روزانه های سینمایی

مونیتورینگ شبکه های سیما، کیفیت نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون

این یادداشت های پراکنده حاصل این جستجوی دیداری و شنیداری است تا بویژه مختصات کیفیت نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون معلوم شود.

کیفیت نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون موضوع مناقشه برانگیزی است که تاکنون در باره آن زیاد گفته شده است. شب و روز نیمه شعبان فرصت دارم تا کنترل در دست، شبکه های تلویزیونی را دقایقی ببینم و با خوره ای که بعد از عضویت در شورای بازبینی نمایش خانگی  مدتی است به جانم افتاده با عینک یک بازبین حرفه ای، برنامه های سیما را یک به یک از نظر بگذرانم. این یادداشت های پراکنده حاصل این جستجوی دیداری و شنیداری است تا بویژه مختصات کیفیت نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون بهتر معلوم شود.

یک بام و دوهوای سیمایی

تلویزیون در روز نیمه شعبان برای دومین بار در سالجاری فیلم سینمایی«زاپاس» ساخته «بروز نیک نژاد» را به روی آنتن برد. عوامل پخش تلویزیون سکانس بیرون آمدن «امیر جعفری» از خانه با حوله حمام را که زنان همسایه هم زیرچشمی او را می پایند، حذف کرد اما برخلاف رویه جاری با نمایش چهره خانم های بازیگری که اغلب موهایشان از زیر روسری بیرون زده است مشکلی نداشت. همچنین سکانس پایانی فیلم که ایما و اشاره ای به عشق و علاقه دو نوجوان دختر و پسر به یکدیگر دارد، با غمض عین عوامل محترم پخش روبرو شد.! با این ترتیب کیفیت نمایش فیلم های ایرانی در تلویزیون بعضاً قاعده ثابتی ندارد. از «بروز نیک نژاد» در نمایش خانگی«ساخت ایران ۲» را این روزها می بینیم. اطلاعات بیشتر در این باره را اینجا بخوانید.

آنچه گذشت حذف شد!

کیفیت نمایش فیلم های سینمایی در تلویزیون، در روزهای اخیر قسمت های پایانی برنامه هایی مثل «دستپخت»، «وقتشه» و «زمانی برای خندیدن» برای چندمین بار بازپخش شدند تا دست خالی سیمادر مناسبت های شاد این روزها بیشتر به چشم بیایید.! آنچه که در قسمت پایانی «زمانی برای خندیدن» تو ذوق می زند آن است که برندگان نهایی این مسابقه تلویزیونی بعد از چند هفته معرفی شدند و داوران به تفصیل در باره توانایی ها و استعدادهای کشف شده در این مسابقه حرف زدند. کارگردان این برنامه متاسفانه بی ذوقی کرد و گوشه هایی از استعدادهای برتر این مسابقه را که دو نفر بودند به نمایش نگذاشت. طبیعی است؛ بیننده ای که موفق به تماشای این مجموعه یا قسمت هایی از آن نشده است، نفهمد که ویژگی و برجستگی دو هنرمند جوان برگزیده در قیاس با سایر رقبا چه بوده است.!

گاو نر می خواهد مرد کهن

اعتراض به پخش سریال«هیات مدیره»در تعطیلات نوروزی از سوی عوامل این برنامه بویژه کارگردان آن «مازیار میری»ییشتر از آنکه ناشی از نگرانی به خاطر دیده نشدن این مجموعه باشد، بهانه ای بود تا نقاط ضعف این مجموعه را بپوشاند. هفته آینده در شرایطی این سریال به نقطه پایانی می رسد که نتوانست به پدیده ای در بین سریال های تلویزیونی بدل شود و اسمی در کند. شاید چنین برداشتی ناشی از آن باشد که قرار گرفتن نام یک سینماگر پشت دوربین یک سریال تلویزیونی بطور طبیعی توقع بیننده را بالا می برد. البته قدری بزرگ نمایی برای این مجموعه در فضای رسانه ای نیز مزید بر علت شد تا بیننده در انتظار تماشای یک شاهکار تلویزیونی بنشیند. «هیات مدیره» مشکلات و مسائل آپارتمان نشینی را دستمایه خود قرار داده است و به جز رونمایی از «احسان کرمی» در شمایل بازیگر، شگفتانه چندانی نداشت. تیپ، شخصیت و دیالوگ ماندگاری از این مجموعه در یادها نماند.

کامران وقتشه!

کامران تفتی یکی دو سالی است که مثل بقیه بازیگرانی که تو جلد مجری گری هم می روند، اجرای برنامه «وقتشه» را بر عهده گرفته است تا مشوق جوانها به ازدواج و زندگی مشترک بشود. او به نمایندگی از تیم برنامه ساز سعی کرده است تا ازدواج های آسان و کم هزینه را تبلیغ کند و در مذمت تشریفات پرخرج و گران قیمت جشن های عروسی سخن بگوید. شاید جالب باشد که بدانید در ویژه برنامه شبکه نسیم در شب نیمه شعبان، مشخص شد که «کامران تفتی»مجرد است. او در جواب سوال «پژمان بازغی» مجری برنامه «کودک شو»مجبور شد که به این واقعیت اعتراف کند و نوید دهد که بزودی کت و شلوار دامادی را به تن خواهد کرد.

دلهره و اضطراب در نما به نما

مسابقه زنده «نما به نما» که در لابلای فیلم و سریال های شبکه آی فیلم پخش می شود، در روز نیمه شعبان خانم پا به سن گذاشته بازنشسته ای را به روی آنتن مسابقه تلفنی خود آورد تا به سوالات «نجمه جودکی» مجری برنامه جواب دهد. خانم شرکت کننده از همان دقایق اول تماس تلفنی یک ریز قربان صدقه مجری می رفت و از او می خواست تا با هم حال کنند.! ابراز علاقه زیاد از حد میهمان، با اینکه روند انجام مسابقه را قدری سخت کرده بود، با این حال مجری فضا را اداره کرد اما وقتی که مهمان سمج حرف «سعید شیخ زاده» دیگر مجری غایب برنامه را پیش کشید، مجری به ناگاه با اعلام اینکه وقت برنامه تمام شده است، شتابزده از بینندگان خداحافظی کرد و آنتن را به پخش شبکه سپرد.!

یکی این غلط را اصلاح کنه

در بخش خبری ساعت ۱۴ سیما گوینده خبر افتتاح نمایشگاه کتاب در مصلی تهران را قرائت می کند.در پلی بک این خبر گزارشی از نمایشگاه پخش می شود و در آن گزارشگر به غلط شعار امسال نمایشگاه که «نه گفتن به کتاب نخواندن است» را به عبارت متفاوتی معرفی می کند.« شعار امسال نمایشگاه  کتاب، نه به کتاب خواندن است» گزارش تمام می شود گوینده خبر غلط گزارشگر را اصلاح نمی کند. گویی هنگام پخش پلی بک داخل استودیو و اتاق فرمان کسی با دقت به گزارش گوش نداده است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید