روزانه های سینمایی

جوایز سریال ها عند المطالبه یا عند الاستطاعه؟

نوشته عماد معیری: چندی است که انبوه سریال های نمایش خانگی در فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی و سوپر مارکت های شهر های بزرگ کشور سر از ویترین ها در آورده اند که هر کدام با ابزارهای مختلفی سعی در جذب مخاطب و ربایش دل آنها دارند. بعضی از سریال ها با بولد کردن چهره معروف بازیگران ستاره خود در پوستر های رنگارنگ و یا تهیه و توزیع استند های کوچک و بزرک رومیزی و ایستاده و … و عده ای با نصب بیلیبوردهای بزرگ در اتوبان ها و معابر مهم شهری و جدیدا تبلیغات در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای که به زعم تنی چند از مدیران موسسات دست کمی از شبکه های داخلی خودمان ندارند ولی چون با عدم گشاده رویی صدا و سیما مواجه میشوند به دل شبکه های ماهواره ای روی می آورند . اما نکته قابل اشتراک تقریبا تمامی سریال های نمایش خانگی قرار دادن جوایز متعدد و گوناگون برای مشتریان و نمایندگان فروش هست که حربه ای برای ترغیب مخاطبین به خرید محصولات اورجینال تبدیل شده تا شاید بدین وسیله جلوی فعالیت گسترده برادران غیر محترم غلام تکثیر کمی گرفته شود و اجازه دهند تا موسسات مجازی که با هزار امید و آرزو و عشق به این کار ، تمام سرمایه و عمر خود را در این راه گذاشته اند هم در کنار سود هنگفت باد آورده آنها ، نفسی بکشند !که این داستان مفصلی است و گونه های نا شناخته ای دارد که میخواهیم در این مبحث به آن اشاره کنیم.
شاید بتوان گفت که این جریان قراردادن جوایز متعدد و مهیج با سریال قهوه تلخ رنگ و بوی خاصی به موج بزرگ سریال سازی و سریال فروشی در شبکه نمایش خانگی داد ولی خیلی زود خلف وعده تهیه کنندگان این مجموعه باعث حرف و حدیث های فروان و باعث دلزدگی خریداران بزرگ و خرد شد تا جایی که مهران مدیری به عنوان کارگردان قهوه تلخ دست به انتشار ویدیویی با مضمون عذرخواهی به جهت خلف وعده تهیه کنندگانش زد. ولی نه تنها این ویدیوی مدیری دردی را چاره نکرد که شاید در بعضی جهات تبلیغات منفی ای  شد هم برای شرکت توزیع کننده که چندی بعد به تعطیلی کشیده شد  و هم برای دیگر سریال ها که ای بابا پس حتما از این به بعد هر کارگردانی که سریالی ساخت و عوامل توزیع آمدند و گفتند که جایزه میدهیم ، اگر نشد کارگردان با ارائه ویدیویی ۵ تا ۱۰ دقیقه ای خیل عظیم کسانی را که شاید در کنار دیدن سریال به شوق گرفتن جوایز خوش آب و رنگ وعده داده شده نسخه اورجینال را تهیه کرده اند به باد فنا خواهد رفت . گرچه این موج با سریال قهوه تلخ آغاز شد ولی دیگر موسسات نیز از این امتیاز تقلبی کم بهره نجستند و با وعده های جذاب تر از سکه و ویلا و … سعی در جذب مخاطب نمودند مثل قراردادن خودروهای لوکس مثل بی ام و یا بنز  که هرگز داده نشد و یا هیچگاه خبری مبنی بر داده شدن این جوایز رسانه ای نگردید و این  تلنگری شد برای مسئولین وزارت ارشاد و معاونت سینمایی که شاید باید به مثابه رقیب دیرین خود صدا و سیما الزامات پایبندی به تعهدات موسسات را قبل از اعلام به مردم بی خبر از همه جا ، دریافت ، و سپس اجازه تبلیغات داده شود که این مهم باعث شد خیلی از کسانی که میخواستند از این آب گل آلود ماهی بگیرند پا پس کشیده و حواسشان بیشتر جمع شود.
این موضوع بسیار مهم تا امروز که شاهد سرازیر شدن سریال های مختلف به صنف نمایش خانگی هستیم ادامه دارد و شاید هیچگاه به مهمی حالا نبوده است. چرا که همه دست اندر کاران شبکه میدانند که هم اکنون بیشتر بار مالی این شبکه به سمت سریال سازی سوق پیدا کرده و از هدف اصلی خود که همانا حمایت بی چون و چرا از صنعت فیلم سازی کشور می باشد، دور و دورتر میشود ( که این خود مبحث مفصلی را میطلبد که در این مقال نمیگنجد ) با این حال دوباره سر و کله جوایز متعدد پر رنگ و لعاب سریال ها پیدا شده از سریال ” سیگنال موجود است ” موسسه تدبیر و امید ماندگار بگیرید تا سریال قابل تامل ” شهرزاد ” موسسه تصویر گستر پاسارگاد، که اولی جوایز متعددی برای نمایندگان توزیع در قبال خرید بیشتر قرارداده و دومی روی به ارائه جوایز متعدد به صورت مستقیم به مخاطبین نموده است . حال سوال اصلی اینجاست که با توجه به پیشیینه نه چندان موفق گذشته در ارائه جوایز در سریال ها و همچنین اهمیت نیاز به نظارت دقیق در اینگونه امور ، معاونت سینمایی ارشاد چه تدبیری را برای این مهم اندیشیده است که شاید حداقل ترین کارها ثبت و به اشتراک گذاری مراسم واگذاری جوایز به مخاطبین زیر نظر مسئولین امر باشد و یا گرفتن تضمین هایی معتبر از موسسات برای پرداخت به موقع به مخاطبین باشد که این موضوع بسیار مهم و قابل اعتنا می باشد. اگر فرض را بر این بگیریم که موسسه ای که تخلف نمود حتی تنبیه اداری و یا متحمل جریمه شود ولی نگاه تیزبین و کنجکاو مخاطبان اگر لطمه ای از این بابت ببیند لطمات آن گریبان کل مجموعه نمایش خانگی را گرفته و به تبع آن صنعت سینمای ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
.لذا انتظار می رود تا جوایز متعدد که برای محصولات نمایش خانگی قرار داده میشود مانند مهریه اکثر بانوان گرامی کشورم عندالمطالبه باشد نه مانند معدودی عندالاستطاعه .
پ ن : در قوانین کشوری پیرامون مهریه دو قسم پرداخت داریم که اولی که رایج ترین نوع از این گونه میباشد عندالمطالبه است که این دین تا همیشه و تا زمان وصول بر ذمه داماد است و دومی که کمتر مورد استفاده قرار میگیرد عندالاستطاعه است که در خلاصه ترین توضیح میشود گفت که ” هر وقت داشتم میدم اگر نداشتم هم که هیچی “

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید