روزانه های سینمایی

گل به خودی ادامه می یابد؟

سال گذشته فقط دو هفته نامه «سینمای خانگی» نبود که از انتشار بازماند بلکه با کاهش فعالیت های اتحادیه موسسات ویدیو رسانه و بی انگیزگی اعضا برای ادامه فعالیت های صنفی، گاهنامه «نمایش خانگی» که از حد نشریه ای داخلی فراتر نمی رفت، هم دیگر منتشر نشد. مهمتر از توقف انتشار دو نشریه، خداحافظی همیشگی بسیاری از موسسات ویدیو رسانه با فعالیت در عرصه ای بود که سالها به رغم مخاطرات فراوان، در آن کار کرده و با تلخی ها و شیرین هایش کنار آمده بودند.

سال گذشته در برابر تنها تشکل صنفی موسسات، کانون موسسات نمایش خانگی با اخذ مجوز ارشاد و عضویت تعدادی از مدیران موسسات ویدیو رسانه قد علم کرد. تشکلی که قصد چالش و رویارویی با تشکل صنفی موسسات را نداشت و می خواست در کوران صدور بیانیه های شدید اللحن اتحادیه موسسات ویدیو رسانه، راه دیگری را برای تعامل و ارتباط با بدنه دولت بگشاید. با این حال از هر دو تشکل یاد شده تا مدت ها خبری نبود تا اینکه تنی چند از اعضای کانون شال و کلاه کردند و هفته گذشته به دفتر مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری که همزمان دبیر ستاد صیانت و مبارزه با محصولات غیر مجاز نیز هست، روانه شدند. گزارشی که از جلسه نمایندگان کانون موسسات نمایش خانگی منتشر شد، نشان داد که به نمایش گذاشتن میلیونها نسخه دی وی دی غیر مجاز و امحای قریب الوقوع آنها، آنگونه که باید و شاید مدیران موسسات فعال در حوزه نمایش خانگی را سرحال نیاورده است و به زعم آنها عارضه ویرانگر تکثیر و دانلود غیرقانونی در جای دیگری کماکان بقوت خود باقی است و سرطان وار در حال تخریب سرمایه ها و اعتبار سینما و نمایش خانگی بصورت توامان است.

در همین جلسه بود که «مدیر عامل قرن ۲۱ »گفت: «متاسفانه برخی از نهادها و بانک ها دانسته یا نادانسته با سایت های غیر مجاز دانلود آثار سینمایی و نمایش خانگی همکاری دارند و این سایت ها دارای درگاه پرداخت پول هستند که بهتر است فکری به حال آنها شود و از سرقت این آثار جلوگیری به عمل آید.»

مدیر عامل موسسه «فیلمسازان جوان» هم تعارف را کنار گذاشت و اظهارداشت:

« بیش از ۳۰۰۰ سایت دانلود فیلم وجود دارد و متاسفانه شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی علیرغم آگاهی از تخلفات این سایت ها در سرورهای خود، از فعالیت این سایت‌ها جلوگیری نمی‌کنند. آسیبی که این دزدی‌ها وارد می‌کند باعث نابودی شبکه نمایش خانگی است و ضربه اقتصادی مهلکی متوجه این شبکه خواهد شد که طبعا نتایج آن متوجه اقتصاد سینمای ایران خواهد شد. متاسفانه تعریف محتوای غیرمجاز در جامعه به نادرستی جا افتاده است ، محتوای غیرمجاز شامل : محتوای غیر اخلاقی و آثار بدون مجوز وزارت ارشاد است اما خواسته ما ، جلوگیری از دزدی آثار سینمایی ایرانی و فیلم های خریداری شده خارجی می باشد.»

مدیر عامل «هنرنمای پارسیان» هم به بعد دیگری از اتفاقات تلخ حاکم بر فعالیت های غیر قانونی پرداخت و از گل به خودی هایی که این روزها در حال شدت گرفتن است، پرده برداشت و گفت:

«بعضی از شرکت های VOD بدون داشتن قرارداد، فیلم‌ها و سریال‌ها را برای عرضه در سایت‌های خود قرار داده‌اند که سرقت محسوب می‌شود.»

مدیر «کیمیانما» با انتقاد از ادامه فعالیت استودیوهای دوبله متخلف، به دفاع از کودکانی پرداخت که آماج انیمیشن های غیرمجاز قرار گرفته اند و دوبله نامناسب آسیب های آنها را دوچندان کرده است: متاسفانه از سمت وزارت ارشاد هیچ راه کاری برای جلوگیری از استودیوهای دوبله و افراد متخلف و غیرمجاز وجود ندارد و اکثر قریب به اتفاق این استودیوها آثار خارجی را دزدی و بعضا همزمان در ۴ استودیو دوبله می‌کنند. دوبله‌های غیرمجار از سطح کیفی بسیار پایینی برخوردار هستند و به هیچ عنوان به دلیل استفاده از الفاظ نامناسب، مناسب کودکان نیستند.

اما عضو دیگر این کانون که در جلسه حضور نیافته بود، نتوانست حرفش را در سینه نگه دارد و دم برنیاورد. او در گفتگوی مستقلی به سرنخی که از انتشار نسخه غیرقانونی فیلم های ایرانی رسیده است، اشاره کرد و گفت:

«در دوره موفقیت اقتصادی و تجاری سینمای ایران اتفاقی رخ داد که سینمای ایران را متضرر کرد. در شرایط فعلی فیلم‌هایی که به کمپانی‌های خارجی ارایه شده وارد شبکه غیرمجاز می‌شود که باید جلوی این نوع ورود گرفته شود و تهیه کنندگان در ارایه آثار به کمپانی‌ها دقت لازم را انجام دهند.»

گوینده این سخنان کسی نبود جز «علی اسد زاده» که سالهاست چراغ «تصویر گستر پاسارگاد» را با کوشش های شبانه روزی اش روشن نگه داشته است. برای اسد زاده شاید دشوار بود که چشم در چشم میزبان جلسه هفته گذشته بیاندازد و بگوید:

«متاسفانه در شرایط فعلی همه متولیان سرگرم  VOD شدند و ستاد صیانت قاچاق و مشکلات و موانع شبکه نمایش خانگی را از یاد برده است. به طور کلی ما دو نوع مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی داریم نحوه اول باید با ارایه فیلم‌های غیرمجاز در سطح خیابان و مراکز تولید برخورد شود، نوع دوم بستن سایت‌هایی که فیلم های غیرمجاز را ارایه می‌دهند. این کار بسیار ساده است اما به دلیل این مهم که مراکز دیگر از جمله مخابرات ذینفع است این کار انجام نمی‌شود، به طور مثال ظرف روزهای گذشته «ناهید» در سایت‌های غیرمجاز قرار گرفت اما با شکایت تهیه کننده این سایت فیلم را از روی سایت برداشت اما سایت فیلتر نشد. اگر سایت‌هایی که به سینما و محصولات فرهنگی آسیب می‌زنند به سرعت فیلتر می‌شد دیگر شاهد این تخلفات نبودیم.»

برای کسانی که به دیدار رئیس ستاد صیانت رفته بودند و کسانیکه به هر دلیل امکان حضور در جلسه را نداشتند، از این پس مهم این است که آیا نقطه پایانی بر نمایش فیلم های خارجی در بعضی از پردیس های سینمایی گذاشته می شود؟ آیا دارندگان مجوز vod قبل از انتشار هر گونه محصولی اقدام به اخذ مجوز برای آن می کنند؟ آیا شرکت های اینترنتی در تهران و شهرستان ها برای رقابت در فروش هر چه بیشتر ترافیک داخلی، چوب حراج را از سر فیلم ها و سریال های ایرانی برداشته و به سفره دیگران دست درازی نخواهند کرد؟ آیا گردانندگان سایت imvbox.com و تهیه کنندگانی که فیلم هایشان را در اختیار آن قرار می دهند، به این درک رسیدند که قبل از انتشار نسخه dvd فیلم هایشان در ایران آثارشان را در سایت مذکور بارگذاری نکنند؟

اگر پاسخ همه این سوالات مثبت باشد قطعاً مدیران استودیوهای دوبله هم حساب کار دست شان می آید و عمله و اکره باندهای فرصت طلب نخواهند شد.

توضیح: تمام نقل قول های این یادداشت مستند به سایت «فارس»است.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید