روزانه های سینمایی

چتر سینما بر سر همه شهرها گشوده می شود

وقتی در شهرهای کوچک و متوسط کشور انگیزه ای برای ساخت سینما وجود ندارد و تجربه تلخ سینماسازی در این شهرها طی دهه هفتاد نتایج تلخی را به بار نشاند، چاره ای جز آن نیست که دولت دست به کار شود و از داشته های خود بهره بیشتری ببرد.

در حال حاضر در ۲۰۰ شهرستان کشور ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجتمع های فرهنگی و هنری هستند. در نقشه این مجتمع ها، سالن اجتماعات، نگارخانه، کلاس آموزشی، کتابخانه و فضای اداری پیش بینی شده است. موسسه سینما شهر بعد از آنکه پروژه نصب سامانه های پخش دیجیتال نمایش فیلم و پخش صدا را در سالن های سینمایی کشور طی دو سال گذشته به سرانجام رساند، اینک برای تجهیز سالن اجتماعات مجتمع های فرهنگی و هنری دورخیز کرده است.

به موجب این گزارش، تا پایان سال ۱۰۰ سالن از این دست مجهز به تجهیزات مربوطه خواهند شد تا متعاقباً امکان نمایش فیلم در آنها فراهم گردد. مدیر عامل موسسه سینما شهر در گفتگویی اظهار داشته مراکز استان های ایلام، یاسوج و بجنورد طی ماه های گذشته به همین روش صاحب سینما شده اند و نیاز علاقمندان به سینما برطرف شده است.

یکی از محسنات پخش دیجیتال فیلم امکان تهیه و تکثیر نسخه زیاد از فیلم های آماده نمایش است. به عنوان مثال در اکران نوروزی سال ۹۳ فیلم سینمایی ایران برگر با داشتن ۱۰۶ کپی دیجیتال ( dcp ) رکورد کم سابقه ای را از خود برجا گذاشت و همین امر باعث شد تا هفته گذشته با فروش بیش از ۶ میلیارد تومان درصدر جدول پرفروش های امسال سینما بنشیند.

راه اندازی یکصد سالن جدید نمایش فیلم، ظرفیت سالن های نمایش فیلم در کشور را با افزایش ۳۰ درصدی مواجه می کند و رقم سالن های فعال را به ۴۳۰ عدد ارتقا خواهد داد. به همین خاطر از سال آینده با تهیه و تکثیر نسخه بیشتری از فیلم های آماده نمایش، بر شمار تماشاگران سینمای ایران نیز بطور قطع افزوده خواهد شد. اگر چه در پاره ای از موارد سالن های جدید فاقد استانداردهای سینمایی نظیر آنچه که در پردیس های سینمایی می بینیم هستند، با این حال تا زمان احداث سینماهای مدرن این سالن ها قادرند تا نقش پل ارتباطی مردم با سینما را ایفا کنند و خاطره سینما را در یاد و خاطر مردم زنده نگه دارند. سیلی نقد به از حلوای نسیه است.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید