روزانه های سینمایی

فی التاخیر آفات

با گذشت بیست روز هنوز مدیر کل دفتر نمایش خانگی معرفی نشده است. سه هفته قبل بود که با صدور حکمی از سوی رئیس سازمان سینمایی مدیر کل پیشین دفتر نمایش خانگی به سمت مدیر حوزه ریاست آن سازمان منصوب شد و مقرر گردید تا زمان معرفی مدیر کل جدید، مدیر پیشین امور دفتر نمایش خانگی را هم تمشیت کند. در حکم رئیس سازمان سینمایی زمان خاص و مهلت مشخصی برای انتصاب مدیر کل جدید مشخص نشده است با این حال اهمیت دفتر نمایش خانگی و چالش هایی که حوزه نمایش خانگی با آنها دست و پنجه نرم می کند، ضرروت تسریع در معرفی مدیر کل جدید را دوچندان می سازد.

مشکل نمایش خانگی در مدتی که از احیای دوباره مدیریت مستقل آن می گذرد، صدور پروانه ساخت و نمایش نیست چون ظاهراً سرعت عمل لازم در این زمینه وجود دارد، مسائل بغرنجی که شبکه با آن دست به گریبان است، بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری، ایجاد بازار موازی و عرضه کالای غیر مجاز در دل بازار و شبکه رسمی است. همچنین اختلاف و دو دستگی بین فعالان شبکه و ادامه انتشار بیانیه های گلایه آمیز اتحادیه علیه مسئولان امر که معمولاً بی پاسخ هم می مانند، کمترین عارضه ای را که بار می آورد پاشیدن بذر یاس و ناامیدی در فضای نمایش خانگی کشور است. قابل پیش بینی بود که برخورد دو گانه دولت در برخورد با رایت آثار خارجی طی سال های اخیر که در سینما و نمایش خانگی قابل مشاهده بوده است، به ایجاد توقع در تامین کنندگان فیلم خارجی در شبکه منجر می شود و سبب اعتراض آنها می گردد.

معرفی هر چه سریعتر مدیر جدید در تشکیلات ستادی سینمای کشور قطعاً در کوتاه مدت آرامش و فروکش کردن اختلافات را به همراه دارد و همگان تا زمان اعلام برنامه های مدیر جدید بطور موقت هم که شده بر تنور اختلافات نخواهند دمید. تاخیر در این امر به بروز آفت هایی می انجامد و باعث شکل گیری این تصور همگانی می شود که نمایش خانگی بر خلاف ظاهر چندان هم در اولویت برنامه های مدیران مربوطه نیست.!

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

اضافه کردن نظر

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید