روزانه های سینمایی

دست بالای دست بسیار است-مکتوب هفته ۲۳

فیلمی که برای سومین بار دوبله شد

فیلم سینمایی پدینگتون محصول ۲۰۱۳ انگلستان که در شبکه نمایش خانگی هم با استقبال روبرو شده بود، در جدول پخش فیلم های آخر هفته تلویزیون قرار گرفت. در نسخه تلویزیونی این فیلم گویندگان جدیدی به جز گویندگان دو تیم دوبله ای که پیش از این فیلم را برای نمایش خانگی دوبله کرده بودند، دیده می شوند. انتشار پستی در باره کیفیت دوبله پدینگتون از سوی “روزانه های سینمایی”در ماه گذشته، بازتاب گسترده ای در پی داشت.

دست بالای دست بسیار است

مخالفت گروهی از متشرعین به نمایش فیلم سینمایی رستاخیز و تجمع آنها در برابر وزارت ارشاد و تعدادی از سینماهای تهران سبب توقف اکران فیلم شد. توضیحات کارگردان فیلم، حمایت جمعی از سینماگران از رستاخیز و موضعگیری رئیس سازمان سینمایی که مخالفان اکران رستاخیز را رقبای سیاسی خود دانسته بود، کمکی به رفع سوء تفاهم های موجود نکرد و آخرین فیلم احمد رضا درویش تا اطلاع ثانوی به محاق توقیف رفت.

نکته جالب توجه در اتفاق اخیر آن است که برخلاف دفعات گذشته که حوزه مخالف نمایش فیلم خاصی می شد و در مواردی شهرداری تهران هم یارکمکی آن می شد، این بار شهرداری، حوزه و سازمان سینمایی در یک جبهه قرار دارند و گروهی از مردم و منتقدان در سوی دیگر صف آرایی کرده اند. مادام که فضای مفاهمه و گفتگوی شفاف بین دستگاه های دولتی و نهادهای غیر دولتی برقرار نشود و استفاده ابزاری از احساسات مذهبی به کنار گذاشته نشود، در بر همین پاشنه ای خواهد چرخید که تا حالا چرخیده است.

برنامه های آینده یک مدیر

“در طول سال رقمی معادل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه ساخت فیلم می کنیم و از این رقم تنها ۳۲ میلیارد تومان از گیشه بازگشت سرمایه داریم و از این رقم بازگشتی از گیشه تنها یک سوم یعنی ۱۲ میلیارد تومان به صاحبان اصلی فیلم برمی گردد. از سوی دیگر درآمد رسانه های تصویری هم آورده قابل توجهی برای سینمای ایران ندارد. رقم رایت های تلویزیونی هم ناچیز است و اتوبوس و هواپیما هم که رایتی ندارند که بتوان روی آن حساب کرد. نهایتا باید تمهیداتی اندیشیده می شد تا سینمای ایران از ورشکستگی در می آمد.” این بخشی از اظهارات رئیس محترم سازمان سینمایی  در گفتگوی اخیر ایشان با مهر است.(اینجا) وی در ادامه تمهیدات پیش بینی شده برای رونق بخشی به اقتصاد سینما را تشکیل گروه هنر و تجربه، نصب سامانه های پخش دیجیتال در سینماها و جلب همکاری سیما برای پخش تیزر فیلم های سینمایی می داند. در ادامه گفتگو به برنامه ریزی های انجام شده برای احیای پاره ای از رایت ها نظیر نمایش فیلم ها در ناوگان مسافری و افزایش درآمد ناشی از رایت نمایش خانگی اشاره ای نشده است. به نظر می رسد با توجه به تغییرات صورت گرفته در مدیریت ستادی نمایش خانگی احتمالاً باید در انتظار معرفی مدیر جدید دفتر نمایش خانگی و اعلام برنامه های وی برای تحقق دغدغه های جدی سکاندار سینمای کشور در سال موسوم به نمایش خانگی بود.

مرداد تب بالای نمایش خانگی

اگر وعده موسسات ویدیو رسانه و شرکت های پخش عملی گردد، توزیع چهار فیلم سینمایی ایرانی و دو قسمت از مینی سریال دندون طلا شور و حال خاصی به بازار نمایش خانگی خواهد بخشید. این روزها تنها فیلم توزیع شده در شبکه یعنی شهرموشها۲ میدان داری می کند و این قدر جذابیت دارد که بتواند مدت ها در پیشخوان های فروش از مشتریان دلبری کند. همانطور که در سینما نیز هیچیک از فیلم هایی که طی یکماه گذشته اکران شدند، نتوانستند در برابر نهنگ عنبر سامان مقدم خودنمایی کنند. فیلمی که بعید نیست جایگاه ایران برگر را در صدر جدول فروش ۹۴ تهدید کند. شهر موشها ۲ در شرایطی به بازار عرضه شد که ناشر آن سال گذشته به  بخشی از تعهدات مالی خود در برابر مالکان فیلم عمل کرده بود اما اختلاف بین تهیه کنندگان و سرمایه گذار توزیع فیلم را به تاخیر طولانی مدت دچار ساخت. اینکه بر روی پوستر فیلم نام بانک سرمایه گذار فیلم بصورت گل درشتی دیده می شود احتمالاً ناشی از آن است که حقوق نمایش خانگی فیلم کلاً به این سرمایه گذار تعلق دارد.

 

سعید رجبی فروتن

در کنار روزمرگی های معمول، این جا خودم و افکارم را ثبت می کنم. از فرهنگ و هنر تا سینما و نمایش خانگی... می توانید نوشته های من را در «روزانه های سینمایی» دنبال نمایید.

۳ comments

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

مرا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید