روزانه های سینمایی

این ابهام را برطرف کنید. لطفاً!

جذابیت و حاشیه های «سریال های نمایش خانگی» آنقدر هست که دبیرخانه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های ویدیویی « یاس» سرانجام راضی به افزودن بخش جداگانه ای در دوره آتی جشنواره بشود و دست به نقد، سه جایزه هم برای آن در نظر گیرد. طی هفت سالی که از توزیع نخستین مجموعه های نمایشی یعنی «قلب یخی» در مرداد ۸۹ تا آخرین آنها «آسپرین» می گذرد، مجموعاً ۱۴ سریال در شبکه عرضه شده اند که در بین آنها سه مجموعه(«ابله»، «عشق تعطیل نیست» و «سیگنال موجود است») در اواسط راه از حرکت بازماندند و به دلیل عدم استقبال برای همیشه با مخاطبان وداع کردند.«قهوه تلخ» در قسمت های پایانی متوقف شد. 

در مقررات چهارمین دوره جشنوراه فیلم های ویدیویی«یاس»برخلاف صراحتی که در بخش «مسابقه ایران» به چشم می خورد و همه آثار شرکت کننده در این بخش باید طی سال های ۹۴ و ۹۵ تولید شده باشند، در بخش «سریال های نمایش خانگی» این نکته مورد غفلت قرار گرفته است که سریال های مورد نظر در چه دوره زمانی باید تولید و یا توزیع شده باشند. آیا هر ۱۴ سریال اعم از کامل یا ناقص در دایره داوری قضاوت قرار خواهند گرفت و یا سریال های سال های اخیر مد نظر می باشد؟ در اینصورت بازه زمانی سال های اخیر از چه مبدایی شروع می شود؟سال ۹۲ یعنی زمان آغاز به کار دولت یازدهم یا سال های متاخر ۹۴ و ۹۵؟

از سوی دیگر با توجه به اینکه «سریال های شبکه نمایش خانگی» بیش از انبوه «فیلم های ویدیویی» با بازخورد مخاطبان روبرو شده اند و محل بحث موافقان و مخالفان بوده اند و مجموع تیراژ این ۱۴ سریال بیش از شمارگان محدود «فیلم های ویدیویی» است، (با فرض انتشار آنها)چرا برای«فیلم های ویدیویی» ۱۶ جایزه و برای «سریال های نمایش خانگی» فقط ۳ جایزه در نظر گرفته شده است؟

آیا بهتر نبود به جبران غفلت صورت گرفته در سه دوره پیشین جشنواره، اولاً همه سریال های هفت سال اخیر ارزیابی می شدند و ثانیاًجوایز تخصصی بیشتری برای «سریال های نمایش خانگی» در نظر گفته می شد؟ شک نیست که طراحی صحنه و لباس سریال های «شهرزاد» و «دندون طلا» ارزش های تکنیکی به مراتب بالاتری از فیلم های ویدیویی دارند و چهره پردازی فیلم های ویدیویی قابل مقایسه با کیفیت گریم سریال های «شاهگوش»، «ابله» و «دندون طلا» نیستند. بر همین سیاق می توان جلوه های ویژه، بازیگری و موسیقی سریال های نمایش خانگی را گوشزد کرد که چون در هیچ جشنواره دیگری مورد ارزیابی قرار نمی گیرند، استحقاق تقدیر و تحسین در جشنواره «یاس» را دارا هستند.

همانطور که صاحب این قلم در سال های گذشته به دفعات گفته است و متاسفانه هیچ پاسخی را دریافت نکرده است، اولویت شرکت در بخش رقابتی جشنواره «یاس» و اعطای جایزه در آن باید معطوف آثاری باشد که در نمایش خانگی توزیع شوند. روا نیست در شرایط پر مخاطره سرمایه گذاری در شبکه نمایش خانگی، بخش عمده ای از جوایز به فیلم های اساساً تلویزیونی اهدا شود که هیچ ردی هم از آنها در سبد محصولات شبکه نمایش خانگی معمولاً دیده نمی شود. جالب است که در نقطه مقابل، پخش آگهی «سریال های نمایش خانگی» از سیما با ممنوعیت و محدودیت جدی روبرو است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید