روزانه های سینمایی

مردی که پای حرفش ایستاد

از کنار ماجرای استعفای مدیر شبکه چهار سیما و سپس رد استعفای او به راحتی نگذرید. کار مدیری که پای حرفش بایستد و اجازه مداخله بی خود و بی جهت به دیگران ندهد، در این روزگار خیلی ارزش دارد. مدیر فرهنگی اگر به علم و تجربه تشخیص داد که کاری درست هست و برای اجرای آن دست دست نباید کرد، دلیلی ندارد در برابر هر مداخله و فشار غیر قانونی عقب بنشیند و سکه مدیریت را از رونق بیاندازد.

خانه پرش این است که مقامات مافوق به تریج قبایشان برمی خورد و او را از کار برکنار می کنند. فبها! مهم آن است که مدیر عزت و اقتدارش را به حراج نگذاشته و پای حرفش ایستاده است. در فقره اخیر مدیر شبکه مربوطه پس از ادامه خدمت بازهم روحیه شجاعانه خود را اینگونه به نمایش گذاشت. بخوانید:

“برنامه هایی داشتم که بر اساس دیدگاه خودم بود و آقای پورمحمدی به عنوان معاون سیما بر اساس دیدگاه خود این طراحی را قبول نداشت. به عنوان مثال از من خواسته شد برنامه‌ای در زمینه نقد سینما نداشته باشم که من گفتم چنین درخواستی غیرقانونی است زیرا شبکه چهار اساساً برای پرداختن به مسائل فرهنگی، هنری و علمی راه‌اندازی شده است.”

من این آقای مدیر را نمی شناسم؛ فقط آرزو می کنم نظیر چنین شخصیت هایی در مصادر مدیریتی کشورمان زیاد شوند و مردی و مردانگی را بیشتر عمق و معنا بخشند. برای ما اهالی سینما ارزش کار این مرد، زمانی مضاعف می شود که دریابیم او برای تولید و پخش سلسله برنامه هایی با موضوع نقد از جمله نقد سینما حاضر به پذیرش هر گونه هزینه ای شد. ماههاست که از تعطیلی تنها برنامه سینمایی شبکه سوم سیما یعنی هفت می گذرد و آب از آب تکان نخورده است. هر چند وقت یکبار خبرهایی در این باره از زبان مدیران ارشد سیما شنیده می شود و دوباره حاجی حاجی مکه!

قبول که سیما تره برای سینما خرد نمیکنه و از کنار روز ملی سینما بی تفاوت می گذرد و به روی مبارکش هم نمی آورد اما راه اندازی برنامه ای ولو در قامت نقد فیلم های روز سینمای ایران، می تواند قدری سکوت کنونی را بشکند و دوباره حرف سینما را در تلویزیون به میان بکشد. خوب نیست که تلویزیون های ماهواره ای برنامه برای سینمای ایران تولید و پخش کنند اما در داخل همه چیز به سکوت برگزار شود.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید