روزانه های سینمایی

تاملی بر تجلیل از دو هنرمند در جشنواره یاس

بزرگداشت هنرمندان معمولاً یکی از برنامه های جنبی جشنواره های معتبر سینمایی است. جشنواره فیلم ویدیویی یاس در نظر دارد در سومین دوره و در آیین افتتاحیه از دو هنرمند تجلیل به عمل آورد. داود میرباقری و سرکار خانم کتایون ریاحی چهره های شاخصی هستند که در آغازین ساعات برگزاری جشنواره یاس در مازندران تقدیر خواهند شد.

میرباقری در کنار فیلم و سریال های متعددی که طی سه دهه گذشته در سینما و تلویزیون ساخته است، از سال ۱۳۹۲ به نمایش خانگی هم روی خوش نشان داد و تاکنون دو مجموعه شاهگوش و دندون طلا را برای این رسانه تولید کرده است. میرباقری آنطور که خودش گفته است، کار در این رسانه به دلایلی برایش جذاب است. او در جایی گفته است: “چندان اعتقادی ندارم که شبکه نمایش خانگی رقیب تلویزیون است و می‌تواند کار و بار تلویزیون را کساد کند، برعکس می‌تواند با کارهای خوبی که تولید می‌کند، تلویزیون را به ساختن آثار جذاب‌تر وادار کند. در این راستا خطری را احساس نمی‌کنم و نگران هم نیستم بلکه معتقدم شبکه نمایش خانگی به مخاطبان امکان و قدرت انتخاب می‌دهد”

وی در ادامه توضیح می دهد: “محدودیت‌ها در شبکه نمایش خانگی هم کم نیست بلکه دایره سوژه‌ها اینجا گسترده‌تر است. ما که در نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنیم و فیلم می‌سازیم و با مبانی نظام پیش می‌رویم، کاری که خلاف اصول نظام باشد در هیچ عرصه‌ای از جمله نمایش خانگی، سینما و تلویزیون و تئاتر جایی ندارد و اجازه کار پیدا نمی‌کند. در شبکه نمایش خانگی اعمال سلیقه کمتر و طرح برخی مفاهیم راحت‌تر است اما به این معنا نیست که خط قرمزی در شبکه نمایش خانگی نداریم.”(گفتگو با روزنامه ایران پانزدهم شهریور ۹۴)

درک و شناختی که میرباقری از نمایش خانگی یافته است و احترامی که او برای مخاطب این رسانه قائل است، به قدری است که وی را برای ادامه کار در این رسانه، مصمم ساخته است. میرباقری مادام که زمینه تولید سریال سلمان در سیما برایش فراهم نشود به کار در نمایش خانگی ادامه می دهد. ماه تی تی نام پروژه بعدی میرباقری است که در ابتدا هم قرار بود پیش از دندون طلا ساخته شود.

غرض اینکه تجلیل از مقام شامخ هنرمندی که در آستانه ۶۰ سالگی است و اوج پختگی او را همگان در مجموعه تلویزیونی مختار نامه دیده اند، اقدام پسندیده ای است. اینکه چرا جشنواره یاس باید مبتکر چنین برنامه ای باشد، اتفاقاً به خاطر ساخت هنرمندانه دو مجموعه یاد شده توسط میرباقری برای نمایش خانگی است. در شرایطی که تولیدات این شبکه متاسفانه در سه دوره جشنواره بطور مستقل و در بخش های جداگانه مورد ارزیابی قرار نگرفته اند و بیشتر زمینه برای خودنمایی تله فیلم های تلویزیونی فراهم شده است، تشویق و تجلیل از میرباقری قابل دفاع  است و قدری از بی توجهی ها به تولیدات شبکه را جبران می کند اما سوالی که در ادامه پیش می آید آن است که تجلیل از کتایون ریاحی در جشنواره ویدیویی یاس به چه دلیل صورت می گیرد؟ ایشان که بطور خودخواسته و آگاهانه سالهاست عطای بازی در سینما و تلویزیون را به لقایش بخشیده است و در محافل هنری هم کمتر حضور دارد؛ در نمایش خانگی هم منحصراً اثری از ایشان ندیده ایم، پس با چه توجیهی تجلیل از ایشان در کانون توجه شورای سیاست گذاری جشنواره ویدیویی قرار گرفته است.؟ البته جایگاه ارزنده هنری مشارالیها غیر قابل تردید است و آخرین  آن هم  ایفای نقشی ماندگار در سریال یوسف پیامبر بود اما به همین اعتبار باید از وی در جشنواره ای سینمایی و تلویزیونی تجلیل به عمل آید و جشنواره یاس تناسبی با کارنامه هنری خانم ریاحی ندارد.

این یادآوری در آستانه برگزاری جشنواره قطعاً دیرهنگام است اما می توان در دوره های آینده جشنواره به گونه ای عمل کرد که همه اجزای آن تناسب منطقی با موضوع و هدف های جشنواره داشته باشند.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۴ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خب ، متاسفانه یا خوشبختانه ، فعلاً هستم در خدمتتان!!! نیمی از سال کابوس وار شبکه نمایش خانگی گذشته! امیدوارم در نیمه باقی مانده اوضاع بهتر شود و سال آینده بتوانم سرم را جلوی پدر و مادرم بالا بگیرم!

    • در دومین جشنواره یاس فیلم هایی توانستند در رشته های مختلفی جوایزی را کسب کنند. بنده به یاد نمی آورم هیچیک از این فیلم ها در دو سال گذشته در شبکه نمایش خانگی عرضه شده باشند، اگر دوستان از توزیع عنوان یا عناوین زیر در شبکه، اطلاعات تکمیلی دارند، لطفاً اعلام بفرمایند. این اطلاعات کمک می کند تا بتوانیم نقش جشنواره یاس در بالا بردن کیفیت فیلم های ویدیویی شبکه را مورد سنجش قرار دهیم.
      از همکاری دوستان در شرکت های پخش و نمایندگان توزیع برای ارائه اطلاعات در این خصوص پیشاپیش سپاسگزارم:
      بهار نارنج-آخرین نفر- سبز به رنگ زرد- از جنوب شرقی- حتی اگر شب باشد- عصر بارانی- اوقات مشترک آنها- فرشته- اینجا همه چیز خوب است- آرزوهایت را به خاک بسپار- سه ماهی

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید