روزانه های سینمایی

افخمی باید ویدیو بسازد

یکی از جذابیت های برنامه موفقی مثل ۹۰ جدا از اجرا و تسلط عادل بر موضوع برنامه، ساخت و نمایش ویدیویی هایی است که در لابلای برنامه پخش می شوند و طرفداران پرشماری دارند. چه ویدیوهایی که با گفتار فردوسی پور همراه می شوند و چه سایر ویدیوهایی که برجذابیت های برنامه در ساعات پایانی شب می افزایند. این ویدیوها یا اصطلاحاً پلی بک ها، اطلاعات و تحلیل های تازه ای را از وقایع هفته، شخصیت های مهمان و یا آنالیز بازی های به زبان کاملاً فنی و مردم فهم ارائه می دهند. چاشنی طنز در گفتار متن و نیز بازیگوشی های تصویری و تدوینی در این ویدیوها آنقدر حساب شده به خدمت گرفته می شوند که آثار روحی و روانی خوشایندی را بر تن و روح خسته بیننده می نشاند.

شبیه چنین تجربه ای در سری جدید برنامه خندوانه نیز به داد رسید و تنوع بصری لازم را به برنامه بخشید. در این ویدیوها نیز طراوات و جوانانگی خاصی حاکم بود و شخصیت گزارشگری که هیچگاه او را ندیدیم، موقعیت های خوبی را در مواجهه با مصاحبه شوندگان و مهمانان برنامه خلق کرد. ویدیوهای محبوب و پر بیننده شانسی که در سال های اخیر داشته اند، بازنشر گسترده آنها در فضای مجازی و گروه های پرشمار ایجاد شده در تلفن های همراه بوده اند.

در سری جدی هفت که قالب و شمای کلی آن در جمعه شب گذشته رونمایی شد، افخمی و تیم سازنده نیازمند چنین ویدیوهایی هستند. افخمی به اعتبار شم قوی فیلمسازی اتفاقاً باید الگوی تازه ای را از بصری به مخاطبان وسایر برنامه سازان ارائه دهد. متن و حاشیه های متعدد سینما در طول هفته که چندین روزنامه، سایت، هفته نامه و ماهنامه سینمایی به آنها می پردازند، دستمایه های خوبی برای ویدیو سازان برنامه هفت هستند تا بتوانند بار دیگر بر شمار مخاطبان این برنامه به حاشیه رفته بیفزایند. افخمی باید روی هزاران فیلم ساز کوتاه و کلیپ ساز در سراسر کشور حساب کند و از آنها بخواهد ویدیوهای جالبی را در باره مسائل سینما در شهرهایشان برای برنامه بسازند و ارسال کنند. مسائلی نظیر اکران فیلم در سینماها، وضعیت سالن ها، پیشکسوتان سینما در استانها، آموزش و تولید، دفاتر و آموزشگاه های آزاد سینمایی، تاریخچه سینما در شهرها و …در قالب ویدیوهای کوتاه می تواند به رقابتی بین سازندگان این آثار بیانجامد و در پایان هر فصل به بهترین های آنها جوایزی اهدا گردد. در این صورت برنامه از پلاتوهای طولانی و گفتگو محور صرف خارج خواهد شد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    هفته گذشته برادران عزیز زیر زمینی دست به شاهکار دیگری زدند! توزیع فیلم RED2 ! البته بنده قبلاً چیزهایی درباره این فیلم شنیده بودم اما یادم نبود تا دیروز که آن را تماشا کردم! قسمت اول فیلم خیلی جذاب و تماشایی بود و به شکل کاملاً مجاز در شبکه توزیع شده و حتی از تلویزیون هم پخش شده است . اما RED2 محصول ۲۰۱۳ آمریکا ، تاکنون توزیع و پخش نشده بود که دوستان زیرزمینی هفته قبل با برند “پخش آ…” زحمتش را کشیدند . البته بنده دقیقاً محاسبه نکردم که فیلم چقدر طول کشید اما پشتش نوشته ۹۰ دقیقه در حالی که نسخه اصلی فیلم ۱۱۶ دقیقه ای است . اما خب، این سانسور کاملاً الزامی بوده و مثل حذفیات سان آندریاس که اگر درست یادم مانده باشد کار همین ها بود، روی اعصاب نیست! اما مشکل اصلی فیلم چیست؟ دانشمند دیوانه خطرناکی (با بازی آنتونی هاپکینز) از دست ماموران امنیتی فرار کرده و به سفارت افغانستان در لندن پناهنده می شود! البته این حرفی است که دوبلورها می زنند تا قضیه را ماست مالی کنند و بیشتر حذفیات فیلم هم مربوط به سکانس های داخل این به اصطلاح سفارت افغانستان است!!! اما با این وجود خیلی راحت می توان تشخیص داد که اینجا سفارت افغانستان نیست! سفارتی که توسط تابلوهای مینیاتوری ایرانی و فرش ها و مجسمه های ایرانی تزیین شده و پر است از ماموران سر تا پا مسلحی که هیچکس نمی تواند در ایرانی بودنشان شک کند! و …
    و با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید همه آنچه را که دوبلورهای ماهواره ای فیلم سعی در پنهان کردنش داشته اند بدانید! ما با یک فیلم ضد ایرانی کاملاً مخرب طرف هستیم که می خواهد بگوید داخل سفارت ایران در لندن که توسط صدها مامور مسلح ایرانی محافظت می شود اتاقک های ضد جاسوسی (از همان هایی که همه می دانند در سفارتخانه های آمریکا وجود دارد!) هست که داخلشان با دانشمندان دیوانه برای خرید سلاح های مخرب و کشتار جمعی معامله می شود!!! و بعد هم باید شاهد قهرمان بازی های شخصیت های فیلم باشیم که برای نجات دنیا تعداد زیادی از ماموران و کارکنان سفارت را به قتل می رسانند! تازه این ظاهر قضیه است و تا دلتان بخواهد در نسخه سانسور نشده فیلم می توانید نیش و کنایه های سازندگان به سیاست و وضعیت حقوق بشر ایران را در همان دقایق مربوط به سفارت ایران مشاهده فرمایید!
    ساخته شدن این فیلم توهینی است به کل ملت ایران و توزیعش با آن وضعیت توهین به شعور ملت ایران!

  • با سلام
    شایعاتی راجع به سریال بریکینگ بد پخش شده که قرار نیست این سریال جداگانه به طور کامل پخش بشه
    امیدوارم مسولین شرکت مربوطه با پاسخگویی به موقع مانع نشر این گونه شایعات شوند

  • با سلام؛متن پست تصویرگستر:

    مژده به هواداران سریال بریکینگ بدفصل اول سریال بریکینگ بد از هفته آینده در سراسر کشور بهصورت پک کامل و نفیس عرضه میگردد ، این پک به دو زبان انگلیسی و فارسی ، به همراه پشت صحنه دوبله و مصاحبه با عوامل توزیع می گردد…

    با تشکر از پاسخگویی موسسه؛منتظر پخش هستیم!!

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید