روزانه های سینمایی

ماهی که پشت ابر پنهان نماند

شمارش معکوس برای تولید سومین مجموعه «داود میرباقری» در نمایش خانگی آغاز شده است. «ماه تی تی» نام سومین سریالی است که «میرباقری» به تهیه کنندگی «مهران برومند» از هفته آینده مقابل دوربین خواهد برد. این دو که پیش از این هم در مجموعه های «شاهگوش» و «دندون طلا» با یکدیگر همکاری داشته اند، با جذب سرمایه لازم کلید پروژه ای را خواهند زد که هزینه تولید به مراتب سنگین تری از دو مجموعه پیشین روی دست آنها خواهد گذاشت. به همین خاطر اغراق نیست اگر بگوییم «ماه تی تی» به اقتضای داستانش که رفت و آمدهای زیادی به تاریخ گذشته و حال دارد، با ملاحظه طراحی صحنه(دکور، لباس، اکساسوار) در زمره سریال های بیگ پروداکشن است. با این حال موفقیت خیره کننده سریال«شهرزاد» حالا دیگر همه تهیه کنندگان را مطمئن ساخته است که اگر در طراحی داستان و کیفیت ساخت آن، به گونه ای عمل کنند که اثر مورد توجه مخاطب جوان قرار گیرد، بازگشت سرمایه و سود نسبی آن تضمین شده است.

«میر باقری» در شرایطی فرمان «صدا، دوربین، حرکت» را صادر خواهد کرد که در فاصله تولید سریال «دندون طلا» و حالا «ماه تی تی» نمایش خانگی شاهد تغییرات زیادی در مناسبات تولید و عرضه بوده است. آماده شدن زیرساخت های ارتباطی در کشور برای عرضه محصول در فضای مجازی و آنچه که از آن به فناوری  ott یاد می کنیم، امکانی را فراهم ساخته است تا مخاطب از طریق تلفن همراه، تبلت و نمایشگرهای هوشمند و در هر جا که تحت پوشش خدمات اینترنتی شرکت های fcp است، محصول مورد علاقه اش را تماشا کند و پاگیر player های خانگی نشود.

اهمیت رخدادهای فناورانه اخیر آن است که شرکت های دارنده مجوز vod در کارزار و رقابت سختی برای گرفتن سهم بیشتر از بازار هستند و در این راستا طی ماه های آینده مترصد آن هستند که با در اختیار داشتن آثار جذابی برای بازاریابی برنامه ریزی کنند. بی شک این ظرفیت، از فرصت سرمایه گذاری در پروژه هایی که نام هایی چون «حسن فتحی» و «داود میرباقری» پشت آنهاست، استقبال می کند و برای جذب مشتری نیز تسهیلات خاصی را در نظر خواهد گرفت. از سوی دیگر خبرهای غیر رسمی حکایت از حضور سرمایه گذاران مشترک و یا همسو در هر دو مجموعه دارد. این پندار زمانی تقویت می شود که به یادآوریم «سید محمد امامی» و «مهران برومند» در جریان ساخت سریال «شاهگوش» در کنار یکدیگر بودند و قبل از اینکه بر سر اصل  «دوری و دوستی» توافق کنند و یکی سراغ «شهرزاد» برود و دیگری در «دندون طلا» مشغول به کار شود، حکایت دو درویشی را داشتند که در یک گلیم خسبیده بودند.! با این همه پیش بینی می شود، موسسه «هنرنمای پارسیان» که در تولید و عرضه مجموعه «دندون طلا» تجربه موفق و بی حرف و حدیثی با سرمایه گذاران آن مجموعه داشت، یکی از پایه های ثابت مجموعه «ماه تی تی» است ولو آنکه این همکاری در بدبینانه ترین حالت به تکثیر و توزیع انحصاری نسخه فیزیکی سریال محدود گردد. موسسه دیگری که نمی توان از نقش آن در حمایت از تولید و عرضه مجموعه های نمایشی در شبکه نمایش خانگی چشم پوشی کرد، «تصویر گستر پاسارگاد» است. موسسه ای که هنوز بر موج موفقیت های درخشان «شهرزاد» سوار است و با مدیریت لحظه به لحظه صفحات سریال در شبکه های اجتماعی، اصرار دارد شور و اشتیاق مخاطبان میلیونی سریال را تا زمان توزیع فصل جدید سریال از جوشش نیاندازد. بنابراین با وجود جذابیت هایی که هر دو سریال دارند و منابع سرمایه گذاری که بی رغبت به شراکت در آنها نیستند، از جمله -سرمایه داران بازار مبل و موبایل- بعید نیست که با تشکیل یک کنسرسیوم سهم و نقش هر یک از طرف های ذینفع مشخص گردد تا نتیجه بهتری از توانایی ها و ظرفیت های اقتصادی و لجستیکی شرکت های سرمایه گذار بدست آید.

 اگر در سال گذشته قسمت های پایانی «دندون طلا» با عرضه دو قسمت اول «شهرزاد» همپوشانی داشت، در بهار ۹۶ قطعاً توزیع دو مجموعه «شهرزاد ۲» و «ماه تی تی» با یکدیگر تلاقی داشته و باید دید که سرمایه گذاران دو مجموعه با وصفی که در باره آنها رفت، چه تمهیدی برای حفظ و افزایش مخاطبان هر دو سریال بکار می بندند.

کلام آخر! با جدی شدن ساخت دو مجموعه تازه در نمایش خانگی پرونده ساخت مجموعه تلویزیونی «سلمان» توسط داود میرباقری و فیلم سینمایی «کنتس سلما» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه کنندگی «علی معلم» تا اطلاع ثانوی مختومه اعلام می شود.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید