مکتوب هفته به موضوعات و سوژه هایی می پردازد که شاید بطور جداگانه ظرفیت نگارش یک یادداشت مستقل را داشته باشند اما در این پست سعی بر آن است که فقط بصورت گذرا بررسی شوند
طولانی شدن غیبت «احضار»
از ابتدای سال کمپین تبلیغاتی برای این سریال راه افتاد و تیتر «نخستین سریال ترسناک در راه نمایش خانگی»، بر صدر خبرها و گزارش هایی نشست که به سفارش مدیران تبلیغاتی این سریال نوشته شده بودند. پخش تیزر این سریال اگر چه واجد ویژگی خاصی نبود اما با ادعای مطرح شده در کمپین تبلیغاتی سازگار بود. با این حال تب این کمپین فرونشست و ادامه نیافت و حالا خبرها حکایت از تاخیر در عرضه سریال و نامشخص بودن زمان آن است. «رامین عباسی زاده» کارگردان سریال«احضار» و طرف های او نخواسته اند تا این تاریخ در باره اتفاقاتی که در پشت صحنه تصمیماتی که برای عرضه سریال رخ داده است، حرفی بزنند تا سبب حاشیه سازی برای آن نشود. سوای مسائل پیش آمده در مسیر توزیع سریال، عاقلانه ترین کار آن است که «احضار» زمانی به بازار عرضه شود که مخاطبان برای همیشه با سریال های «شهرزاد» و «گلشیفته» خداحافطی کرده باشند. تا آن زمان فرصت زیادی نمانده است.
تردید در امتداد پخش فراگیر
با آغاز به کار معاونت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در سازمان صدا و سیما، ارسال پیام و پیغام به شرکت هایی که پیش از این از سازمان امور سینمایی مجوز فعالیت برای نمایش آنلاین فیلم و سریال گرفته بودند کلید خورد تا این شرکت ها دل یک دله کنند و به تولیت و نظارت رسانه ملی رضایت دهند. پاسخ شرکت های ویدیو استریمینگ به این دعوت چندان گرم نبود تا نشان دهند حق نان و نمکی را که با دولت و وزارت ارشاد و سازمان سینمایی آن خورده اند، پاس می دارند. نکته جالب توجه در نامگذاری معاونت جدید در صدا و سیما آن است که هنوز شورای عالی فضای مجازی تعریف و تفسیر خود را از حدود و ثغور «پخش فراگیر»ارائه نکرده است و معلوم نیست که صدا و سیما یگانه مسئول انحصاری این عرصه باشد. طی هفته گذشته هشت شرکت vod که اعتبار مجوز آن تمام شده بود، موفق به تمدید مجوز خود از سازمان سینمایی کشور شدند تا مدعی بودن دولت در این عرصه به موجب قوانین موجود ازیاد بعضی دستگاه ها و مراجع نرود.
فرجام برجام سبب کاهش فروش شده است؟
موفقیت و فروش ۶۰ میلیارد تومانی فیلمهای اکران اول سال ۹۷ که اکران تعدادی از آنها همچنان ادامه دارد، نتوانست در اکران دوم بهار تکرار شود. در بین هفت فیلم اکران دوم سال، دو فیلم «آن سوی ابرها» ساخته «مجید مجیدی»، «جشن دلتنگی» به کارگردانی«پوریا آذربایجانی» با مجموع فروش ۳۰۰ میلیون تومان، نخستین شکست خوردگان اکران ۹۷ هستند و «خوک» «مانی حقیقی»نیز با روند موجود طعم تلخ شکست را خواهد چشید. در این میان کمدی«تگزاس» جلوتر از «عصبانی نیستم»، «خجالت نکش» و «چهار راه استانبول»به اتفاق چشم به جایگاه بهتری در جدول فروش دارند تا خداحافطی آبرومندانه ای با اکران داشته باشند. مجموع فروش این هفت فیلم هنوز به یک چهارم فروش هفت فیلم اول امسال نرسیده است. در تحلیل کاهش فروش فیلم های اکران دوم بهار، دلایل زیادی از جمله ناخشنودی مردم از فرجام برجام، چشم انداز نامعلوم اقتصاد، بی ثباتی در بازار، روند افزایشی قیمت دلار و طلا و پیامدهای روانی آن پررنگ تر جلوه می کند. در این راستا بازار سایر کالاهای فرهنگی و هنری نیز متاثر از وضع موجود رونق چندانی نخواهند داشت و طبقه متوسط اولویت خود را به تامین نیازهای اولیه اختصاص خواهد داد.
تلگرام و دانلود حرام
یکی از خدماتی که پیام رسان «تلگرام» به کاربران خود می داد، فشرده سازی و بارگذاری غیرمجاز محصولات ایرانی و خارجی(فیلم و سریال) در کانال های متعددی بود که در «تلگرام» امکان ایجاد آنها به راحتی فراهم شده بود. بطوریکه این امکان شعاع عمل ناقضان حقوق مالکان آثار را وسعت زیادی بخشیده بود و ضرر و زیان هنگفتی را متوجه سرمایه گذران ایرانی می کرد. طی چند هفته ای که از فیلتر تلگرام می گذرد، حاشیه امنیت نسبتاً بهتری برای تهیه کنندگان ایرانی فراهم شده است تا امید بیشتری به بازگشت سرمایه و کسب سود از طریق فروش نسخه فیزیکی و نیز دانلود حلال و تماشا به طریق استریم داشته باشند.
اضافه کردن نظر