روزانه های سینمایی

کارنامه نمایش خانگی در بهار

فصل بهار شبکه تحت تاثیر سریال های نمایش خانگی بود. قسمت های پایانی فصل سوم «شهرزاد»به عنوان کالای داغ شبکه در نیمه خرداد به نقطه پایانی رسید و دو سریال «گلشیفته» و «ساخت ایران۲» نیز در تلاش برای جذب مخاطبان «شهرزاد» از در رقابت با یکدیگر برآمدند.

از نگاه آمار

قبل از هر چیز ابتدا کارنامه نمایش خانگی در بهار را در آینه آمار مرور می کنیم. طی فصل گذشته مجموعاً ۱۰ عنوان سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد که در بین ناشران سهم دو موسسه هنر اول و سرو رسانه پارسیان هر کدام سه فیلم، موسسه تصویر دنیای هنر با دو فیلم و تصویرگستر پاسارگاد(مشترکاً با گلرنگ رسانه) و سوره یک فیلم بوده است. احتمال می رود تا پایان سال دیگر محصولات شبکه را از همین پنج موسسه نظاره گر باشیم.! شبکه در مدت مشابه سال قبل ۱۵ فیلم را به خود دیده بود.

موسسه سوره سال گذشته یکی از فعالترین موسسات ویدیو رسانه در تامین و توزیع فیلم بود که امسال به دلیل تنگناهای اعتباری موسسات دولتی، سوره دامنه فعالیت های خود را بسیار محدود کرده و به تامین وتوزیع فیلم «پل خواب» اکتفا کرد. سوره در بهار ۹۶ مجموعاً ۵ فیلم را راهی بازار کرده بود.

پر فروش و کم فروش ها

در بین ۱۰ فیلم توزیع شده، دو عنوان «ماهی دریا پرنده» و «بیدار شو آرزو»مربوط به گروه هنر و تجربه بودند. فیلم سینمایی«آینه بغل» و «ربوده شده» به ترتیب پرفروش ترین و کم فروش ترین فیلم ها در اکران عمومی بودند.

دو فیلم «آینه بغل» و «ملی و راه های نرفته اش» پر فروش ترین فیلم های شبکه در فصل بهار بودند و در سایت ها و اپ های ویدیو محور، کلیک خورشان ملس بود!

اطلاعات جنبی

فیلم های «تابستان داغ» ساخته«ابراهیم ایرج زاد» و «پل خواب» کار اول کارگردانان آنها بود. همچنین سهم فیلمسازان زن در سبد فیلم های بهار دو فیلم «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی «تهمینه میلانی» و «دختر عمو پسر عمو» به کارگردانی «روح انگیز شمس» بود.

تا زمان تنظیم این گزارش فیلم «تابستان داغ» به جز سایت لوتوس پلی در اینترنت رسماً بارگذاری نشده است و ناشر به توزیع نسخه فیزیکی آن بسنده کرده است. چرا؟ معلوم نیست!

«کیانوش عیاری» و «مسعود کیمیایی»کارگردانان پیشکسوتی بودند که با فیلم های «بیدار شو آرزو» و «قاتل اهلی»اعتبار خاصی به بهاریه های نمایش خانگی بخشیدند

«کمدی انسانی» ساخته «هادی کریمی»، «پل خواب» ساخته «اکتای براهنی» و »بلوک ۹ خروجی۲» جدی ترین و عبوس ترین فیلم های شبکه در سه ماه گذشته بودند.

حاشیه فصل

«مینا ساداتی» بازیگر فیلم سینمایی«تابستان داغ» که از سوی موسسه تصویر گستر پاسارگاد در شبکه توزیع شد، به حذف تصویرش در اقلام تبلیغاتی فیلم اعتراض کرد و در پست اینستاگرامی اش نوشت:«اولین بار نیست آخرین بار هم نخواهد بود که بی سوادی طراحان گرافیک و علاقه های شخصیآقایان به اصطلاح صاحب نظر!! سوار بر متن اصلیِ جریان هنری ساخت و اکران تا عرضه محصول به اصطلاح فرهنگی فیلم و به طور کلی رسانه ی فاخر سینما شده است. ظاهرا آقایان در موسسه ی تصویر گستر پاسارگاد بدون تماشای فیلم ها و آگاهی و دانش درباره موضوع و متن کار در حین خوردن تخمه و هندوانه تصمیم به بیرون دادن پوسترها و دی وی دی های نمایش خانگی فیلم ها می گیرند و تمام البته که مشت نشانه خروار است و سینمای حال حاضر بعضا گوشه ای از بحران زدگی فعلی کشور را نشان می دهد و اینچنین شد که امید به بودن هرکس در جایگاه واقعی خود در دولت تدبیر و امید هم امکان پذیر نشد.»

با این حال موسسه ناشر فیلم واکنشی از خود نشان نداد و با خونسردی از کنار این مسئله عبور کرد.

حرف اول را سریال ها زدند

فصل بهار شبکه تحت تاثیر سریال های نمایش خانگی بود. قسمت های پایانی فصل سوم «شهرزاد»به عنوان کالای داغ شبکه در نیمه خرداد به نقطه پایانی رسید و دو سریال «گلشیفته» و «ساخت ایران۲» نیز در تلاش برای جذب مخاطبان «شهرزاد» از در رقابت با یکدیگر وارد شدند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید