روزانه های سینمایی

پایان بد یک شبکه

 

بیست روزی از توزیع آخرین فیلم سینمایی توزیع شده در شبکه نمایش خانگی می گذرد. عرضه فیلم نازل «آس و پاس» برگ پایانی خوبی برای شبکه ای نبود که طی یکسال موفق شده بود، بیش از ۸۰ عنوان سینمایی ایرانی را به مخاطبانش ارائه دهد و رکوردی دور از انتظار برجا بگذارد. در پاسخ به این سوال که چرا موسسات ویدیو رسانه برای تعطیلات دو هفته ای عناوین بیشتر و بهتری را روانه بازار نکردند، حدس های زیادی می توان زد. از جمله اینکه: ۱.بخش زیادی از جمعیت کشور درگیر سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای فامیلی هستند. ۲.شبکه های تلویزیونی با انبوهی از فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی، سریال های ویژه نوروزی و سایر برنامه های سرگرم کننده رایگان و بدون هزینه، مجالی برای تماشای محصولات شبکه نمایش خانگی باقی نمی گذارند.۳.در غیاب نهادهای نظارتی و تعطیلی سازمان های دولتی، تکثیر و بارگذاری غیرقانونی آثار شبکه در فضای مجازی، بیش از همیشه موجب ضرر و زیان به ناشران می شوند.۴.خستگی و فرسودگی دست اندرکاران پخش شبکه که در اسفند ماه هفت عنوان سینمایی ایرانی، پنج فیلم ویدیویی و دو قسمت از سریال «عاشقانه» را در فروشگاه ها و مراکز عرضه سراسر کشور توزیع کرده بودند.

با این حال به نظر می رسد توزیع پنج عنوان ویدیویی که متاسفانه خواهان و خریدار زیادی هم در بین مخاطبان شبکه نمایش خانگی ندارند، انرژی زیادی را از شرکت های پخش گرفت و بی خود و بی جهت سبب اشغال فضای تنگ و کوچک موجود در فروشگاه ها شد. اگر توزیع این عناوین به روزهای پایانی سال موکول نمی شد، قطعاً جا برای عرضه فیلم های سینمایی جذاب تری مثل «خشکسالی و دروغ» فراهم می شد و اثری مبتذل نمی توانست نقطه پایانی بر فعالیت های بی وقفه شبکه نمایش خانگی در سال ۹۵ بگذارد.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • تمام نظرات شما قطعا صحیح بوده  است منتها بنظر من اگر فیلمهای سینمایی بیشتری در اسفندماه پخش میشد مخاطب زیادی داشت . شاهد این مدعا استقبال مخاطبین از فیلمهای روی پرده در نوروز است. متاسفانه هر سال فیلمهای پخش شده در اسفندماه کاهش بیشتری نسبت به سال قبل پیدا می کند.

  • ضمن عرض سلام و تبریک سال نو خدمت استاد فروتن عزیز و مخاطبین و دست اندرکاران محترم شبکه 
    به استحضار میرساند دیدگاه حضرتعالی در مطلب فوق متاثر از خط مشی جهت دار یکی از نشریات تندروی اصولگراست که معمولا اتهاماتی نخ نما به جامعه سینمایی کشور وارد نمود و این بار از رقم فروش گیشه ۴ میلیاردی این فیلم در سینما که حتی  رقم فروش آنرا طی اشتباهی سهوی یا عمدی یک میلیارد کمتر ذکر کرده بود و اظهار تاسف نموده بود، نشئت گرفته است

    . علی الیحال این اتفاق که طیفی خاص علاقمند به تصمیم گیری برای ذائقه جامعه مخاطبین هستند اجتناب ناپذیرشده تا جایی که ما به زحمت توانستیم حکم قاضی پرونده این فیلم را مبنی بر توقیف مال بهغیراثر در شبکه نمایش خانگی را در واپسین لحظات سال لغو نماییم که این خود نمونه ای بارز از عملکرد سلیقه ای دستگاه قضا در جامعه صنفی است. لیکن در ایام نوروز ژانر آثار شاد و مفرح چه در سینما و چه در شبکه نمایش خانگی مورد اقبال عمومی قرار می گیرد و مشتریان کالاهای فرهنگی ترجیح به خرید این نوع آثار در سبد خرید خود دارند و کلیه اهالی صنف براین باور ایمان دارند . اما در این که فیلم آس و پاس در زمره فیلمهای محتوا محورو راوی سینمای ایران نبوده و الهام گرفته از سینمای بدنه ایران است بر کسی پوشیده  نیست و عوامل تولید آن  نیز ادعایی در این خصوص ندارند ،اما نسبت دادنالقابی همچون مبتذل ،سخیف، مستهجن و نازل به پیشوند فیلمهای سینمای سرگرم کننده  و تجاریعلیرغم استقبال وعلاقمندی مخاطبین به این نوع آثار، بخصوص در شهرستانها  ، جای تعجب و تاسف دارد

    به هر حال بابت جسارت پیش آمده پوزش می طلبم و آرزوی سلامت و موفقیت برای شما دارم.

    ارادتمند شهاب کاظمی – گلرنگ رسانه 

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید