می کند و در این بین به جز چهار نفر محافظ، بقیه خانه را با ناراحتی ترک می کنند. در سکانس دیگری بعد از آنکه پزشکان تغییری در حال شوهر خواهر «شهرزاد» با بازی «رامین ناصر نصیر» نمی بینند، اجازه می دهند او ترخیص شود و در همان وضعیت در خانه بماند و در ادامه او به خانه منتفل می شود. «آپرویز» در زندان دوباره ملاقات مخفیانه ای با «اکرم» دارد و از راست و ریس شدن کارها در آینده نزدیک با وی صحبت می کند. بازگشت و اثاث کشی خانواده هاشم به منزل سابق و همچنین «شیرین» و «صابر» با سلام و صلوات به عمارت دیوانسالار را با شرح و بسط بیشتر می ­بینیم. «صابر» در یک دلخوری از «شیرین» قهر می­کند و به کار سابقش در باغ انار برمی­ گردد ولی «شیرین» به سراغش می­رود و او را بازمی­گرداند و الی آخر…

به این ترتیب وقایع مهمی در سریال حذف نشده است و کارگردان با حذف اتفاقات فرعی و کوتاه کردن سکانس ها و پلانها سرعت بیشتری به سیر وقایع اصلی داده است. با این حال کار اشتباه تدوین گر سریال که البته باید آن را به پای کارگردان نوشت تغییر لحن و سبک تدوین در قسمت آخر و تفاوت آشکار آن با سبک رایج در سریال است. در قسمت ۱۶ دیده اید که قبل از اینکه تکلیف «قباد»و سایرین در صحنه درگیری با «آپرویز» روشن شود، گویی که آبها از آسیاب افتاده باشد، «شهرزاد» به زندان می رود و با «اکرم» برای راضی کردن او به واگذاری سرپرستی بچه اش صحبت می کند. «صابر»و «شیرین» به خانه دیوانسالارها بازمی گردند و …در واقع سبک تدوین این قسمت کاملاً غیرخطی و غیرکلاسیک است و توالی زمانی و منطقی به معنای رایج آن ندارند.

در حالیکه منطقاً باید ابتدا تکلیف زد و خوردها در ماجرای گروگانگیری روشن می شد و پس از آن برکه ناآرام داستان روی آرامش به خود می دید و سرانجام شخصیت های فرعی به تبع فرجام شخصیت های اصلی، در هاله ای از ابهام باقی نمی ماند.

در یک مثال روشن­تر وقتی که «شهرزاد» در شب حادثه گرونگیری به خاطر مخالف «قباد»چند دقیقه پس از «قباد» راهی محل درگیری می­شود، در یکی دو سکانس بعد «شهرزاد» را در زندان و ملاقات با «اکرم» می­بینیم.!

به هر حال به تشخیص کارگردان سبک و لحن رایج در سریال یکباره در قسمت پایانی تغییر کرد و به نظرم به جز موضوع کشته شدن«قباد» که به مذاق طرفداران شخص«شهاب حسینی»خوش نیامد و در شبکه­ های اجتماعی با بازخورد گسترده­ای روبرو شد، پایان بندی سریال به سبک و سیاق گذشته می ­توانست رضایت بیشتری را برای بینندگان به همراه داشته باشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید