روزانه های سینمایی

سریال های نمایش خانگی فیلم های سینمایی را به حاشیه برده اند؟

سریال های نمایش خانگی فیلم های سینمایی را به حاشیه برده اند؟ در یادداشت زیر کوشیده ام تا به این سوال پاسخ دهم .موج جدیدی از سریال سازی در شبکه نمایش خانگی آغاز شده است و در حال حاضر به جز عرضه همزمان قسمت های سه سریال«شهرزاد»، «ساخت ایران۲» و «گلشیفته»، مجموعه های تازه ای در مرحله نگارش، پیش تولید و تولید قرار دارند

طی ۴۰ روزی که از سال جدید می گذرد فقط دو عنوان سینمایی ایرانی در شبکه نمایش خانگی و سرویس های آنلاین ویدیویی عرضه شده است. از بین موسسات ویدیو رسانه فعال کشور، تصویر دنیای هنر و هنر اول تامین کننده فیلم های «ربوده شده» و «ملی و راه های نرفته اش» بوده اند و از سایر موسسات تاکنون تحرک خاصی در این زمینه دیده نشده است. این گمانه وقتی تقویت می شود که بدانیم در هفته آینده نیز فیلم «دختر عمو و پسر عمو» باز هم از موسسه تصویر دنیای هنر توزیع می شود و سایر موسسات از عناوین «بزودی» خود رونمایی نکرده اند.

موسسه سرو رسانه پارسیان به استناد تیزرهایی که در آخرین فیلم توزیع شده خود، گنجانده بود، فیلم هایی از گروه هنر و تجربه را در سبد خریدش قرار داده است که «پرویز»، «پل خواب» و «ماهی دریا پرنده» از آن جمله هستند. این موسسه رایت فیلم «بلوک ۹ خروجی ۲ » را هم خریده است که متاسفانه این فیلم هم در اکران عمومی نتوانست تماشاگر زیادی را به سالن های معدود خود بکشاند. این در حالیست که توزیع منظم قسمت های جدیدی از دو سریال «شهرزاد» و «گلشیفته» در این مدت ادامه داشته است و از روز گذشته مدعی سومی هم به میدان آمد. اولین قسمت از فصل دوم سریال «ساخت ایران» این بار به کارگردانی «برزو نیک نژاد» و تهیه کنندگی «امیر پروین حسینی» و «منصور سهراب پور» از روز گذشته آغاز شد تا بازار یکسره به قرق مجموعه های نمایشی درآید و در هفته هایی که شبکه های تلویزیونی حرفی برای گفتن در این زمینه ندارند، بخت خود را در مواجهه با مخاطب بیازمایند.

همانطور که در یادداشت های پیشین هم آمده است،(اینجا) موج جدیدی از مجموعه سازی آغاز شده است و بیراه نگفته ایم اگر ادعا کنیم سریال های نمایش خانگی فیلم های سینمایی را به حاشیه برده اند. در حال حاضر به جز عرضه همزمان قسمت های سه سریال«شهرزاد»، «ساخت ایران۲» و «گلشیفته»، مجموعه های تازه ای در مرحله نگارش، پیش تولید و تولید قرار دارند. اسامی سریال های قطعی شده عبارتند از: «احضار» در مراحل پایانی آماده سازی، «ممنوعه» در حال تولید، «دل»، «رقص روی شیشه» و «سه جلد» هر سه در حال نگارش

سریال های نمایش خانگی فیلم های سینمایی را به حاشیه برده اند اگر سنگینی وزن سریال ها در قیاس با فیلم های سینمایی اگر در هفته های آینده نیز ادامه یابد، آنگاه می توان به صرافت این معنا افتاد که موسسات ویدیو رسانه به  استراتژی تازه ای روی آورده اند و ترجیح شان این است که همه تخم مرغ های خود را در سبد تامین و خرید فیلم قرار ندهند و تولید سریال را جدی تراز گذشته دنبال کنند. بی شک در این تغییر گرایش محاسبات مالی و قاعده هزینه فایده نیز بطور دقیق مورد توجه قرار گرفته است و به این خاطر از آن باید به یک کنش اقتصادی و گامی برای تجاری سازی محصولات تولیدی شبکه یاد کرد.

این گمانه وقتی تقویت می گردد که سال گذشته با وجود اکران بیش از ۸۰ فیلم سینمایی(به جز فیلم های هنر و تجربه)، تعداد فیلم های عرضه شده در شبکه کمتر از سال ۱۳۹۵ بود اما حجم سرمایه گذاری موسسات برای تولید سریال نسبتاً قابل توجه بود. موسسه گلرنگ رسانه با وقفه ای چند ساله دوباره به سریال میل نمود. «هنر اول» بعد از خرید و آماده سازی سریال های خارجی و رئالیتی شوهای «شام ایرانی»، عزمش را برای تولید محتوا در قالب مجموعه های نمایشی جزم کرده است. «تصویر دنیای هنر» و «تصویر گستر پاسارگاد» بیش از سایر موسسات در تولید سریال فوت و فن کار را یاد گرفته اند و «سرو رسانه پارسیان» در قامت تهیه کننده و سرمایه گذار همزمان در دو سریال «گلشیفته» و «ممنوعه»، زمینه اشتغال صدها نفر را فراهم کرده است.

کمترین عارضه و پیامد تغییر استراتژی موسسات، کاهش قیمت رایت فیلم های ایرانی میانه حال است و تهیه کننده اینگونه فیلم ها در گفتگو و چانه زنی با مدیران موسسات ویدیو رسانه، ابتکار عمل را در دست ندارند و ناگزیرند در برابر قیمت های پیشنهادی آنها تمکین کنند. البته موسسه «سوره» به پشتوانه سرمایه شبه دولتی خود با قیمت های بالا و نجومی، تاکنون مانع از افت قیمت و بهای رایت فیلم های ایرانی شده است. این موسسه متاسفانه نخواست همانند موسسه رسانه های تصویری وداع کریمانه ای با شبکه نمایش خانگی داشته باشد و همچنان به عنوان یک مدعی در بین موسسات خصوصی میدانداری می کند.

پنجاه فیلم ایرانی در نوبت عرضه در نمایش خانگی قرار دارند و دست دست کردن موسسات در تامین و عرضه آنها، جز آنکه فیلم های جدیدی را به لیست فیلم های منتظر می افزاید، زمان انتظار و خواب سرمایه فیلم ها را طولانی تر خواهد کرد. در چنین حالتی مشخص نیست که تهیه کنندگان سینما درحال صف آرایی علیه فعالان نمایش خانگی کشورند و یا آنها نیز منفعلانه صرفاً نظاره گر سیمای متفاوت شبکه در ماه های اخیر هستند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۶ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جالبه افزایش قیمت به اینترنت هم رحم نکرده  ساخت ایران را با همه کیفیتها ۴۰۰۰ تومن گذاشتن برا دانلود  اصلا این سیستم بی در پیکر معلوم معیارش برای این قیمت برای همه کیفیتها چیست چرا سازندگان این سریال چنین بیمحابا این چنین رفتاری میکنن

    این کاملا بی انصافیست که همه کیفیتها یک قیمت و قیمت غیر معقول ۴۰۰۰ تومن درحالی که هزینه اینترنت هم وجود داره همون دی وی دی رو بخریم بهتر نیست تازه خاصیت ارشیو شدن و جلدمقوایی هم داره

    • اگر مشترک یکی از استریمبنگ ها بشوید هزینه اینترنت زیادی پرداخت نمی کنید . نمیدانم عضو یکی از آنها مثل نماوا، فیلیمو، فیلم نت و … هستی؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید