روزانه های سینمایی

رابطه با هالیوود پساتحریم!

با اینکه فقط چند روز بیشتر از توافق وین و تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر خارج کردن ایران از ذیل فصل هفت منشور آن سازمان نمی گذرد، سفر هیات های اقتصادی اروپایی به تهران آغاز شده است و رقبای اروپایی تلاش دارند تا در بازار آینده ایران نقش و سهمی بیش از دیگری داشته باشند. ایجاد فضای اعتماد در تعامل و ارتباط با ایران بی شک آثار و پیامدهای مثبت روزافزونی را برجا خواهد نهاد زیرا ظرفیت موجود در بازار تولید و مصرف ایران به قدر کافی برای سرمایه گذاران خارجی وسوسه انگیز و جذاب است. آغاز فصل تازه ای در همکاری های سیاسی- اقتصادی ایران و کشورهای صنعتی جهان بی شک در دراز مدت بهبود شاخص های اقتصادی را در پی داشته و سبب خروج از رکود تورمی موجود و هدایت سرمایه ها و حجم عظیم نقدینگی سرگردان به بازارها و عرصه های مولد و غیر تورم زا خواهد شد.

بررسی و پیش بینی تحولات اقتصادی پسا تحریم در زمینه سینما و نمایش خانگی در دو بعد قابل بررسی است. بطور طبیعی با بهبود معیشت مردم و توانمند شدن طبقه متوسط، بار دیگر تقاضا برای خرید کالای فرهنگی مورد علاقه ایجاد می شود و مصرف کنندگان به تماشای تولیدات تلویزیون های رایگان داخلی و خارجی اکتفا نخواهند کرد. در صورت برنامه ریزی اصولی مسئولان کشوری برای پیشبرد و توسعه همه جانبه کشور افزایش تیراژ و فروش کتاب و نشریه، ارتقای ضریب اشغال سالن های سینما، تئاتر و موسیقی هدفی دست یافتنی خواهد بود.

در زمینه نمایش خانگی طی دو دهه گذشته علیرغم اینکه ایران به کنوانسیون کپی رایت موسوم به برن نپیوسته است، موسسات ویدیو رسانه و ناشران نسخه ویدیویی به جز مقاطعی، دراقدامی اخلاقی رایت نمایش خانگی اغلب آثار خارجی را خریداری کرده و آنها را به شکل آبرومندانه ای دوبله و توزیع کرده اند. این عده می توانستند همانند موسسات فرهنگی دیجیتال، ناشران موسیقی، کتاب، نرم افزار، گیم و انواع مجلات بدون صرف هزینه برای خرید رایت، کسب و کار پر رونقی را برای خود دست و پا کنند اما ترجیح دادند برای اینکه ناشر انحصاری عناوین مورد نظر باشند، همانند سینمای ایران(اکران) حقوق مالکانه آثار خارجی را ولو آنکه کشورمان با کشورهای متبوع کمپانی های تولید کننده، تفاهم نامه همکاری فرهنگی امضا ننموده است، مراعات نمایند. در این میان از گذشته تا حال بویژه در یک دهه اخیر کمپانی های میجر هالیوودی( به استثنای سونی پیکچرز) از واگذاری رایت فیلم هایشان به خریداران ایرانی امتناع کرده و یا شرایط را آنقدر سخت و دشوار کرده اند، که عملاً خرید عناوین قابل نمایش در ایران را ناممکن کرده است. تجربه ۹ ماه گذشته هم نشان داد که منع موسسات ویدیو رسانه از توزیع بعضی از عناوین میجر، سبب گشایشی در این زمینه نشد و مجدداً به فربه شدن هیولای شبکه های زیر زمینی و بعضاً آلودگی شبکه رسمی توزیع محصولات نمایش خانگی در ایران منجر گردید. در همین دوران بود که مسئولان دوباره درآمد هنگفت شبکه غیر مجاز را بالغ بر صدها میلیون تومان برآورد کردند و بر موجودیت و ادامه حیات آن صحه گذاردند (اینجا)

در آینده فارغ از انکه دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا کوتاه یا بلند شود، کمپانی های میجر حداقل به اندازه سونی پیکچرز می توانند انعطاف به خرج داده و امکان بهره برداری رسمی از عناوین قابل نمایش در ایران را برای متقاضیان دارای مجوز فراهم کنند. ظاهراً در سال های گذشته نمایندگی سونی پیکچرز در اروپا پذیرفته است که طرف ایرانی می تواند به اقتضای شرایط فرهنگی کشور متبوعش، به ممیزی فیلم های مورد نظر- به هر میزان- اقدام کند و ضمناً بی آنکه نظارتی بر تکثیر عنوان مورد معامله داشته باشد، هیچگونه تضمینی از خریدار ایرانی برای تکثیر محصول با تیراژی مشخص و مورد توافق اخذ نکند.!

در شرایطی که شبکه های سابقاً زیر زمینی! هیچ مانع و رادعی را در برابر خود نمی بینند و به محض ریلیز غیر قانونی عناوین پر فروش در اینترنت، اقدام به دوبله و زیر نویس آنها می کنند، کمپانی های میجر اگر تن به شرایطی شبیه سونی پیکچرز بدهند، می توانند روی درآمدی حداقلی از ناشران مجاز ایرانی حساب باز کنند. از قدیم گفته اند کاچی به از هیچی!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۱ نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ۵ روز پیش روز جمعه شرکت تصویر گستر پاسارگاد با انتشار عکسی از سریال أبله ( آخرین قسمت ) گفتند : آخرین قسمت سریال أبله از هفته ی آینده در سراسر کشور ، از تأخیر عرضه قسمت آخر عذر خواهی می کنیم ؛ ممنون از صبوریتون !
    امروز چهارشنبه ۰۷ مرداد ماه است و فردا هم که به نظرم پنجشنبه هست و توزیع و پخش نمیشه انجام شد !؛ از موسسه گستر پاسارگاد خواستارم تاریخ عرضه را به همراه همان پوستر قبلی در آدرس اینستاگرام سریال انتشار (منتشر)کنند .
    فواد محمدی / تشـکر !

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید