روزانه های سینمایی

اگر مسافر راهی شود…

خبر تغییر احتمالی مدیریت موسسه رسانه های تصویری طی هفته های گذشته بارها در جراید و سایت ها تکرار شد و حتی گمانه زنی برای فرد جایگزین وی نیز مطرح شد. مسافر آستانه در گفتگویی که اخیراً انجام داده،  این موضوع را تکذیب کرده و اظهار داشته است که تاکنون حکم و ابلاغی برای برکناری دریافت نکرده است.

مسافر آستانه در دو سالی که بر صندلی مدیریت موسسه رسانه های تصویری تکیه زده است، از در رقابت و کل کل با موسسات خصوصی وارد نشد. مسافر به دفعات سالن موسسه را در اختیار اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه قرار داد تا مامن و مکانی آبرومند برای گردهمایی هایشان داشته باشند.

موسسه رسانه های تصویری در دوره این مدیر، پخش و توزیع معدود محصولاتش را به پخش تخصصی هنرنمای پارسیان سپرد و اشتباه گذشتگان را برای به بازی گرفتن پخش های غیر تخصصی تکرار نکرد.

مسافر آگاهانه فیتیله فعالیت های موسسه را پایین کشید تا بهانه را از دست بعضی موسسات تنبل و پرادعا بگیرد تا نگویند موسسه دولتی فضا را برای آنها تنگ کرده است. حالا مدتهاست که در سبد کالای موسسه عناوین خارجی به چشم نمی خورند و موسسه اگر در بازارهای جهانی هم حضور دارد، به قصد بازاریابی برای فیلم هایی است که در اختیار دارد و یا تن به خرید نیابتی داده است.

در سال های اخیر به اقتضای تحولات فناوری راه اندازی خدمات و سرویس های جدید در زمینه ارائه تصویر شتاب بیشتری به خود گرفت و پروژه تلویزیون اینترنتی و به تبع آن vod به مرحله اجرا نزدیک تر شد. جاداشت مجموعه سازمان سینمایی و موسسه رسانه های تصویری نقش فعال تری در این زمینه برعهده می گرفتند و صرفاً ناظر تصمیمات متخذه نبودند و یا به نقش حداقلی رضایت نمی دادند. کاش مسافر در باره نحوه همکاری موسسه تحت مدیریتش برای راه اندازی سرویس های ویدیوی درخواستی با سایر شرکت ها بیشتر توضیح می داد. او باید بگوید در تمام سال های سپری شده چه اقدامات و هزینه هایی برای راه اندازی این پروژه مهم صورت گرفته است و آیا تقلیل نقش موسسه در حد رگولاتوری تامین بخشی از محتوا، صحت دارد؟

آیا کنسرسیومی متشکل از موسسات ویدیو رسانه واجد شرایط و حتی تهیه کنندگان متمکن سینما نمی توانست یکی از پنج شرکت برنده در مزایده سال گذشته صدا و سیما -به عنوان متولی اصلی تلویزیون اینترنتی-باشد.؟

در متن سیاست های سینمایی دولت یازدهم بنابراین گذاشته شد تا با اعطای تسهیلاتی به موسسات خصوصی، فیلم های ایرانی مورد حمایت موسسه رسانه های تصویری، از سوی آنها خریداری و در شبکه توزیع شود تا به مرور نقش موسسه در زمینه تامین فیلم ایرانی هم کمرنگ شود. این اتفاق به هر دلیل نیفتاد و توضیحی هم در این باره داده نشد. نگاهی به فیلم های ایرانی توزیع شده در شبکه از سوی سایر موسسات طی سالجاری نشان می دهد که اتفاقاً اکثر فیلم های ایرانی آنها هم در اکران عمومی توفیقی نداشته اند و تعداد قابل توجهی از آنها منتخبین گروه هنر و تجربه هستند.! بنابراین از این حیث ویژگی مشترکی با فیلم های عرضه شده موسسه رسانه های تصویری دارند.

در حالیکه بیش از نیمی از عمر دولت یازدهم سپری شده است، بهترین گزینه ممکن برای موسسه رسانه های تصویری مسافر آستانه است. صداقت و سلوک مردی که با مناسبات و روابط انسانی در عرصه هنر آشناست و در دو سال گذشته موسسه را سکویی برای بلندپروازی و فعالیت های نامرتبط قرار نداده، غنیمت است. انتصاب هر فرد ناآشنای دیگری در این سمت، سبب فرصت سوزی و ایجاد اخلال در امور جاری موسسه خواهد بود.

از سوی دیگر تقسیم کار منطقی صورت گرفته بین موسسات سینمایی در این دوره سبب شد تا موسسه هزینه زیادی را بر دوش دولت نگذارد و یار خاطر موسسات خصوصی باشد. در همین رابطه نقش مسافر آستانه در تلطیف رابطه مخدوش شده بین صنف و دولت فراموش شدنی نیست.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید