روزانه های سینمایی

چه رابطه ای بین اتاق فکر برنامه هفت با این شورا وجود دارد؟

بیش از یکماه از اعلام موجودیت شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران که جمعی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای ایران در آن عضویت دارند، می گذرد. در این فاصله شورا دو بیانیه صادر کرده است. در بیانیه اول مانیفیست و اهداف شورا تبیین شد و در دومی شورا پیشنهادی را به دولتمردان سینمایی ارائه کرد. در بیانیه دوم از دولت خواسته شده است تا لایحه به رسمیت شناخته شدن وجه صنعتی سینمای ایران به مجلس جهت تصویب ارائه گردد.  اما چیزی که در این بین نباید آن را دست کم گرفت، پخش مجدد برنامه تلویزیونی هفت با مسئولیت بهروز افخمی یکی از اعضای موثر شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران است. پخش قسمت اول هفت که بیشتر یک مستند گزارشی سه ساعته بود، نشان داد که رویکرد فکری غالب در این برنامه چقدر با دیدگاه ها و مواضع شورای مذکور همسویی دارد. در برنامه اول هفت بیش از هر چهره ای افخمی حرف زد و گفتگو با چهره های مختلف هم گویی بهانه ای بود تا او تفکر و تحلیل خود را در باره دلایل قهر مردم با سالن های سینما بیان کند و از قصد خود برای نقد بی تعارف تولیدات سینمای ایران صحبت کند.

افخمی در برنامه هفت با صراحت به جیرانی گفت: “برنامه «هفت»‌اگر بخواهد روی سینمای ایران تاثیر بگذارد باید روی سی، چهل میلیون بیننده حساب کند. مثل برنامه نود که همه آن را نگاه می‌کنند تا ببینند نظرات فردوسی‌پور یا داور و کارشناس برنامه درست است یا غلط. حالا ما بیاییم یک میلیون نفر که سینما را وارونه می‌بینند لحاظ کنیم؟‌ این کار اشتباهی است.”

افخمی با چهل سابقه فیلمسازی و کار در سینما و تلویزیون و کمی هم سرک کشیدن در دنیای سیاست، حالا آنقدر سرد و گرم چشیده هست تا اعتبارش را صرفی برنامه ای نکند که نتواند دیدگاه هایش را بی دغدغه و سانسور شده با مخاطب در میان بگذارد. او پیشاپیش این نکته را گفت که اگر روزی مجبور به ترک هفت شود، به خاطر تحمیل سانسور است.: “اگر روزی برنامه «هفت» را ترک کردم به معنی این است که نتوانستم در برابر سانسور مقاومت کنم.”

هفت جدید در شرایطی به روی آنتن می رود که افخمی و جمعی از دوستان همفکر سینمایی اش ماهها به آسیب شناسی سینمای ایران پرداخته اند و جملگی بر خروج از وضعیت ایستای کنونی هم قسم شده اند. به این اعتبار افخمی به جز هوش ذاتی و تحلیل شخصی خود، پشتگرم به بررسی ها و دیدگاه های جمعی از سینماگرانی است که مویی در سینما سپید کرده اند و بینش عمیقی نسبت به روند سینمای ایران در ۸۰ سال گذشته دارند. چهره هایی همچون جعفری جوزانی، ضیالدین دری، علی معلم، رئیسیان و …. حرف افخمی و شورایی که او در آن عضویت دارد این است که سینمای دولتی و انواع و اقسام رانت های آن را باید سه طلاقه کرد و دولت با کاهش مداخلات خود در تولید، سمت وسوی حمایت هایش را معطوف اکران  و پخش کند. رادیکال ترین نظر در خصوص تغییر مناسبات تولید در سینمای ایران را افخمی در هفت ابراز کرد و پیشنهاد لغو پروانه ساخت، کاستن از شمار یکهزار کارمند دولت در بخش دولتی سینما و پاسخگو بودن سینماگران در برابر قوه قضائیه را مطرح ساخت. چیزی که هفت در دوره جدید و شورای راهبردی توسعه بر آن تاکید دارند، ورشکستگی سینمای ایران، خالی بودن ظرفیت اغلب سالن های سینما و دلخوش بودن جامعه سینمایی به معدود فیلم های کمدی نسبتاً پر فروش در سال های اخیر است. این عده بر این عقیده هستند که نظام باید با اعتماد به سینماگران کاربلد، اجازه دهد آنها در بازار عرضه و تقاضا دست به تجربه اندوزی بزنند و انبوه مخاطبان را دوباره با سینماها آشتی دهند.

آنطور که از قرائن پیداست، هفت جدید در این دوره قصد دارد تا با صراحت بیشتر و بدور از گزارش های رسمی دولت ها، واقعیت عریان سینمای رنجور ایران را بیان کند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • بنده که دوست داشتم . این سری از برنامه هفت قطعأ پتانسیل ادامه با رویکرد های جدید و بخش های متنوع عالی می شود ، گفت و گو با آقای فریدون جیرانی خیلی عالی بود و بخش های دیـگر …!
    آنونس سریال شهرزاد منتشر شده است ، برای دانلود به سایت رسمی سریال مراجعه کــنید .
    در ضـمن خبر و تاریخ پخش ” گزارش نامه شبکه نمایش خانگی ” که واقعأ هر سری با مطالب جدید عالی از گذشته میشه پس از تأیید منتشر میشه !
    فواد محمدی / تشـکر !

  • قسمت نخست سری جدید برنامه هفت از اهمیت بالایی برخوردار بود و دلایل متعددی برای جلب نگاه علاقه مندان به سینما داشت. اعلام نام آقای افخمی به عنوان سردبیر جدید، تغییر برنامه از حالت زنده به از پیش ضبط شده، تغییرات برنامه فرهنگی اجتماعی مشابه توسط مدیریت جدید سیما ( از برنامه های کتاب تا موسیقی) بخشی از دلایل است. خبرها نشان از خنثی شدن این برنامه داشت. اما برنامه اول خلاف آن را ثابت کرد. سخنان هدفمند آقایان افخمی و جیرانی در گفتگو از جذابیت های قسمت اول بود. هرچند که هنوز نتیجه گیری درباره افزایش یا کاهش کیفیت برنامه زود است.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید