روزانه های سینمایی

فیلم خارجی،سکانس آخر

 شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۹۶ اتفاق دیگری را انتظار می کشد. قابل پیش بینی بود که پس از کاهش محسوس عناوین و تیراژ فیلم های خارجی(به جز انیمیشن)، روزی توزیع نسخه فیزیکی عناوین خارجی برای همیشه در شبکه نمایش خانگی متوقف شود و پرونده آن بسته شود. در یکی دو سال گذشته تامین و عرضه سریال های روز جهان هم کمکی به احیای محصولی که امضای سازندگان خارجی را بر پای خود دارد نکرد؛ زیرا سریال های خارجی شبکه یا بطور کامل عرضه نشدند و در میانه توزیع از نفس افتادند و یا صحنه را به نسخه دوبله شده و یا زیرنویس شده در اینترنت واگذار کردند. این روزها سریال های «مظنون»، فصل پنجم «فرار از زندان» و فصل اول سریال«مجموعه حوادث ناگوار» از سوی سامانه های مجاز و غیرمجاز ویدیوی درخواستی با دوبله های حرفه ای و کم نقص از مخاطبان دلبری می کنند و دیگر کسی هوس تهیه نسخه فیزیکی آنها را در سرنمی پروراند.

در چنین شرایطی موسسات «قرن ۲۱» و «سینما ۲۴» به عنوان تنها تامین کنندگان فیلم خارجی در سال های اخیر، ریسک تامین و توزیع عناوین خارجی را بیش از این به جان نخواهند خرید و تمایلی ندارند که زلف برندشان بیش از این با زلف فیلم و سریال خارجی گره بخورد. «قرن ۲۱» با راه اندازی سامانه ویدیوی درخواستی خود در هفته های آینده، هر آنچه را که در گذشته وارد شبکه کرده و عناوین تازه خریداری شده را یکجا برای کاربرانش بارگذاری خواهد کرد. «قرن ۲۱» و موسسات مشابه فقط با این چالش جدی روبرو هستند که اگر بخواهند منتظر بمانند تا روزی امکان دسترسی به رایت فیلم های پرفروش و اصطلاحاً «بلاک باستری» را پیدا کنند، قافیه را در این عرصه هم خواهند باخت؛ زیرا سامانه های «عرضه آثار تصویری به روش درخواستی» در دو سال گذشته مقید به چنین ساز و کاری نبوده اند و به محض انتشار نسخه غیرقانونی فیلم های روز سینمای جهان در اینترنت، همانند میلیونها کاربر دیگر در جهان، درصدد بهره برداری تجاری از آنها برآمده اند. این عده که در بین آنها شرکت های وابسته به دولت و سایر نهادهای بودجه بگیر از دولت کم نیست، از عدم الزام کشورمان به رعایت کپی رایت جهانی به خوبی برای تجارت در لوای کار فرهنگی استفاده کرده اند.

در آینده شاید با فشار دولت ها این شرکت ها موظف به دریافت پروانه نمایش شوند اما قطعاً کسی در صدد راستی آزمایی ادعای احتمالی آنها برای خرید رایت برنخواهد آمد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید