روزانه های سینمایی

فیلمی که نماینده شایسته ای برای اسلام رحمانی است

سومین روز عزای عمومی را در حالی پشت سر می گذاریم که متاسفانه آمار جان باختگان حادثه منا رو به افزایش است و امیدها برای بازگشت حجاج مفقود شده هر ساعت کم رنگ تر می شود. در چنین شرایطی صحبت کردن و نوشتن در باره فعالیت های فرهنگی و آنچه که دغدغه این سالهای نگارنده بوده قدری سخت است. با این حال رود زندگی جاری است و بی شک ارواح مومنان مهاجر، مجاور قرب الهی خواهند بود. از صاحب کعبه بخواهیم به داغداران تحمل این مصیبت جانکاه را بدهد و این اتفاقات تلخ را با مواهب و نعمت های عالیه خود جبران سازد.

معرفی فیلم محمد(ص) به اسکار در حالیکه اکران نسبتاً موفق آن در داخل ادامه دارد، ثبت بیستمین فیلم ایرانی معرفی شده به اسکار در ۳۸ سال گذشته را در پی داشت. اینکه موفقیت فیلم در اکران نسبی است بدان خاطر است که تاکنون قریب به یک میلیون نفر موفق به تماشای فیلم شده اند و این تعداد راضی کننده به نظر نمی رسد. تیزر فیلم در تلویزیون گویا و جذاب نیست و از آن مهمتر زمان سه ساعته فیلم و فقدان خط داستانی و پیرنگی واحد، به روایت داستانی فیلم لطمه زده است.

مجیدی ضمن آنکه با پنج فیلم در صدر سینماگرانی است که فیلم شان به این آکادمی معرفی شده است، این بار محصولی را در معرض داوری نمایندگان اسکار قرار داده است که از حیث تکنیکی قابل مقایسه با آثار پیشین او نیست. حضور جمعی از بهترین عوامل فنی و هنری سینمای دنیا در کادر سازندگان فیلم مجیدی، فارغ از آنکه فیلم شانسی برای دریافت جایزه و نامزدی داشته باشد یا نداشته باشد، تراز نوینی را از سینمای ایران به نمایش می گذارد و روحیه تعامل جویانه ایران را برای همکاری های مشترک با متخصصان خارجی یادآور می شود. حالا دیگر علاقمندان سینمای ایران ما را فقط با قصه های ساده و نگاه عمیق و متفاوت به مناسبات انسانی نمی شناسند. سینمای ایران با فیلم محمد(ص) نشان داد که استعداد و عطش زیادی برای بکارگیری تکنیک های پیشرفته برای روایت بهتر داستان های سینمایی اش دارد. ای کاش محمد فرصت داشت تا در جشنواره ها و مجامع سینمایی بیشتری بجز مونترال شرکت و جوایزی را کسب کند تا در کانون توجه داوران آکادمی اسکار قرار گیرد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • با عرض سلام مجدد .
    متاسفانه یک سری از سایت ها برای زیر سئوال بردن فیلم آقای مجیدی به هر حربه ای متوسل می شوند . به عنوان مثال با استناد به نقشه های رزرو بلیط سایت سینما تیکت اصرار دارند که سینماها خالی هستند و آمار فروش فیلم جعلی است!
    خب ، بنده از آن افرادی نیستم که هر چیزی را در اینترنت می خوانند باور می کنند ، و خودم همیشه تا جایی که بتوانم تحقیق می نمایم . و امروز هم برای اینکه بر خودم ثابت شود این حرف درست است یا غلط به سایت سینماتیکت رفته و آمار رزروهای سالن های نمایش دهنده فیلم محمد(ص) را در دو نوبت استخراج کردم . برای اینکه کار خیلی طولانی و پیچیده نشود از هر سینما سانسی را انتخاب کردم که بعد از ساعت ۲۰ امشب باشد . تعدادی از سینماها هم نقشه رزرو بلیط شان قابل دسترسی نبود . بدون این سینماها و سینماهایی که سانس بعد از ساعت ۲۰ شب نداشتند ، ماند ۱۴ سینمای نمایش دهنده فیلم در تهران . نوبت اول ساعت ۱۱ صبح آمار رزرو بلیط در سانس مورد نظرم از این ۱۴ سینما را استخراج کردم که مجموع بلیط رزرو شده تا آن ساعت در آن سانس ها در آن ۱۴ سینما شد ۴۹۶ مورد . تنها در دو تا از آن ۱۴ سینما هنوز رزرو بلیطی اتفاق نیافتاده بود و در دو سینما هم تعداد رزرو ها بیشتر از صد مورد بود!
    اما ساعت ۱۸:۳۰ دوباره اقدام به استخراج اطلاعات مربوطه کردم ، در این ساعت آمار رزرو بلیط در این ۱۴ سینما و در همان سانس ها به ۱۰۳۴ مورد رسیده بود ، هیچ سینمایی نبود که رزرو بلیط اتفاق نیافتاده باشد و تنها در سه مورد آمار رزرو بلیط تک رقمی بود ، رزرو بلیط در ۴ سینما بیشتر از صد مورد بود که در دوتایشان اصلاً ظرفیت تکمیل شده بود!
    با این حساب و فقط با همین آمار و در نظر گرفتن اینکه خیلی از سینماها روز سه شنبه نیم بها هستند فقط همین ۱۰۳۴ مورد رزرو چیزی حدود پنج ملیون تومان به فروش اضافه می کند . حالا با در نظر گرفتن نکات زیر خودتان قضاوت کنید که ادعای آن سایت ها تا چه حد صحیح است؟!
    ۱- روزهای سه شنبه معمولاً خلوت ترین روز هفته برای سینماها بوده اند برای همین هم خیلی از سینماها این روز بلیط نیم بها عرضه می کنند تا مشتری جذب نمایند!
    ۲- خیلی از مردم هنوز با رزرو آنلاین بلیط حتی آشنایی ندارند و به شیوه سنتی درب سینما بلیط تهیه می کنند .
    ۳- اصلاً خیلی از تماشاگرانی که به هوای بلیط نیم بها روزهای سه شنبه به سینماها می روند مردم عادی و قشر به اصطلاح مستضعف هستند که اکثراً نکته دوم شامل حالشان است و بچه پولدارهای بالای شهری که صبح تا شبشان در اینترنت می گذرد و شب تا صبح مشغول گردش و تفریح هستند اگر هم اهل دیدن فیلم مذهبی آقای مجیدی باشند برایشان افت دارد که سه شنبه ها سینما بروند!!!
    خیلی دلم می خواهد یکی از فیلم های به اصطلاح روشنفکری که این سایت ها کشته و مرده شان هستند طی ماه های آینده اکران شود تا آمار رزرو بلیط اش را از این سایت سینماتیکت استخراج کنم!

    • زیاد نباید به اون سایت کافه سینما توجه کرد. رسما و با افتخار اعلام می کند که تفکر لیبرالی دارد و به آن عشق می ورزد. پس نباید زیاد ازش انتظار داشت.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید