روزانه های سینمایی

استریمینگ، راهی برای تغییر الگوی تماشای فیلم

نگاهی به کارنامه شرکت های فعال در زمینه استریم ویدیو گویای آن است که الگوی مصرف علاقمندان به تماشای فیلم و سریال در کشورمان در حال تغییر است و بسیاری از کسانی که پیش از این به دنبال نسخه فیزیکی(دی وی دی) بودند، اینک به مشتریان دائمی سرویس های آنلاین ویدیویی تبدیل شده اند.

این یادداشت به قلم نگارنده در شماره امروز روزنامه جام جم(دوشنبه ۲۱ خرداد) با عنوان «فرهنگی به نام vod» به چاپ رسید و در اقدامی غیر حرفه ای یک جمله پایانی به آن افزوده شد.! از آنجا که دبیر سرویس فرهنگی روزنامه و خبرنگار واسطه دریافت این یادداشت، ضمن تماس جداگانه از این اقدام ظاهراً ناخواسته عذرخواهی نمودند، بنده نیز درمی گذرم و حرفی در این باره نمی زنم. اگر تمایل داشتید ان را بخوانید:

،  سعید رجبی فروتن سیستم VOD بستر و امکانی است که زمینه را برای عرضه تمام محصولات و تولیدات دیداری و شنیداری(فیلم و سریال) و نیز موسیقی و تئاتر فراهم می کند و این آثار می توانند در این سیستم بارگذاری شوند. با توجه به کمبود امکانات زیرساختی در ایران و فقر فاحش سالن های سینما، سامانه های ویدیوی درخواستی قادرند توانمندی هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذارند و باعث دلگرمی همه آفرینش‌گران شوند، چرا که هدف هنرمندان و پدیدآورندگان دیده شدن کارهای آنها و بازخورد گرفتن از مخاطبانشان است. نکته قابل اشاره این است که شکاف تکنیکی ما با کشورهای پیشرفته خوشبختانه در حال کم شدن است و با افزایش پهنای باند و سرعت اینترنت در ایران و بویژه گسترش شعاع شبکه ملی اطلاعات، بستر استفاده از فناوری های روز برای عرضه و انتشار محتوای دیداری و شنیداری مهیا گشته است. دستاورد مجموعه حاکمیت در این عرصه را باید قدر دانست و این اقدام در دراز مدت سبب بهبود سرانه و شاخص های مصرف فرهنگی در ایران می شود. رونق استریم ویدیوها در ایران همراه با ملاحظات اقتصادی هم بوده است. vod می‌تواند به بازگشت سرمایه ای که مصروف تولید یک فیلم یا برنامه شده است، کمک کند. هر قدر این گردش و رونق اقتصادی حاصل از فعالیت VOD ملموس‌تر و محسوس‌تر باشد، به تولید محصول بیشتر کمک می‌کند. به اضافه اینکه این چرخه می‌تواند زمینه‌های اشتغال را برای دست‌اندرکاران فنی یا هنری سینمایی و ویدیویی ایران فراهم کند. باید با اصلاح ساز و کارهای اداری و حذف موانف دست و پاگیر تولید کنندگان محتوا را به سرمایه گذاری امیدوار ساخت تا با موانع اداری کمتری در تولید محتوا روبه رو شوند و بتوانند به غنی شدن سبد محصولات تولیدات هنری کمک شایانی کنند تا علاقه‌مندان را دور سفره محصولات فرهنگی متنوع‌تری بنشانند و درواقع به بخش بزرگی از نیازهای آنان پاسخ دهند. تاکنون به ۱۹ شرکت و موسسه مجوز فعالیت داده شده است که تقریبا نیمی از آنها فعال هستند. البته ایجاد حس رقابت بین شرکت‌ها می‌تواند مخاطبان بسیاری را برای این عرصه ایجاد کند زیرا آنها به فکر ایجاد و خلق ظرفیت‌های تازه می‌افتند و با تولید محصولات باکیفیت و مجاز، سواد سینمایی و بصری مردم را بالا می‌برند. یکی دیگر از جنبه‌هایی که باید نسبت به آن وقوف داشت، این است که این سیستم می‌تواند با ادامه فعالیت، راه را بر متخلفانی که با راه‌اندازی سایت‌های مختلف سعی در دانلود غیرقانونی محصولات سینمایی و ویدیویی ایران دارند، ببندد و با تسهیلاتی که در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، مردم را به سمت دانلود حلال و یا تهیه و تماشای نسخه اورجینال محصولات ببرد. همچنین در کنار فرهنگ‌سازی به مردم ما کمک می‌کند تا رفتار بهتر و مناسب‌تری با تولیدکنندگان و پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری داشته باشند. نگاهی به کارنامه شرکت های فعال در زمینه استریم ویدیو گویای آن است که الگوی مصرف علاقمندان به تماشای فیلم و سریال در کشورمان در حال تغییر است و بسیاری از کسانی که پیش از این به دنبال نسخه فیزیکی(دی وی دی) بودند، اینک به مشتریان دائمی سرویس های آنلاین ویدیویی تبدیل شده اند. همچنین خبرهای رسیده حاکی از سرمایه گذاری اختصاصی شرکت های استریم ویدیو در زمینه انواع تولیدات جذاب تصویری است تا نقش خود را از تامین کننده ارتقا داده و در شمایل تهیه و تولید کننده محتوا نیز قرار گیرند. بدیهی است در این میان برخورد مستمر با سایت های غیرقانونی و نیز ممانعت از پخش محصولات ایرانی از تلویزیون های فارسی زبان ماهواره ای نیز کمک می کند تا حاشیه امنیت بیشتری برای موسسان و سرمایه گذاران شرکت ها ایجاد شود و زمینه رشد و توسعه آنها فراهم گردد. دولت(سازمان امور سینمایی) از سال گذشته با تصویب مقررات ویژه ای درصدد ساماندهی و نظارت بر محتوای عرضه شده از سوی سرویس های ویدیوی درخواستی برآمده است تا اعتماد مخاطبان بویژه خانواده ها از سلامت محصولات سلب نگردد و در ترجمه و دوبله آثار نیز معیارهایی مثل زبان معیار و عفت عمومی بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد. نکته آخر اینکه مراجع بالادستی(شورای عالی فضای مجازی) باید هر چه سریعتر در تعریف و تبیین واژه «پخش فراگیر»همت کنند و اختلاف برداشت از قوانین جاری را بین دولت و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاتمه بخشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن عزیز

    از سرانجام سریالهای ماه تی تی و پاداش خبری دارید؟ خبرگزاری فارس چندروز پیش اعلام کرده بود ماه تی تی توسط کارگردان دیگر و با نظارت داود میرباقری ادامه پیدا خواهد کرد

    • امیدوارم که این اتفاق بیافتد دوستانی که فیلمنامه ماه تی تی را خوانده اند آن را تاحد یک شاهکار توصیف می کنند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید