روزانه های سینمایی

چراغ کدام موسسات روشن مانده است؟

با گذشت چهل روز از سال جدید شش موسسه ویدیو رسانه با تامین و توزیع عناوین سینمایی، ویدیویی و انیمیشن در بازار شبکه نمایش خانگی اعلام حضور کردند و نشان دادند که به رغم تغییر و تحولات فناورانه، بی ثباتی بازار و مخاطرات جدی ناشی از تضییع حقوق مادی صاحبان فیلم، این تعداد از موسسات در سالجاری نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

اگر از این نکته بگذریم که در روزگاری بر روی کاغذ، ۳۲ موسسه ویدیو رسانه با دریافت مجوز، امکان فعالیت داشتند اما در عمل کمتر از ۲۰ موسسه در کار تامین و توزیع محصول بودند، در سال های اخیر تعداد موسسات فعال به زحمت از ده موسسه تجاوز می کند و ممکن است که این تعداد در سالجاری بار دیگر با کاهش همراه گردد. به هر حال به شهادت عناوین توزیع شده در بازار و برنامه «بزودی» بعضی از موسسات، شرکت های تصویر دنیای هنر، پارسیان، هنرنمای پارسیان، سینما۲۴، گلرنگ رسانه و تصویر گستر پاسارگاد، برای کسب سهم بازار بیشتر با یکدیگر رقابت خواهند داشت و این تعداد موسسه به رغم فعالیت دوازده شرکت «ویدیوی درخواستی» کماکان ناشر نسخه فیزیکی عناوین مختلف خواهند بود.

در سالجاری به جز سه فیلم سینمایی و ویدیویی« ما همه گنهکاریم»، «اینجا کسی نمی میرد» و« کی داده، کی گرفته» و قسمت پنجم سریال «عاشقانه»، سایر عناوین راهی به بستر قانونی فضای مجازی نیافته اند و در حال حاضر مزیت نسبی بعضی از شرکت های ویدیویی درخواستی عناوین روز سینمایی و سریال های خارجی است. تاخیر در واگذاری عناوین سینمایی به سامانه های نمایش آنلاین، باعث شده است تا انتشار نسخه فیزیکی فیلم ها کماکان پر رونق باشد و به جز چرخش واحدهای صنعتی تکثیر لوح فشرده، جماعتی نیز در شرکت های پخش ارتزاق نمایند. سامانه های نمایش آنلاین مادام که در برابر انتظارات مالی تهیه کنندگان سینما مقاومت بورزند؛ در بر همین پاشنه ای خواهد چرخید که تاکنون چرخیده است. به عبارت روشن تر به جز موسسه «سوره» کمتر موسسه ای راضی به توزیع تقریباً همزمان نسخه فیزیکی با اینترنتی خواهد شد.

نکته جالب توجه در فهرست موسسات فعال نمایش خانگی در چند هفته اخیر آن است که نیمی از آنها دارای پخش تخصصی هستند و این امر باعث شده است تا موسساتی همانند: هنرنمای پارسیان، سینما ۲۴ و تصویر دنیای هنر تامین و توزیع عناوین ایرانی را سرلوحه خود قرار دهند و برخلاف سایر موسسات همکار با شبکه نمایش خانگی وداع نکنند. در بین این موسسات تصویر دنیای هنر به مدد دو موسسه کوچکتر همکار یعنی«تدبیر و هنر ماندگار» و «کیمیا نما» از برکت توزیع مستمر مجموعه انیمیشن های اپیزودیک اسم و رسم دار، با مخاطره کمتری روبروست و فضای کسب و کار ایمن تری را تجربه می کند.

 هفته های آینده مشخص خواهد شد که شیب نزولی موسسات ویدیو رسانه تا کجا ادامه خواهد یافت و صنفی که در روزگاری دو تشکل صنفی داشت، از این پس از حیث تعداد، دیگر نیازی به تشکیلات صنفی خواهد داشت یا خیر!؟

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید