روزانه های سینمایی

سرویس های« استریم ویدئو »گرفتار در دام تکرار

قبل از آنکه شرکت های«ویدیوی درخواستی» از دولت مجوز اخذ کنند و آغاز بکار نمایند، مرتباً این جمله شنیده می شد که بزودی انقلاب و نهضت تولید محتوا فضای مجازی کشور را درمی نوردد. بااین حال نگاهی به معدود برنامه هایی که طی چند ماه گذشته در سایت و یا کانال تصویری این شرکت ها دیده می شود، متاسفانه نشانه ای از دورخیز این شرکت ها برای تولید محتوا دیده نمی شود. رصد تولیدات موجود حکایت گر مسابقه دویی است که دوندگان آن در دور نخست باید در یک خط بدوند و سپس در دورهای بعدی راه خود را از هم جدا کنند. صریح تر بگویم که وجه مشترک اغلب برنامه های تولید شده گفتگو با سلبریتی ها یا همان ستارگان سینما وتلویزیون است. «دید در شب»نخستین برنامه از این دست بود که «آپارات» یا« فیلم نت» با اجرای «رضا رشید پور» آن را کلید زد و حالا که مدت هاست تولید و پخش آن با بازگشت مجری برنامه به تلویزیون متوقف شده است،  نمونه های مشابه و ژنریک آن مرتب در حال تولید و پخش از سایت و« اپ» های شرکت های vod است. «جواد یحیوی» لباس آپاراتچی را پوشید و سعی کرد در برنامه «آپاراتچی»، راهی را که «رشید پور» باز کرده بود، ادامه دهد.بر همین منوال برنامه «سلفی» را «آیونت »بارگذاری کرده است. «سپاس» را «آی پی مدیا» یا «ایلانرم افزار» در معرض تماشا قرار داده است. سازندگان برنامه «چارگوش» با راه اندازی کانالی در آپارات کاری تقریباً مشابه را سرانداخته اند و سایت« تی وی پلاس» با مدیریت حسینیان مجری سیما زودتر از همه اینها ضبط ویدیویی گفتگو با ستارگان را راه انداخت.

در همین رابطه برنامه تولیدی «با ما خوش می گذره» با اجرای «مهران غفوریان»از جمله برنامه های آینده «آی پی مدیا» ست که هنوز ماهیت آن روشن نشده است اما احتمال می رود حضور بازیگران و خوانندگان مطرح یکی از آیتم های ثابت این برنامه ویدیویی باشد.

همه این برنامه های مشابه در حالی فضای مجازی را به قرق خود درآورده اند که تلویزیون هم به جز مناسبتهای ملی و مذهبی، در برنامه های پرمخاطبی مثل«خنداونه» و«دورهمی» ستون اصلی برنامه هایش را به گپ و گفت با ستارگان قرار داده است. البته تولید چنین برنامه هایی بی شک در پاسخ به تقاضایی است که در جامعه و در بین اقشار مختلف مردم وجود دارد که اتفاقاً بد هم نیست وخُرده ای هم بر آن نمی توان گرفت اما شباهت تم و ساختار و تکرار مکرر چنین برنامه هایی سبب ملال و دلزدگی است و از آن نمی توان به نهضت تولید محتوا یادکرد.!

اینطور که از قرائن پیداست تا اطلاع ثانوی مزیت نسبی شبکه نمایش خانگی درشکل DVD و یا VOD آن، کماکان محتوای سریال هایی است که اختصاصاً برای آن تولید و پخش می شوند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • اقای اخباری بخش تازه های دوبله را به روزرسانی فرمایید.
    جناب روابط عمومی هنر اول از دوبله جدیدترین عناوین فیلم های خارجی بگید و اینکه چرا مدت هاست فیلم های خارجی توزیع نمی کنید و ان ها را در سایت نماوا قرار می دهید ؟ مثل سریال خانه پوشالی که به جای توزیع در سطح شهر ها فقط در نماوا پخش شده! و اینکه ایا سریال جدیدی در حال دوبله دارید ؟

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید