روزانه های سینمایی

چرا فیلم های روز ایرانی از فهرست ویدیو آنلاین ها حذف شده اند؟

آخرین فیلم سینمایی ایرانی که در سایت ها و اپلیکیشن شرکت های VOD بارگذاری شد، «سیانور» بود و بعد از آن فیلم های دیگری که یک به یک در شبکه نمایش خانگی توزیع شدند، راهی به سایت های رسمی فیلم و سریال نیافتند و در عوض تا دلتان بخواهد لینک دانلود حرام و غیرقانونی فیلم های روز سینمای ایران در پهنه اینترنت موجود است. 

 در سه سامانه فعال«فیلم نت»، «فیلیمو» و «نماوا» که بیشترین عناوین ایرانی و خارجی را بارگذاری کرده اند، اثری از فیلم های« این زن حقش را می خواهد»، «لاک قرمز» و «آس و پاس» نیست و همانطور که پیشتر گفته شد، «سیانور» آخرین فیلم ایرانی منتشر شده در اینترنت است که ۴۰ روز قبل در دسترس کاربران قرار گرفته بود. در شرایطی که سال گذشته تعدادی از عناوین ایرانی زودتر از نسخه فیزیکی، در اینترنت منتشر می شدند و یا حداقل فاصله زیادی بین این دو نوع روش توزیع وجود نداشت، معلوم نیست که قطع همکاری تهیه کنندگان سینما با شرکت های VOD به چه دلیل صورت گرفته است.؟ آیا این شرکت ها نتوانسته اند به اندازه خریداران رایت نمایش خانگی فیلم ها، رضایت تهیه کنندگان سینما را جلب کنند؟

احتمال دیگری که می توان در رابطه تضعیف شده تهیه کنندگان با «ویدیو آنلاین ها» مطرح ساخت، این است که موسسات دارنده رایت نمایش خانگی، مستقلاً لینک دانلود قانونی عناوین در اختیار را در سایت های اختصاصی موسسات خود قرار خواهند داد و نیازمند استفاده از ظرفیت شرکت های «ویدیو آنلاین» نیستند. اگر فرض را براین بگذاریم که موسسات ویدیو رسانه همزمان خریدار رایت فیزیکی و اینترنتی فیلم های ایرانی شده اند، تاخیر در انتشار رسمی فیلم ها بر بستر اینترنت هیچگونه توجیهی ندارد و همه کسانی را که دسترسی به نسخه فیزیکی ندارند، به دانلود حرام وادار خواهد ساخت.

سال گذشته موسسات «تصویر گستر پاسارگاد» و «هنرنمای پارسیان» به عنوان دو موسسه پیشتاز در تامین و توزیع عناوین ایرانی باب فروش اینترنتی را در سایت اختصاصی خود گشودند و نشان دادند که برای توسعه بازار فروش محصولات شان، تدابیر ویژه ای را مستقل از زیرساخت های عظیم فراهم شده در شرکت های VOD، بکار بسته اند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید