روزانه های سینمایی

فرهنگ شاید وقتی دیگر!

 

اولین بخش از مناظره های انتخاباتی نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری دوره دوازدهم با عنوان کلی «اجتماعی» برگزار شد و با فرض اینکه «فرهنگ» در تقسیم بندی رایج ذیل امور اجتماعی قرار می گیرد، خوشبینانه منتظر ماندیم تا نامزدها محض تفنن و تغییر ذائقه هم که شده ناخنکی به عرصه فرهنگ و هنر بزنند اما متاسفانه، هیچیک از شش نامزد که دو تن از آنان در دولت مستقر کنونی مناصب رئیس جمهوری و معاون اولی را دارند، انتظارات را برآورده نکردند و بدین ترتیب دقایقی از زمان ۲۱۰ دقیقه ای مناظره به فرهنگ اختصاص نیافت.

درست است که نامزدها مجبور بودند به پاسخ سوالات مطرح شده از سوی مجری بپردازند و بر ساز ناکوک ندمند اما بدون شک سوالات با مشارکت نامزدها و نمایندگان آنها طراحی شده است و حضرات قادر بودند سوال یا سوالاتی را برای طرح دیدگاه های فرهنگی نامزدها در نظر بگیرند تا قرب و بُعد فکری نامزدها با ساحت فرهنگ مشخص شود.

از سوی دیگر وقتی که نامزدها به رغم موضوع اجتماعی مناظره، گریز به صحرای کربلا می زدند و برای نسق گیری از نامزد رقیب، موضوعات متفرقه و چالش برانگیزی دیگری را مطرح می کردند، طرح مسائل فرهنگی نه تنها ایرادی نداشت بلکه کمک بیشتری به شناخت نامزدها می کرد. به عنوان مثال ناشران خصوصی همواره گلایه مندند که چرا شهرداری تعداد زیادی روزنامه و نشریه ادواری چاپ می کند و با بهای نسبتاً نازلی روانه دکه ها می کند و با این کار عملاً حیات نشریات خصوصی را با تهدید جدی روبرو ساخته است؟

در نقطه مقابل، شهردار تهران هم می توانست به سرمایه گذاری و حمایت از ساخت پردیس های سینمایی در چهار گوشه تهران اشاره کند و آن را اقدامی برای بسط فرصت های فرهنگی و بهبود سرانه خدمات اجتماعی به شهروندان ابر شهر تهران بنامد. با این حال بعضی نامزدها با اغتنام از فرصت از در گردگیری با رقبا وارد شدند و گاف های مدیریتی آنها را در انظار عموم فاش کردند تا سنت سیئه «بگم بگم» در این دوره نیز خودنمایی کند.

در دو مناظره باقی مانده که اختصاص به اقتصاد و سیاست دارد، اگر چه دور از انتظار است که نامزدها بخواهند قضای فریضه فوت شده را به جا آورند اما نامزدهای با هوش می توانند با اطلاعات و اشراف کافی از «اقتصاد فرهنگ» و «سیاست فرهنگی» سخن بگویند و فضلیت و شرافت فرهنگ و هنر را یادآور شوند و از برنامه های خود برای بهبود شاخص های فرهنگی رونمایی کنند. چه؛ «قلندران حقیقت به نیم جو نخرند/ قبای اطلس آنکس که از هنر عاری است»

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید