روزانه های سینمایی

جوانترها برنده ماراتن اکران نوروزی امسال

همان مردمی که در نوروز ۹۵ سبد نمایش خانگی را از محصولات دیدنی و سرگرم کننده خالی دیدند، ترجیح دادند با قدری هزینه بیشتر راهی سینماهای شهرشان شوند و به گیشه سینماها رونق دهند. استقبال نسبتاً خوب مردم از شش فیلم روی پرده که نیمی از آنها به سینمای کمدی تعلق داشت، سبب فروش ۲۲ میلیارد تومانی فیلم ها تا نیمه فروردین ماه شده است. در نوروز امسال قریب به ۲.۵ میلیون نفر گرمابخش ۴۰۰ سالن سینما در کشور بوده اند. در این بین تلویزیون با پخش محدود تیزر ۴ فیلم از بین فیلم های نوروزی، ممنوعیت پخش تیزر فیلم «سه بیگانه» و پخش نسبتاً خوب و پرشمار فیلم «آباجان» با مضمون مرتبط با سال های دفاع مقدس و زندگی شهری در آن سال ها، تلاش کرد تا جای خالی کانال های شبکه نامحرمی مثل GEM را پرکند و اجازه ندهد تا آن شبکه بخشی از توفیقات اقتصادی سینمای ایران را به نام خود سند بزند.

در میان این فیلم ها «ماجرای نیمروز» دومین ساخته «محمد حسین مهدویان» همانند نخستین تجربه سینمایی او به دلیل شیوه روایی خاص خود و دوری از روایت سرراست و متعارف، با استقبال بیشتری نسبت به فیلم اول او روبرو شده است. دو فیلم «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» تلاش می کنند تا جا پای فیلم های «من سالوادور نیستم» و «50 کیلو آلبالو»بگذارند تا خاطره اکران نوروز ۹۵ را در اذهان زنده کنند. اما فیلم های اجتماعی «آباجان» و «یک روز بخصوص» وضعی تقریبا مشابه با دو فیلم اجتماعی نوروز گذشته یعنی «خشم وهیاهو» و «کفش هایم کو» دارند. «آباجان» مثل «خشم و هیاهو» فروش متوسط و«یک روز بخصوص» همانند«کفش هایم کو» نتوانسته است، تماشاچیان را به خود جذب کند. با این ترتیب «پور احمد» و «اسعدیان» دو کارگردان با سابقه سینمای ایران در اکران نوروزی سال گذشته و امسال جزء ناکامان گیشه به حساب می آیند تا نوار شکست های اغلب کارگردانان پا به سن گذشته در سال های اخیر امتداد یابد.

ویژگی مشترک دیگر اکران نوروزی دو سال گذشته پیشتازی و موفقیت خیره کننده دو کارگردان اول سینماست. «سعید روستایی» و «پیمان قاسمخانی» با فیلم های «ابد و یک روز» و «خوب، بد، جلف» نشان دادند که رگ خواب تماشاگران را بهتر از پیشکسوتان در دست دارند. چه پای خلق درامی اجتماعی مثل «ابد و یک روز» و چه ساخت کمدی خوش سر و شکل و سرحالی نظیر «خوب، بد، جلف» در میان باشد. اگر دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «یک روز بخصوص» را که اولی بطور کامل با سرمایه نهادهای دولتی و شبه دولتی و دومی با حمایت دولت تولید شده اند، در نظر نگیریم، چهار فیلم دیگر انحصارا با سرمایه بخش خصوصی تولید شده اند و به همین خاطر دغدغه جدی بازگشت سرمایه را دارند. بازگشت سرمایه و سود چشمگیر تهیه کنندگان فیلم های «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» تضمین شده است. «سه بیگانه» و «آباجان» از آنجا که فقط مالک ۴۳درصد از فروش گیشه خواهند بود، با احتساب فروش رایت نمایش خانگی می توانند به بازگشت سرمایه و فرار از ورشکستگی خوشبین باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید