روزانه های سینمایی

حال نیمی از سینماها خوب شده است-مکتوب هفته ۲۹

مدیر عامل موسسه سینما شهر اخیراً گفته است: ۲۰۰ سالن سینما کمتر از ۱۰ درصد گردش مالی را به خود اختصاص داده‌اند! بطوری که در انتهای جدول فروش سینماها، سینمای قائم شهر با فروش ماهانه ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد.» اگر به گفته ایشان مجموع پرده های نمایش را ۴۰۵ عدد بدانیم، نیمی از سالن های سینما که عموماً سینماهای تک سالنه هستند، حال و روز خوبی ندارند و نفس آنها به شمارش افتاده است. سینماهایی که اگر هم خبر تعطیلی آن ها منتشر شود می توان امیدوار بود گشایش پردیس های سینمایی- تجاری جدید تلخی فرجام سینماهای قدیمی و زیان ده را جبران کند. با این وجود خوشبختانه نیمی دیگری از سالن ها که عموماً در ۱۳ شهر بزرگ کشور هستند، امسال رونق نسبی را تجربه می کنند و فروش سینمای ایران در ۵ ماه گذشته به مرز ۹۰ میلیارد تومان بالغ شده است. پیش بینی می شود تا پایان سالجاری سالن ها سینما بیش از ۲۵ میلیون بیننده را پذیرا باشند که در اینصورت سرانه تعداد مرتبه ای که ایرانیان در یکسال به سینما می روند به۰.۳ بهبود می یابد. به عبارتی هر ایرانی(مخاطبان بالقوه) سه سال یکبار به سینما می رود. این رقم در گذشته هفت سال بود.

در هفته ای که گذشت نام یک گروه دوبله سابقاً زیرزمینی چند بار به عنوان متخلف در زمینه دوبله فیلم خارجی بویژه انیمیشن در فضای رسانه ای برده شد و از تعلل دستگاه های مسئول برای برخورد با آن انتقاد شد. این رسانه ها از یاد برده بودند که منطقاً باید به سینماها و سایت های رسمی که مبادرت به نمایش فیلم های خارجی غیرمجاز می کنند، تذکر دهند. در این گیر و دار سینمای «ایوان شمس» واقع در اتوبان کردستان نیز به زنجیره سینماهای نمایش دهنده این فیلم ها افزوده شد. پیامدهای عدم عضویت ایران در کمیسیون «کپی رایت» به همین جا ختم نشد و انتشار خبر ترجمه و انتشار کتاب دیگری از سری داستان های بلند «هری پاتر»(این بار یک نمایشنامه که خانم رولینگ به همراه دونفر دیگر آن را نوشته اند) سبب شد تا طرفداران آثار «جی کی رولینگ» برای خرید کتاب آن هم با امضای خانم «ویدا اسلامیه» مترجم مشهور کتاب های «هری پاتر» در مقابل دفتر ناشر این کتاب صف بکشند. جالب تر اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای اعلام کرد از ابتدای سالجاری به منظور حمایت از تولید کنندگان بازی های رایانه ای ایرانی، درآمد و عوائد توزیع انحصاری عناوین خارجی پرطرفدار را که بر خلاف فیلم های سینمایی کم نیستند، از طریق مزایده به دفعات در اختیار واجدان شرایط قرار داده است. در شبکه نمایش خانگی توزیع رسمی عناوین غیرقابل خریداری در ۲۰ ماه گذشته، به صلاحدید مسئولان امر متوقف شده است اما فرصت طلبان با استفاده از ظرفیت شبکه توزیع در این مدت بیکار ننشستند و عناوین غیرمجاز زیادی را روانه مراکز عرضه در تهران و شهرستانها نمودند. در مجموعه مقررات نمایش خانگی کشور وفق مفاد ضوابط تامین فیلم برنامه های ایرانی و خارجی، مستند به موادی از دستور العمل ماده ۲ آیین نامه تاسیس موسسات ویدیو رسانه( با اصلاحات مصوب سال ۱۳۸۹) چگونگی تامین و عرضه فیلم ها و برنامه های ایرانی و خارجی هر ساله اعلام می گردید.

بد نیست بدانید که یکی از دلایل تاخیر در توزیع نسخه ویدیویی فیلم سینمایی«ساکن طبقه وسط» ساخته شهاب حسینی این بود که سایت اروپایی imvbox قبل از توزیع dvd فیلم در ایران به درخواست تهیه کننده فیلم آن را برای فروش بارگذاری کرده بود. بدیهی بود که این اقدام ضرر و زیان ناشر ایرانی را در پی داشت زیرا با بهره برداری و دانلود غیرقانونی و دسترسی کاربران ایرانی به فیلم، فروش نسخه اصلی در داخل لطمه اساسی می خورد. در هفته های گذشته که تعداد قابل توجهی از فیلم های ایرانی در بازار و فضای مجازی بصورت غیر مجاز در دسترس قرار گرفتند، اطمینان حاصل شد که اغلب این عناوین باز هم در سایت مذکور قابل مشاهده بوده اند. این اتفاق زنگ خطری را در کنار گوش همه دست اندرکاران نمایش خانگی به صدا درآورد که فضای مجازی از جمله سرویس های آفلاین نمایش فیلم، آنطور که تصور می شود امن نیست و به رغم تمهیدات صورت گرفته برای بالا بردن ضریب امنیت سایت ها و سامانه هایی که ویدیوی درخواستی ارائه می دهند، به مصداق دست بالای دست بسیار است، متاسفانه امکان دانلود فیلم ها و دسترسی به آنها وجود دارد و بر خلاف تصور این شیوه های عرضه فیلم نیز مخاطرات خاص خودش را داراست.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید