روزانه های سینمایی

نیمه مربیان در پیش است

با اینکه نمایش خانگی معمولاً در شش ماهه دوم سال از نشاط و رونق بیشتری برخوردار است، اما جمع بندی کارنامه شبکه را به پایان سال موکول نمی کنیم و فهرست وار به نقاط عطف شبکه در این مدت می پردازیم.

تا پایان شهریور ۲۲ عنوان فیلم سینمایی ایرانی در شبکه توزیع شد که در بین آنها بی شک پر فروش ها را باید شهرموشها۲، آتش بس ۲ و چهار فیلم کمدی دانست. اغلب فیلم های ایرانی شبکه مربوط به سال گذشته بودند و در بین موسسات پرکار باید از رسانه های تصویری، هنرنمای پارسیان و سینما ۲۴ یاد کرد. در مجموع ۱۱ موسسه برای تامین فیلم ایرانی آستین همت بالا زدند و مابقی نه در زمینه فیلم ایرانی بلکه برای تامین و عرضه سایر گونه ها نیز بسیار کم کار نشان دادند.

کمر کسی فکر می کرد سر و کله فیلم های گروه هنر و تجربه در شبکه پیدا شود؛ غافل از اینکه یک شب نیکی کریمی تنها نماند و به دنبال آن فیلم های دیگری یکی بعد از دیگری راهی پیشخوان های فروش شدند. همانطور که پیشتر گفته شد، فصل مشترک این فیلم ها حضور بازیگران مطرح و پر طرفدار است که برای تماشاگران و مخاطبان شبکه در نگاه اول جذاب و فریبنده است اما تماشای فیلم های این گروه ممکن است سبب غافلگیری و ای بسا نارضایتی مخاطب گردد.

روند نزولی فیلم سینمایی خارجی در این مدت نیز ادامه یافت و کمتر از ۴۰ فیلم نسبتاً روز سینمای جهان در شبکه رونمایی شدند. انحصار تامین و توزیع فیلم خارجی همانند سال گذشته تقریباً در دست دو موسسه سینما ۲۴ و قرن ۲۱ است.

انشعاب در تنها تشکل صنفی دست اندرکاران نمایش خانگی و ادامه انتشار بیانیه های انتقادی اتحادیه صنفی موسسات ویدیو رسانه علیه مرجع مربوطه در دولت، تصمیم سازمان سینمایی برای تغییر مدیریت دفتر نمایش خانگی و موسسه رسانه های تصویری از دیگر اتفاقات نیمه سپری شده سال بود. در همین رابطه تجدید حیات ستاد صیانت از محصولات سینمایی بعد از فترتی نسبتاً طولانی سبب امیدواری شد.

از تنور تولید در نمایش خانگی به جز ۱۹ تله فیلم، سریال هایی نظیر دندون طلا و سیگنال، سری ششم شام ایرانی، ادامه مجموعه هایی نظیر کوچه مروارید ،چرا، و بانی نی و … بیرون آمد و نمایش خانگی نشان داد که ظرفیت عرضه محصولاتی غیر از بازپخش فیلم سینمایی را داراست.

سال ۱۳۹۴ علیرغم تکرار وعده و وعیدها در باره راه اندازی  vod، نقطه عطف شبکه در عرضه محصول را باید ایجاد امکان تماشای فیلم و سریال های شبکه بر بستر تلفن های همراه دانست. هر قدر در فضای وب مدعیان زیادی بطور قانونی و غیرقانونی، امکان دانلود را برای کاربران مهیا ساخته اند اما اپراتورهای تلفن های همراه نسل سه و چهار، رسماً و قانوناً ارائه دهنده چنین خدماتی شده اند.

… نیمه دوم سال می تواند کاستی های موجود را برطرف کرده و سیمای متفاوتی را به شبکه ببخشد. اگر نیمه دوم را نیمه مربیان بدانیم بی شک تدابیر شایسته مدیران دولتی، همگرایی صنفی بین دست اندرکاران شبکه و بستر سازی برای رسوخ بیشتر در بازار محصولات فرهنگی – با وجود فیلم های نسبتاً پر مخاطبی که از سوی موسسات تامین شده است-نیمه بهتر و جذاب تری را برای شبکه رقم خواهد زد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۲ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • قسمت پنجم سریال که واقعأ عالی بود ، در سکانس مربوط به لالایی کاکا سیاه به بلبل ( آتـش ) واقعأ عالی فیلمبرداری و نوشته شده بود .
    قسمت ششم پخش سراسری در ایران فردا انجام می شود .
    خبر آخر اینکه ” گزارش نامه سریال شهرزاد ” نسخه ی اول به دلیل کیفیت پایین تا اطلاع ثانوی پخش نـمی شود . تاریخ پخش حتــمأ تا قبل از توزیع اطلاع رسانی می شود ، و همینطور تـدوین اجباری دوم برای مرتب کردن بخشهای حروفچین و … با کیفیت صد در صد عالی پخش می شود .
    فواد محمدی / تشـکر !

  • سلام و درود به آقای فروتن و تمام کاربران سایت روزانه های سینمایی
    آغاز پاییز و عید سعید قربان را به همه شما تبریک میگم.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید