روزانه های سینمایی

شبکه سابقاًً زیر زمینی نقدینگی بازار را می بلعد

توضیح: این یادداشت به قلم نگارنده در دویست و پنجاه و سومین شماره ماهنامه دنیای تصویر به چاپ رسیده است.

عرضه پی در پی انیمیشن های روز جهان از سوی شبکه های زیر زمینی با دوبله، تولید و تکثیر کاملاً صنعتی در بازار نمایش خانگی، علاوه بر اینکه قانون و اقتدار دستگاه های حاکمیتی را به چالش کشیده است، پیامدهای دیگری از جمله آلودگی سامانه های توزیع و پخش محصول را هم به همراه داشته است. آنچه که این روزها در سطح شهرهای بزرگ کشور به خوبی آشکار است، عمده محصولات غیر مجاز در بستر پخش موجود توزیع می شوند و ناشران و فروشندگان این آثار نه تنها تلاشی برای پنهان کاری نمی کنند سهل است از تبلیغات محیطی نیز غفلت نمی ورزند.! سویه مهم دیگر در وضعیت نابسامان بازار نمایش خانگی، جذب نقدینگی خریداران عمده محصولات این شبکه است. خریداران عمده همان خریدارانی هستند که در اصل باید صرفاً خریدار محصولات موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش مجاز شبکه باشند تا بتوانند با تغذیه مراکز خرده فروشی، زنجیره پخش را تا سوپر مارکت های مناطق مختلف شهر امتداد بخشند.

در حال حاضر متاسفانه بخش قابل توجهی از محصولات فاقد شناسنامه، در مجاری وکانال های رسمی شبکه توزیع می شوند و به خاطر هزینه تمام شده کمتر- در مقایسه با عناوین دارای پروانه نمایش- به قیمت های نازل تری در اختیار خریداران عمده قرار می گیرند. در این شرایط جذابیت عناوین و قیمت مناسب آنها سبب شده است تا خریداران با مدیریت منابع مالی، اولویت را به خرید اینگونه محصولات پرطرفدار داده و با خرید نقدی و غیرنقدی، مطالبات موسسات و شرکت های پخش مجاز را به تاخیر اندازند.

پرواضح است که دلخوش کردن به مراسم نمایشی امحای هزاران لوح فشرده کشف شده که سالی یک دو بار برگزار می شود، شاید در طی کوتاه مدت خوراک تبلیغاتی مناسبی برای رسانه های گروهی فراهم کند، اما خشکاندن ریشه ها و سرچشمه های اصلی تامین، تکثیر و توزیع محصولات غیر مجاز به اشکالی که این روزها در عرصه های میدانی و مجازی با کمی دقت و ردیابی قابل رویت است، قطعاً آثار بهتری را برجا می نشاند و امنیت لازم را به فضای کسب و کار سرمایه گذاران واقعی شبکه رسمی می بخشد.

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۵ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • جناب فروتن زیاد خودتو نگران نکن جنابعالی مسئله رو اشتباه متوجه شدی اکثر محصولاتی که می فرمایید از طرف شرکتهای بزرگی که شما نگران متضرر شدنشان هستی توزیع می گردد ْ البته در پاره ای از موارد بصورت نیابتی پخش می گردد ؛ در نتیجه نقدینگی این قضیه دوباره بر می گرده تو جیب خودشون ……

  • علی اسدزاده در پاسخ به یکی از سوالات که چرا سریال‌ها ناتمام باقی می‌ماند و همین باعث بی‌اعتمادی مخاطب می‌شود، گفت: ما در حوزه سریال جوان هستیم و کم‌تجربه. اشتباهات زیادی داریم اما به این مهم واقف هستیم که باید مخاطب را راضی نگه داریم. در شبکه نمایش خانگی تنها قهوه تلخ بدون پایان باقی مانده که من درباره آن جوابی ندارم و ابله هم یک قسمت باقی ماندها ست که به دلیل ضرر و زیان هنگفتی که در پی داشت اختلافی بین ما و تهیه‌کننده وجود دارد که امیدواریم مرتفع شود.

    • ایشان لطفاً کرده اند که بعد سه ماه توضیحی در باره توزیع نشدن قسمت پایانی ابله داده اند. اینطور که کارگردان ایران برگر هم گفته است مادام که بدهی نیم میلیاردی این فیلم به فارابی پرداخت نشود، پروانه نمایش خانگی فیلم کف دست شان گذاشته نخواهد شد. نکته جالب توجه در سخنان ایشان آن است که سینماهای نمایش دهنده فیلم هنوز با دفتر پخش دومین فیلم پرفروش سال هنوز تسویه نکرده اند. به عبارتی فیلم در اکران بترکاند یا متوسط و کم بفروشد، پول گیشه به راحتی به دست تهیه کننده نخواهد رسید. ایران برگز حدود دو میلیارد تومان هزینه تولید داشته است.

  • مجموعه ی گزارش نامه شبکه نمایش خانگی در هر سری از وب سایت زیر پخش می شود .
    http://g_s_k.samenblog.com/
    هم اکنون در مرحله ی تبلیغات قرار داریم و بزودی تاریخ پخش اطلاع رسانی می شود .
    فواد محمدی / تشـکر !

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید